Gå til innhold

Spotprisen økte enda mer: 1,73 kr, dyr strøm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skremmende dyr strøm. Er det håp for at politikerne kan gjøre noe med dette ? Eller har de ingen mulighet til det? 

Nye regjeringen har ikke overtatt ennå men kan høyre gjøre noe? 

Anonymkode: 4e454...eec

Høyre foreslår å senke elavgiften med 1,5 øre per kilowattime!

Anonymkode: 546cd...cba

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyre foreslår å senke elavgiften med 1,5 øre per kilowattime!

Jeg håper at noe blir gjort. Jeg passer på å bruke minst mulig varme og kun i stuen for å spare penger. Oppvaskmaskin går kun en gang for dagen nå. Vaskemaskin brukes minst mulig. Varmekabler er av. Varmer opp rommet i stuen med en varmekilde en gang om morningen, og en gang på kveld etter jobb. Dusjer ikke hver dag. Vasker hendene i kaldt vann istedet for varmt. Alt for å se om strømmen blir lavere enn september-regningen. 

Kan sikkert ikke regne med at politikerne gjør noe med dette. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at noe blir gjort. Jeg passer på å bruke minst mulig varme og kun i stuen for å spare penger. Oppvaskmaskin går kun en gang for dagen nå.

"Kun" en gang om dagen? Hvor stor familie er dere?

Annonse

Det er med strøm som det er med lånerente. I perioder er prisen høy og i perioder er prisen lav. På samme måte som med rente, er det spotpris som gir lavest pris over tid, akkurat som flytende rente på boliglånet. Men hvis man har en presset økonomi, kan det være lurt å sikre seg med å velge fastpris (akkurat som fastrente).

Det er fint at det legges opp til et kutt i elavgiften, men dette monner nok ikke mot store prisøkninger. Jeg synes løsningen må være målrettede tiltak ovenfor de som ikke klarer å betale strømregningen sin. For de fleste er dette uproblematisk, men de som sliter må eventuelt få tilskudd fra NAV. Slik det praktiseres i dag er det strømabonnementer med leveringsplikt fra netteier som blir løst inn av NAV når det går så langt at strømmen fysisk kuttes. Man bør være tidligere ute mens strømabonnenten fortsatt mottar strøm til gode priser (leveringsplikt er ekstremt dyrt) av kraftselskapet. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor media ikke skriver om strømprisene. Sikkert mange som fikk seg et sjokk over regningen. 

Bare vent til januar. 😬

Bare vent til 0 co2 utslipp samfunnet EU KREVER at EUROPA innfører pga "global oppvarming"

Isteden for afrika og sør-amerika og midtøsten som flykter til Europa, kommer VI til å måtte flykte fra europa pga EU sin politikk. (mener å huske vi stemte imot, men FØLES ut som vi er medlem i EU uansett) (dropper å si at vi er medlem i EU denne gangen for da får jeg så mange idiotiske svar at det orker jeg ikke)

Lurer på hvor godt Afghanistan vil ta imot oss når vi kommer på tur. Håper norske fruer liker burka ;) De er jo for islam så godt mulig ;) 

ISW skrev (1 time siden):

Men hvis man har en presset økonomi, kan det være lurt å sikre seg med å velge fastpris (akkurat som fastrente).

Dette løser ikke problemet, fastrenten vil bare bli høyere og høyere jo mer europa kutter ut stabil-strømproduksjon for å redde kloden. Da vil vår strøm sendes til dem. Også sitter vi der. Dette vil prises inn i fastrenter også. Du utsetter problemet litt men løser det ikke.

