Gå til innhold

Hvorfor liker ikke svensker/nordmenn ytringsfriheten lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hva synes du om slikt?

Bør vi innskrenke ytringsfriheten siden folket ikke vil ha det lenger. Bør ting som religionskritikk gå under "hatefulle ytringer" eller noe slik at poltiet kan arrestere borgerne som ytrer seg ? Så religiøse folk ikke blir krenket og banker opp politiet

Lovene må jo følge folket ønssker, og folket ønsker ikke ytringsfrihet lenger virker det som...

Anonymkode: 301b3...c16

Fortsetter under...

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva synes du om slikt?

Bør vi innskrenke ytringsfriheten siden folket ikke vil ha det lenger. Bør ting som religionskritikk gå under "hatefulle ytringer" eller noe slik at poltiet kan arrestere borgerne som ytrer seg ? Så religiøse folk ikke blir krenket og banker opp politiet

Lovene må jo følge folket ønssker, og folket ønsker ikke ytringsfrihet lenger virker det som...

Ytringsfrihet er bra, og noe de aller fleste ønsker. Men når man skal ytre seg og si sin mening om ting synes jeg det bør gjøres på en mest mulig ordentlig og sivilisert måte. Jeg ser f.eks ingen grunn til å brenne koraner innpakket i bacon for å demonstrere mot islam. Det er fullt mulig, og i mine øyne mer riktig, å demonstrere på fredeligere vis. Man trenger ikke å lage så kraftige provokasjoner, i alle fall ikke når man på forhånd vet at det vil bli opptøyer og bråk av det. 

AnonymBruker
Liviane skrev (18 minutter siden):

Ytringsfrihet er bra, og noe de aller fleste ønsker. Men når man skal ytre seg og si sin mening om ting synes jeg det bør gjøres på en mest mulig ordentlig og sivilisert måte. Jeg ser f.eks ingen grunn til å brenne koraner innpakket i bacon for å demonstrere mot islam. Det er fullt mulig, og i mine øyne mer riktig, å demonstrere på fredeligere vis. Man trenger ikke å lage så kraftige provokasjoner, i alle fall ikke når man på forhånd vet at det vil bli opptøyer og bråk av det. 

Jeg syntes det er langt mer problematisk at de store mediene (NRK OG VG i dette tilfellet) rett og slett lyver om fakta.

https://subjekt.no/2022/04/15/vg-og-nrk-bortforklarer-vold-i-islams-navn-og-gir-skylden-pa-dansk-provokator

«Høyreradikal provokatør brant koran – så startet opptøyene».

Slik lød overskriften i Norges største nettavis i går kveld, med stort nærbilde av ansiktet til provokatøren.

Og ingressen fortsetter:

«De voldsomme opptøyene i Linköping og Norrköping startet etter at den danske koranbrenneren Rasmus Paludan gjorde sitt inntog.»

Vanligvis kan man stole på VG når det gjelder konkrete fakta. Men ikke i dette tilfelle. Paludan brant ingen koran i Sverige i går. Og opptøyene startet før han engang kom til åstedet.

Hva så med NRKs dekning i går? Saken var hovedinnslag i Dagsrevyen 21. Og statskanalen hadde samme fordreining av fakta og årsaksforhold som VG:

«Opptøyer i Linköping etter høyreekstrem markering.» En markering som aldri fant sted. Men det framgår ikke av reportasjen.

Anonymkode: ac3d8...0b3

Gjest Liviane
Vhanja skrev (8 minutter siden):

Hele startpremisset ditt er en generaliserende påstand som jeg ikke kan se underbygges på noen måte.

Tror ts sikter til den saken som ab ...0b3 skriver om. Den var også i mitt hode da jeg svarte.

Liviane skrev (22 minutter siden):

Tror ts sikter til den saken som ab ...0b3 skriver om. Den var også i mitt hode da jeg svarte.

Påstanden til TS underbygges likevel ikke og jeg er dermed uenig i selve startpremisset for tråden.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (24 minutter siden):

Hele startpremisset ditt er en generaliserende påstand som jeg ikke kan se underbygges på noen måte.

