Gå til innhold

Gamle egg? Eller brukbare?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hipohopp2022
laban skrev (1 minutt siden):

Hva skal du bruke dem til (koke, bake...)? Hvis de er oppbevart i kjøleskap, er de sannsynligvis fullt brukbare.

Du kan teste om de flyter, men det betyr ikke at de er dårlige:

https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/egg-og-holdbarhet/

Skal lage muffins. Så hvis de flyter da er de dårlige? 

hipohopp2022
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Ja, kakk ett og ett egg i en liten skål før du tømmer det sammen med resten. Du merker fort om de ikke er brukbare for å si det sånn...

Lukter det da? Ikke vært borti dette før.  Ikke tid til og bli matforgiftet nå!

Annonse

hipohopp2022 skrev (3 minutter siden):

Fra kjøkkenbenken eller i kjøleskap? 

Vi har eggene stående kjølig, enten i kjøleskapet eller i gangen om det er i den kjølige årstiden. Står de på kjøkkenbenken er nok holdbarheten noe kortere. Det er vel ikke helt uten grunn at både butikkene og de bøndene som selger egg har de stående i kjøleskap, tenker jeg da. :) 

hipohopp2022
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Vi har eggene stående kjølig, enten i kjøleskapet eller i gangen om det er i den kjølige årstiden. Står de på kjøkkenbenken er nok holdbarheten noe kortere. Det er vel ikke helt uten grunn at både butikkene og de bøndene som selger egg har de stående i kjøleskap, tenker jeg da. :) 

Men de som er rett fra bonden og de som selger ferske egg har ofte eggene i rom temperatur? Sånn ca 16-18 grader?

Annonse

hipohopp2022 skrev (Akkurat nå):

Men de som er rett fra bonden og de som selger ferske egg har ofte eggene i rom temperatur? Sånn ca 16-18 grader?

Jeg har aldri sett egg for salg som ikke har stått i kjøleskap. Vi handler hos 3 ulike bønder og alle har sine brett stående kjølig.

hipohopp2022
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri sett egg for salg som ikke har stått i kjøleskap. Vi handler hos 3 ulike bønder og alle har sine brett stående kjølig.

Å ja. Men ok litt dumt spørsmål. Men når man kjøper de fra bonden, kan det hende at det er kyllinger i stedet? Eller har bonden god kontroll på dette?

hipohopp2022 skrev (3 minutter siden):

Å ja. Men ok litt dumt spørsmål. Men når man kjøper de fra bonden, kan det hende at det er kyllinger i stedet? Eller har bonden god kontroll på dette?

Vi har ikke opplevd det og jeg tviler på at du vil oppleve det. Har bonden i det hele tatt haner gående sammen med burhønsene da?

hipohopp2022

Vi har ikke opplevd det og jeg tviler på at du vil oppleve det. Har bonden i det hele tatt haner gående sammen med burhønsene da?

Burhøns? Er det ikke frittgående? Trodde det var hele poenget med ferske egg. 

hipohopp2022 skrev (5 minutter siden):

Burhøns? Er det ikke frittgående? Trodde det var hele poenget med ferske egg. 

Nei, de er jo like ferske fra burhøns. :) De vi kjøper av er jo eggbønder som leverer det meste til Prior, men som beholder en del selv som de selger rett fra gården. Ofte egg som er for små (såkalte klink-egg) og egg som er for store, sist gang kjøpte vi to brett (60 egg) med stooore egg med to plommer i hvert eneste egg. :D Men vanligvis er eggene vanlige på størrelse, dog litt større enn de som selges som S-M i butikken og ferskere siden de bare er fraktet ut fra hønsehuset og til kjøleskapet der vi henter dem, de har ikke blitt kjørt land og strand rundt.

Det du kjøper som er fra såkalte frittgående høns betyr som regel ikke at de tusler rundt ute under åpen himmel og koser seg altså, det er bare at de er inne i en stor hall, de ser nok ikke mer til dagslys enn burhønsene gjør.

hipohopp2022

Nei, de er jo like ferske fra burhøns. :) De vi kjøper av er jo eggbønder som leverer det meste til Prior, men som beholder en del selv som de selger rett fra gården. Ofte egg som er for små (såkalte klink-egg) og egg som er for store, sist gang kjøpte vi to brett (60 egg) med stooore egg med to plommer i hvert eneste egg. :D Men vanligvis er eggene vanlige på størrelse, dog litt større enn de som selges som S-M i butikken og ferskere siden de bare er fraktet ut fra hønsehuset og til kjøleskapet der vi henter dem, de har ikke blitt kjørt land og strand rundt.

Det du kjøper som er fra såkalte frittgående høns betyr som regel ikke at de tusler rundt ute under åpen himmel og koser seg altså, det er bare at de er inne i en stor hall, de ser nok ikke mer til dagslys enn burhønsene gjør.

Dvs økologiske det da? Men dersom det er burhøns hvordan kan hanen komme og parre? Er det en hane som kommer ned til alle burhønsene da? I såfall må den være svært fruktbar… 

hipohopp2022 skrev (3 timer siden):

Skal lage muffins. Så hvis de flyter da er de dårlige? 

Du kunne vel lest artikkelen jeg lenket til?

hipohopp2022 skrev (3 timer siden):

Nei deeeeet orker jeg ikke. Kastet alle 6 eggene. Rett i søppelet! 

De var trolig helt fine, hvis du hadde dem i kjøleskapet. Men det er lurt å teste slik Lillemus beskrev, hvis de har stått lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...