Gå til innhold

Slutten av vrangforestilling(er)

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om vrangforestillinger, men en ting jeg sliter med å få tak på er hvordan vrangforestillinger gir seg. Antar det skjer på flere forskjellige måter.

Etter medisinering er det f.eks slik at det plutslig går opp for noen at dette var visst ikke riktig? Eller kan en også risikere at for noen så vet dem ikke om det er en vrangforestilling eller ikke, men det på en måte forsvinner litt i bakgrunnen der en ikke legger mye like tid i de tankene? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461931-slutten-av-vrangforestillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

J.R. skrev (15 minutter siden):

Jeg har lest mye om vrangforestillinger, men en ting jeg sliter med å få tak på er hvordan vrangforestillinger gir seg. Antar det skjer på flere forskjellige måter.

Etter medisinering er det f.eks slik at det plutslig går opp for noen at dette var visst ikke riktig? Eller kan en også risikere at for noen så vet dem ikke om det er en vrangforestilling eller ikke, men det på en måte forsvinner litt i bakgrunnen der en ikke legger mye like tid i de tankene? 

Når jeg har hatt vrangforestillinger har det gitt seg gradvis etterhvert som medisinene fikk virkningskraft. Men kanskje er det forskjellig mtp hvilke diagnoser man har. Jeg har bipolar 1 og har fått akuttbehandling med medisiner når det har oppstått. Noe annet er det kanskje med varige/kroniske psykoselidelser som ved f.eks Schizofreni (og ikke episodisk som ved bipolar). 

Når noen er svært psykotiske, har de ikke bare vrangforestillinger, men de er også meget opptatt av forestillingen. Den fyller store deler av tankevirksomheten deres nesten hele tiden.

Jeg har et eksempel på bedring som kanskje ikke er typisk, men som viser hvordan bedring inntrer. En pasient mente at Sovjethæren sto mindre enn en kilometer nord for psykiatrisk avdeling, og han mente å se kruttrøyk og høre eksplosjonene utenfor huset. Etterhvert som medisinene virket, ble Sovjethæren tvunget nordover, og etter vel en uke var de tilbake over grensa i Finnmark. Det gikk også stadig lengre tid mellom hver gang han nevnte slagene som foregikk, og angstnivået sant i takt med dette.

Så det er både innholdet i vrangforestillingen som svekkes, men ikke minst opptattheten av den.

kupton skrev (7 timer siden):

Når noen er svært psykotiske, har de ikke bare vrangforestillinger, men de er også meget opptatt av forestillingen. Den fyller store deler av tankevirksomheten deres nesten hele tiden.

Jeg har et eksempel på bedring som kanskje ikke er typisk, men som viser hvordan bedring inntrer. En pasient mente at Sovjethæren sto mindre enn en kilometer nord for psykiatrisk avdeling, og han mente å se kruttrøyk og høre eksplosjonene utenfor huset. Etterhvert som medisinene virket, ble Sovjethæren tvunget nordover, og etter vel en uke var de tilbake over grensa i Finnmark. Det gikk også stadig lengre tid mellom hver gang han nevnte slagene som foregikk, og angstnivået sant i takt med dette.

Så det er både innholdet i vrangforestillingen som svekkes, men ikke minst opptattheten av den.

Okei, jeg skjønner poenget. Jeg vet ikke om jeg har (hatt) en vrangforestilling eller ikke, men den går ut på to spesifikke ting som tok opp all min tankevirksomhet og ga me mye angst. I flere månder var det så og si hele døgnet mitt.

Når har angsten rundt det roa seg og jeg bruker ikke lenger så mye tid på det. Jeg har også mer tvil rundt det, men fremdeles har jeg denne vrangideen/forestillingen. Du kan selvsagt ikke si så mye uten mer informasjon, men høres det ut som en slags ending på vrangforestillinger? 

Endret av J.R.

Annonse

AnonymBruker
J.R. skrev (12 minutter siden):

Okei, jeg skjønner poenget. Jeg vet ikke om jeg har (hatt) en vrangforestilling eller ikke, men den går ut på to spesifikke ting som tok opp all min tankevirksomhet og ga me mye angst. I flere månder var det så og si hele døgnet mitt.

Når har angsten rundt det roa seg og jeg bruker ikke lenger så mye tid på det. Jeg har også mer tvil rundt det, men fremdeles har jeg denne vrangideen/forestillingen. Du kan selvsagt ikke si så mye uten mer informasjon, men høres det ut som en slags ending på vrangforestillinger? 

Men det er vel ikke vrangforestilling om du skjønner det er en VRANGforestilling?

Anonymkode: edb11...c01

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er vel ikke vrangforestilling om du skjønner det er en VRANGforestilling?

Anonymkode: edb11...c01

Men nå skriver ikke jeg om da dette pågikk på det verste (ca sept 2019 - feb 2020). Jeg skriver om dette nå når det har roet seg. Jeg hadde ingen tvil om at det var reelt når det pågikk på det verste. Og i denne tråden spør jeg ikke etter om jeg har hatt en vrangforestilling, men hvordan det kan se ut når en blir bedre fra en vrangforestilling. Og det er jo fullt mulig for folk å forstå i ettertid at de har hatt en vrangforestilling. 

Og det er jo her problemet ligg for min del, selv om jeg NÅ har tvill rundt det jeg var sikker på, så tror jeg fremdeles ikke at det har vært en vrangforestilling. Men jeg er open for at det kan ha vært en. Jeg er godt medisinert, og slik sett er det vel ikke unaturlig med en bedring

Endret av J.R.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...