Gå til innhold

DNT tur når man er i dårlig form

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert en stund å melde meg på turer gjennom DNT. Men jeg er i ganske dårlig form, blir andpusten av lite og går ganske så sakte. Jeg synes det er vanskelig å vite hvilket nivå turene er beregnet på. Det står at de er middels, men det kan jo være så mangt? De er på fjelltopper med tidsbruk på 4 timer på det korteste. Burde jeg ta sjansen å melde meg på likevel? Så kan jeg heller bryte om det blir for krevende?

Fortsetter under...

lyseblå skrev (5 timer siden):

Jeg har vurdert en stund å melde meg på turer gjennom DNT. Men jeg er i ganske dårlig form, blir andpusten av lite og går ganske så sakte. Jeg synes det er vanskelig å vite hvilket nivå turene er beregnet på. Det står at de er middels, men det kan jo være så mangt? De er på fjelltopper med tidsbruk på 4 timer på det korteste. Burde jeg ta sjansen å melde meg på likevel? Så kan jeg heller bryte om det blir for krevende?

Jeg synes du skal melde deg på lette turer først og satse på å komme i form før du går på middels turer. Det er nok ikke bare å bryte underveis på en fjelltur, det hadde vært svært uansvarlig av DNT om de lot en sliten og uerfaren fjellvandrer snu på egenhånd... Det tviler jeg på at de går med på og det er ikke noe morsomt å føle at man sinker et helt turfølge. 

lyseblå skrev (9 timer siden):

Tenker du på dagsturer eller turer som varer i flere dager? Jeg ville ikke ha meldt på en tur over flere dager uten å være i ok form, men dagstur i nærområdet kan du  jo prøve deg på. 

Dette er hva dnt selv sier om middels nivå : "Dagsturer/dagsetapper på inntil 15 km, for det meste på merkede ruter. Passer for deg   som er vant til å gå med sekk og er i normalt god form."

hipohopp2022

Hvis du har vært på f.eks prekestolen med sekk så tilsvarer det en lett tur. Der er det noen bratte partier rett opp i 90 graders vinkling og tar ca 1 time tur retur hvis man er i bra form. Du må selv kjenne etter hvor du føler du ligger i kondisjon ☺️

Endret av hipohopp2022
Ikkeanonymnok
hipohopp2022 skrev (12 minutter siden):

Hvis du har vært på f.eks prekestolen med sekk så tilsvarer det en lett tur. Der er det noen bratte partier rett opp i 90 graders vinkling og tar ca 1 time tur retur hvis man er i bra form. Du må selv kjenne etter hvor du føler du ligger i kondisjon ☺️

Det er en sannhet med modifikasjoner. ;) Dersom du sjekker turen til Prekestolen hos ut.no som er Turistforeningen sin side så er Prekestolen klassifisert som en krevende tur. 

Annonse

hipohopp2022
Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Det er en sannhet med modifikasjoner. ;) Dersom du sjekker turen til Prekestolen hos ut.no som er Turistforeningen sin side så er Prekestolen klassifisert som en krevende tur. 

Hehe ok det er jo komisk. Har gått den turen og vil virkelig ikke si meg enig i det😁 

Ikkeanonymnok
hipohopp2022 skrev (3 minutter siden):

Hehe ok det er jo komisk. Har gått den turen og vil virkelig ikke si meg enig i det😁 

Jeg er delvis enig (har også gått den flere ganger). Det store problemet er nok alle turisten som flyr opp i høye hæler og miniskjørt om sommeren eller de som virkelig ikke kler seg etter forholdene på vinteren. Årlig er det redningsaksjoner i forbindelse med turer til Prekestolen og etter hva jeg har sett er det nesten utelukkende turister som ikke har kledd seg nok og som ikke var forberedt på en krevende fjelltur. :) For de som er godt vandt er ikke Prekestolen en krevende tur, men det er bratt, ulent og til tider ganske glatt.

hipohopp2022
Ikkeanonymnok skrev (9 minutter siden):

Jeg er delvis enig (har også gått den flere ganger). Det store problemet er nok alle turisten som flyr opp i høye hæler og miniskjørt om sommeren eller de som virkelig ikke kler seg etter forholdene på vinteren. Årlig er det redningsaksjoner i forbindelse med turer til Prekestolen og etter hva jeg har sett er det nesten utelukkende turister som ikke har kledd seg nok og som ikke var forberedt på en krevende fjelltur. :) For de som er godt vandt er ikke Prekestolen en krevende tur, men det er bratt, ulent og til tider ganske glatt.

Ja det var alle mulige folk på den turen, og som du sier ikke alle var kledd for turen🙊 Men en må jo passe seg på den turen, se hvor en går, holde seg langs fjellsiden og ha tungen rett i munnen spesielt er man ikke kan holde seg fast. Men når det er sagt så ville jeg personlig definert turen som lett. Evt moderat hvis jeg må strekke meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...