Gå til innhold

Får han i seg nok?

Anbefalte innlegg

Gjest Nicodemus

Jeg syns sønnen min på 4 månder spiser så lite. Han er vanligvis fornøyd etter 3 - 5 minutter, kan han få i seg nok på så kort tid?

Han er alltid blid og fornøyd og sover 10 - 12 timer hver natt, så man skulle jo tro at han fikk nok. Sist jeg veide ham (ca 1 mnd. siden) var han 5670 gram/60 cm, i går veide han 6000 gram, er det for lite vektøkning?

Har ikke begynt med fast føde enda, vil helst vente lengst mulig.

De siste dagene har han bare villet ha den venstre puppen, legger jeg han til på andre siden blir han illsint. Vet ikke hvorfor for det er nok av melk på begge siden, ser at det renner melk ut av munnen hans når jeg prøver. Hva kan jeg gjøre for at han skal ta begge brystene? Har prøvd forskjellige stillinger, men han hater visst den puppen, kan det være noe grunn til det, eller er det bare viljen hans det er noe galt med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4631-f%C3%A5r-han-i-seg-nok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en datter på 3 mnd som også er slik. Hun suger bare i 5 min. så er hun mett. Men hun legger godt på seg og virker stort sett blid og fornøyd. Helsesøster sa til meg at det var sikkert på grunn av at melken kom så fort at hun ble så fort ferdig. Jeg har også merket det når jeg pumper meg at det kommer mye på kort tid. Så det kan jo hende at det er problemet hos deg også? Noen er lettmelkede - og det skal vi jo være glade for! Så lenge sønnen din ikke gir uttrykk for misnøye og legger på seg det han skal er det ingen fare.

Jeg hadde også problem med å få henne til å ta den venstre puppen min. Jeg la henne til så ofte som mulig, men hun nektet å ta den, og det resulterte ofte i skriking og uro. Men jeg fant ut at det rett og slett var tette melkeganger som gjorde det. Som tredjegangsmor burde jeg ha visst at det var det - men jeg fikk mistankene da jeg begynte å få feber, og det gjorde skikkelig vondt. Dersom det er dette du har så må du legge ham til så ofte som mulig, og helst pumpe litt også, for å få opp produksjonen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4631-f%C3%A5r-han-i-seg-nok/#findComment-26411
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Nicodemus ,

Det er ikke uvanlig at barn i perioder

blir litt uvenn med det ene brystet. I slike tilfeller

er det ikke lett å gi råd per brev da dette krever

observasjon for å se hva som egentlig skjer i

ammesituasjonen og også en mer inngående

samtale om hvordan det hele startet. Det er vanlig at det ikke er noe problemer om natten, hvis det er tilfelle for deg kan du prøve følgende råd.

Amm i fred og ro, gjerne i et dunkelt rom. Du kan prøve å legge barnet til før det våkner helt og prøve forskjellige ammestillinger. Noen ganger

kan man "lure" barnet litt og flytte det over fra

brystet som det godtar til det andre uten å snu

barnet. Barnet vil da ligge med føttene under din

arm. Du kan også prøve å gå rundt med barnet og bysse det samtidlig som du prøver å amme. Det handler om å komme på godfot med pupp og baby igjen! Mange barn som har problemer med å ta brystet fra starten er blitt holdt og presset til brystet. Vet ikke om det gjelder dere, men de blir da veldig sensitive mot å bli berørt på bakhodet. Ved amming når han ligger ned så prøv med en pute bak ryggen/hodet hans slik at han unngår å bli direkte berørt på bakhodet. Det er viktig at du ikke presser barnet til å ta, prøv å syng, snakk rolig til ham. Gi masse berøm når han får det til og vær deltakende i

stemmen når han strever. Det høres kanskje litt

tullete ut men jeg har stor tro på å snakke til

spebarn, det roer ofte ned en selv også, hvis man

blir litt svett og stresset.

Det kan være mange grunner til at et barn vegrer seg for brystet. Sterk utdrivningsrefleks, liten melkemengde, bli holdt hardt eller f.eks. skremt av en lyd eller lignende. Noen ganger kan det være pga. en sterk parfyme.

En vektøkning på 80 gram i uken er i minste laget uten at det er noe alarmerende lite. Prøv å få lagt til litt oftere på dagen, evt. prøv å vekk en gang i løpet av natten. En to-tre dager med litt hyppigere amming vil øke melkemengden. Det finnes barn som bruker bare noen minutter på ammemåltidet så det trenger ikke være grunnen.

Hvis du ikke blir noen bedring vil jeg anbefale deg å ta kontakt med helsesøster, en ammehjelper eller en ammepoliklinikk hvis det finnes der du bor.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Håper det går bedre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4631-f%C3%A5r-han-i-seg-nok/#findComment-26724
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...