Gå til innhold

Kupton: sønn med tung depresjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 27 år som har slitt med tilbakevendende depresjoner i flere år. Jeg har veldig vondt av ham. I dag foreslo jeg for ham å vurdere medisiner, men siden han har stått på anti-depressiva og anti-psykotika tidligere, med det resultat at han ble helt sløv, kvier han seg. Jeg står selv på anti-depressiva; wellbutrin og cipralex, henholdsvis 300 og 20 mg. Jeg står vanligvis på 10 mg cirpalex, men måtte øke fordi jeg ble dårlig. Vi har et veldig godt forhold og har gode samtaler, men det hjelper bare midlertidig.

Jeg tror medisiner er den eneste veien å gå og skal spørre psykiateren min om han kan ta ham inn som pasient, så får jeg heller slutte hvis han ikke vil ha familiemedlemmer. 

Han prøver å tenke seg ut av problemene sine, men lykkes ikke. Han er svært selvsentrert. Det gjelder jo meg også når jeg er deprimert.

Har du noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461968-kupton-s%C3%B8nn-med-tung-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjon er den sykdommen som fører til desidert mest uhelse/uførhet i verden. Derfor er det også forsket enormt mye på behandling. Ut fra denne forskningen har det kommet behandlingsanbefalinger. For depresjon sier disse at det kun er mild til moderat førstegangsdepresjon som kan forsøkes behandlet uten medisiner. For hver dag han går ubehandlet og for hver ny depresjonsepisode forverres prognosen. Din sønn bør snarest mulig få kontakt med en psykiater som KAN farmakoterapi for depresjon. Uten det vil stadig større del av livet hans ødelegges av depresjon.

kupton skrev (9 timer siden):

Depresjon er den sykdommen som fører til desidert mest uhelse/uførhet i verden. Derfor er det også forsket enormt mye på behandling. Ut fra denne forskningen har det kommet behandlingsanbefalinger. For depresjon sier disse at det kun er mild til moderat førstegangsdepresjon som kan forsøkes behandlet uten medisiner. For hver dag han går ubehandlet og for hver ny depresjonsepisode forverres prognosen. Din sønn bør snarest mulig få kontakt med en psykiater som KAN farmakoterapi for depresjon. Uten det vil stadig større del av livet hans ødelegges av depresjon.

Vil en person som har slitt med depresjoner regelmessig fra barns alder være håpløs mtp det da? 

Det er heldigvis ikke todelt: Håp og håpløs. Men jo lenger en depresjon får være ubehandlet, jo vanskeligere er den å behandle. All forskning viser at det er viktig å behandle depresjoner aggressivt allerede fra første episode.

En annen sak er at ved alle depresjoner som oppstår i barnealder, skal en vurdere og utrede om det kan være bipolart.

kupton skrev (17 minutter siden):

Det er heldigvis ikke todelt: Håp og håpløs. Men jo lenger en depresjon får være ubehandlet, jo vanskeligere er den å behandle. All forskning viser at det er viktig å behandle depresjoner aggressivt allerede fra første episode.

En annen sak er at ved alle depresjoner som oppstår i barnealder, skal en vurdere og utrede om det kan være bipolart.

Jeg har slitt med depresjoner og angst fra jeg var barn, men hadde en noe utrygg oppvekst som har kunnet forklart en del. Hadde for to år siden en kraftig depresjon som varte i halvannet år. Er under utredning for bipolar lidelse 2, men forstår ikke helt hva som er forskjellen på unipolar depresjon og mulig bipolar 2, er depresjonene på sistnevnte alvorligere? Jeg startet behandling med Sertraline, og er mye bedre nå. Antidepressiva har hjulpet meg tilbake til livet. 

Leonburger skrev (31 minutter siden):

Jeg har slitt med depresjoner og angst fra jeg var barn, men hadde en noe utrygg oppvekst som har kunnet forklart en del. Hadde for to år siden en kraftig depresjon som varte i halvannet år. Er under utredning for bipolar lidelse 2, men forstår ikke helt hva som er forskjellen på unipolar depresjon og mulig bipolar 2, er depresjonene på sistnevnte alvorligere? Jeg startet behandling med Sertraline, og er mye bedre nå. Antidepressiva har hjulpet meg tilbake til livet. 

Den viktigste forskjellen er at de vanligvis skal ha ulik behandling.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (14 timer siden):

Den viktigste forskjellen er at de vanligvis skal ha ulik behandling.

Kan jeg spørre deg Kupton, kan jeg ha hypomani og mani uten å ha depresjoner? Jeg er nokså sikker på at jeg har vært hypoman/manisk, men jeg opplever aldri depresjoner i ettertid. Det dreier seg vel neppe om en bipolar lidelse da?

Anonymkode: 55769...447

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...