Gå til innhold

Klarer ikke få nye venner, hva kan jeg gjøre og hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 27 og har ikke klart å få venner siden barneskolen. Har ennå kontakt med venninnen min fra den tiden, men dessverre bor hun på andre siden av landet så vi treffes veldig sjeldent. Jeg har jobbet i ulike jobber og hatt forskjellige hobbyer der jeg hatt møtt ulike mennesker, men har aldri turt å ta det steget å spørre om vi skal møtes utenom. Jeg er veldig innadvendt og sjenert av meg, vet ikke om det er en del av grunnen til at jeg ikke klarer få venner?  Noen som har noen råd til hva jeg kan gjøre og hva jeg gjør feil?

Anonymkode: 6cdff...b7c

Fortsetter under...

Jeg tror du vet svaret selv. Du må rett og slett finne motet og invitere med deg noen av dem du møter gjennom hobbyene dine ut på feks en kaffe.

Bruk litt tid før du inviterer til å bli kjent. Spør om familie, yrke, oppvekststed etc. Neste gang dere møtes stiller du oppfølgingsspørsmål- hvordan går det nå med.......? Bli gjerne først venner på sosiale medier, vet ikke hvilken som man bruker når man er 27, for meg er det Facebook som er tingen. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 27 og har ikke klart å få venner siden barneskolen. Har ennå kontakt med venninnen min fra den tiden, men dessverre bor hun på andre siden av landet så vi treffes veldig sjeldent. Jeg har jobbet i ulike jobber og hatt forskjellige hobbyer der jeg hatt møtt ulike mennesker, men har aldri turt å ta det steget å spørre om vi skal møtes utenom. Jeg er veldig innadvendt og sjenert av meg, vet ikke om det er en del av grunnen til at jeg ikke klarer få venner?  Noen som har noen råd til hva jeg kan gjøre og hva jeg gjør feil?

Selvfølgelig er det sjenerthet og at du er innadvendt som er feilen. Ingen interesserer seg for noen som bare vil være for seg selv og ikke gir noe. 
Hvorfor du er slik vet jeg ikke. Har du få interesser? Er lettere å få venner når man deler interesse. 

90tallsbarn skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig er det sjenerthet og at du er innadvendt som er feilen. Ingen interesserer seg for noen som bare vil være for seg selv og ikke gir noe. 
Hvorfor du er slik vet jeg ikke. Har du få interesser? Er lettere å få venner når man deler interesse. 

Det er vanlig med få interesser om man er deprimert ihvertfall. Eller man mister interessen for de man tidligere likte. 

Annonse

UtakknemligDiva
diagnosen skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig med få interesser om man er deprimert ihvertfall. Eller man mister interessen for de man tidligere likte. 

Ja det også. Men man blir også deprimert av å ikke føle noe fellesskap, noe som følger autisme da. Men jeg har jo følt fellesskap, bare ikke skjønt hvordan jeg skal menge meg. 
Men det er irriterende når det som holdt deg motivert også bare mister gnisten. Ting du like å gjøre bare ikke er interessant lenger.... 

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Ja det også. Men man blir også deprimert av å ikke føle noe fellesskap, noe som følger autisme da. Men jeg har jo følt fellesskap, bare ikke skjønt hvordan jeg skal menge meg. 
Men det er irriterende når det som holdt deg motivert også bare mister gnisten. Ting du like å gjøre bare ikke er interessant lenger.... 

Ja det kan være en ond sirkel. Man blir deprimert av å være venneløs, også blir man venneløs fordi man ikke orker å gjøre ting..

diagnosen skrev (7 timer siden):

Ja det kan være en ond sirkel. Man blir deprimert av å være venneløs, også blir man venneløs fordi man ikke orker å gjøre ting..

Ja, og har man først falt utenfor er det veldig vanskelig å komme inn igjen. Tror det også kan bli en selvoppfyllende profeti. Jeg forventer at jeg blir å falle utenfor, og det øker mine problemer med å klare å være et normalt sosialt vesen, og blir derfor vedvarende stille og da kommer man ingen vei. 

Man må nok ut av komfortsonen og presse seg selv til å ta initiativ for å kunne klare det. Men jeg tror det er mange som føler seg stuck og som ikke klarer å bygge nye vennskap. Det krever jo mye mer, enn å bare vedlikeholde et 30 år gammelt vennskap som har så sterkt fundament at ukentlig eller for den del månedlig kontakt ikke er nødvendig.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 16.32):

Jeg har også veldig vanskelig for å få nye venner. Jeg giftet meg tidlig,  og fikk barn. Så jeg brukte all min tid på barna. Den tiden fikk jeg meg litt venner igjennom barna, men folk flytter vekk etterhvert og vi har mistet kontakten. Nå er barna voksne,  og jeg og mannen min sitter litt alene igjen. Mannen min er veldig sosial,  jeg er mer stille. Vi har litt venner her og der, men vi hadde trengt flere venner i nærheten. Jeg har egentlig ingen hobbyer,  det er nok det som er dumt. Jeg har brukt all tiden min på barna. Synd vi ikke er på samme alder, for da kunne vi blitt venner. Jeg er 52 år. Håper du finner deg venner. Det finnes mange Facebook grupper, der folk leter etter venner. Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: e90f1...7e4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 16.32):

det er ikke sikkert du gjør så mye feil, kanskje du bare har få arena hvor du treffer andre? :) 

Anonymkode: b75f0...332

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...