Ja været i år i Norge var mye av skylden for at prisen blir så ekstrem så "problemet" vil oppleves å forsvinne trolig neste år men om en fortsetter på dette viset vil norge få like dyr strom som resten av europa og europa vil få dyrere og dyrere strøm, og det vil vises på regningen uansett. du kan selvsagt få "velge" mellom stabil høy pris, eller normal pris + ekstremistisk pris noen år, men for et valg... Personlig foretrekker jeg lav pris, men mulig jeg er litt umoderne

Anonymkode: 432aa...816

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får mye besøk og. Han har mange venner. Så blir lett en del oppvask. Men nå begrenser vi bruken av oppvaskmaskin.  Mulig bedre å vaske for hånd. 

Du bruke rmer penger på å varme opp vann til å ta oppvasken for hånd enn det koster å vaske tilsvarende mengde i oppvaskmaskina.

Worriesome Plenty 2
Lillemus skrev (2 timer siden):

Du bruke rmer penger på å varme opp vann til å ta oppvasken for hånd enn det koster å vaske tilsvarende mengde i oppvaskmaskina.

Mange har varmtvann i fellesutgiftene. Det har jeg feks. Det er ikke noen varmtvannsbereder i leiligheten min. Det er derimot en diger en i kjelleren.. Dette er ett digert borettslag med mange nærliggende borettslag med samme løsning, så det er nok ganske vanlig. Foreløpig har de ikke økt prisen på fellesutgiftene, men med disse strømprisene kan det jo skje.

PGA dette tar jeg meg ofte en varm dusj når jeg er kald. 

Endret av worrisome_plenty .2

Annonse

worrisome_plenty .2 skrev (12 minutter siden):

Mange har varmtvann i fellesutgiftene. Det har jeg feks. Det er ikke noen varmtvannsbereder i leiligheten min. Det er derimot en diger en i kjelleren.. Dette er ett digert borettslag med mange nærliggende borettslag med samme løsning, så det er nok ganske vanlig. Foreløpig har de ikke økt prisen på fellesutgiftene, men med disse strømprisene kan det jo skje.

PGA dette tar jeg meg ofte en varm dusj når jeg er kald. 

De to borettslagene jeg har hatt befatning med har ikke hatt varmtvann inkludert, men du har jo helt rett i at en del har det. :) 

• 1 måned senere...
ISW skrev (På 12.10.2021 den 12.03):

Det er med strøm som det er med lånerente. I perioder er prisen høy og i perioder er prisen lav. På samme måte som med rente, er det spotpris som gir lavest pris over tid, akkurat som flytende rente på boliglånet. Men hvis man har en presset økonomi, kan det være lurt å sikre seg med å velge fastpris (akkurat som fastrente).

Hadde mange nok gjort det ville trolig strømselskaper havne i likviditetsskvis og gå konkurs (noe som har skjedd i Storbritannia nå i høst).

Anonymkode: 525d1...3c9

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde mange nok gjort det ville trolig strømselskaper havne i likviditetsskvis og gå konkurs (noe som har skjedd i Storbritannia nå i høst).

Det skal du ikke være sikker på. Det er vanlig at strømselskapene selv sikrer seg ved å kjøpe inn strøm på framtidige kontrakter til avtalt pris.

ISW skrev (1 time siden):

Det skal du ikke være sikker på. Det er vanlig at strømselskapene selv sikrer seg ved å kjøpe inn strøm på framtidige kontrakter til avtalt pris.

Det er ikke alle helt enig i.

https://e24.no/olje-og-energi/i/8QR5W1/meglertopp-tror-paa-konkurser-i-stroembransjen-blir-overrasket-hvis-ingen-gaar-over-ende

Flere strømselskaper risikerer likviditetsskvis som følge av skyhøye strømpriser, ifølge Pareto. Agva Krafts lokketilbud til nye kunder i sommer er blitt en dyr affære for selskapet.

• 11 måneder senere...
ISW skrev (På 3.12.2021 den 8.58):

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromselskap-risikerer-konkurs-tilbyr-kunder-penger-mot-avtalebytte/s/5-95-741990

Meløy Energi tilbyr sine fastpriskunder i sør kompensasjon dersom de bytter til spotprisavtale. Takker for få ja, kan selskapet gå konkurs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...