Gå til innhold

Hodeskade og psyk.sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt og sliten

Jeg lurer på om NHD har noe erfaring ang. hodeskader og senvirkninger.

Vedkommende fikk et kraniebrudd i siden av hodet og har slitt med søvnproblemer siden. Dvs økt søvnbehov.

Dette var i -96.

Man har hele tiden trodd at det var depresjon og har tidvis fått behandling med antidepressiva uten noe særlig hell.

Vedkommende har i det siste året gradvis forandret personlighet og er å nesten ugjenkjennelig.

Blir provosert av den minste ting og er svært lite tiltalende som person.

Det blir tatt beslutninger på feil grunnlag fordi signaler blir mistolket så til de grader.

Alt blir liksom veldig overdramatisert og voldsomt.

Han har nå fått Efexor og Tolvon.

Tolvonen hjelper på nattesøvnen, men ellers er tilstanden blitt meget forverret.

Mer aggressiv og impulsiv.

Legene tror at tilstanden kan ha noe med hodeskaden å gjøre og skal nå utredes videre.

Vi som er pårørende er oppgitt over å ikke bli tatt alvorlig når vi forteller hvordan det står til.

Alt vi får beskjed om er å ringe politi om vi føler oss truet.

Det har skjedd i et par tilfeller, men gjør det bare verre og legene kan ingenting gjøre, sier de.

Har NHD noen erfaring med slike tilfeller ?

Er det vanligvis noe å gjøre med hodeskader, hvis så er tilfelle ?

Kan det hjelpe med andre typer AD ?

Vi aner ikke hva vi skal gjøre.

Situasjonen er uutholdelig og destruktiv for alle parter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46273-hodeskade-og-psyksykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har begrenset erfaring med dette fordi det er sjeldne tilstander.

Du beskriver typiske symptomer på organisk psykosyndrom.

Det er synd at du føler at du ikke blir hørt. Opplysninger fra de pårørende er vårt viktigste hjelpemiddel i utredningen av slike saker.

Det er viktig med en grundig utredning.

Jeg tror ikke AD hjelper med mindre det er depresjon tilstede. Tolvon for søvn høres fornuftig ut. Noen har nytte av små doser nevroleptika. Dette er en spesialistoppgave.

Jeg er redd du ikke kan ha håp om svært stor bedring.

Det er vondt å måtte ringe til politiet vedr. et voldelig familiemedlem, men ofte finnes det ikke noe mindre dårlig alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...