Stemmer at jeg ikke underbygget den, men trodde dette var allment kjent ? Alle har vel fått med seg samfunnets utvikling på den fronten. DU må lete langt etter nordmenn/svensker i dag som mener det bør være lov å "krenke" folk, og det er innlemmet forbud i lov mot "hatefulle ytringer" og virker ikke være protester mot slike forbud, så dette tror jeg nok vi bare må innse, folks holdninger til akseptabel/uakseptable ytringer er betydelig innskrenket.

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Påstanden til TS underbygges likevel ikke og jeg er dermed uenig i selve startpremisset for tråden.

ok. Prøv å si en hatefull ytring på forumet her under fullt navn, og se hva som skjer.

1: du kastes ut av forumet

2: du mister jobben din

3: du settes i fengsel i opptil 6 måneder

(4: avhengig av hvem du krenker kan du få "bonus" IRL)

Norge pleide ikke å være sånn, det vet alle, i vertfall oss som er litt eldre. Du kan si at du synes det er bra at det er blitt strammet inn for hva som er akseptabelt å si, eller at det er dumt, men å benekte samfunnsutviklingen blir litt flaut å forholde seg til -_- 

AnonymBruker
Liviane skrev (1 time siden):

Men du får litt sånn barneoppdragelse problem her. Belønner du dårlig oppførsel, så blir det de som oppfører seg dårligst som får mest makt (barnet), også får du et "race to the bottom" hvor det blir om å gjøre å oppføre seg dårligst for å få viljen sin mest gjennom.

Det er fullt mulig, og i mine øyne mer riktig, å demonstrere mot koranbrenning på fredeligere vis. Man trenger ikke å lage så kraftige opptøyer, i alle fall ikke når man på forhånd vet at det vil ødelegge byen og gjøre det enda mindre trivelig å bo der

Ingenting av det du sier handler om at man ikke lenger liker ytringsfriheten.

For det første så er dette et privateid forum og eierne av forumet har ingen plikt til å publisere din ytring. De kan sette akkurat de regler for forumet som de ønsker.

For det andre så er ytringsfriheten hovedsaklig ment for at vi skal ha frihet til å kritisere regjering, styre og stell uten fare for represalier "ovenfra".

For det tredje så har ytringsfriheten aldri vært ment for å beskytte det å  si en hatefulll ytring mot grupperinger eller navngitte personer. Til det har vi andre lover som spiller inn, som f.eks injurie, trakassering osv.

For det fjerde håper jeg vi kan holde diskusjonen saklig og holde oss for gode for stråmenn.

Endret av Vhanja
AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

For det første så er dette et privateid forum og eierne av forumet har ingen plikt til å publisere din ytring. De kan sette akkurat de regler for forumet som de ønsker.

For det andre så er ytringsfriheten hovedsaklig ment for at vi skal ha frihet til å kritisere regjering, styre og stell uten fare for represalier "ovenfra".

For det tredje så har ytringsfriheten aldri vært ment for å beskytte det å  si en hatefulll ytring mot grupperinger eller navngitte personer. Til det har vi andre lover som spiller inn, som f.eks injurie, trakassering osv.

ok.

AnonymBruker
4 minutes ago, Vhanja said:

For det fjerde håper jeg vi kan holde diskusjonen saklig og holde oss for gode for stråmenn.

Når ble det forbudt å provosere? Hvis ingen gadd å motdemonstrere (les: lage bråk og angripe politiet) ville disse tullingene fra ytre-høyre fløy fått noen medieomtale.

Anonymkode: 5e710...538

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fullt mulig, og i mine øyne mer riktig, å demonstrere mot koranbrenning på fredeligere vis. Man trenger ikke å lage så kraftige opptøyer, i alle fall ikke når man på forhånd vet at det vil ødelegge byen og gjøre det enda mindre trivelig å bo der

Helt enig i det. Det går absolutt an å demonstrere/protestere mot koranbrenning på fredeligere vis. Det er også mest riktig i mine øyne. 😉

Tenker at begge parter i en sånn konflikt kan roe seg ned noen hakk, det er alle best tjent med. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...