Gå til innhold

"Vi har lyst på fitta di"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var meldingen Liv Signe Navarsete fikk fra en partikollega på en hyttetur. 

Nå manes det om at vedkommende som sendte den bør stå fram og innrømme at det var han. Men burde han det? Er det virkelig noen grunn til å presse han til å gjøre det? Kan ikke dette bare henges på "full-og-dum"-knaggen? Jeg synes det. Dette burde være en ikke-sak etter så lang tid. 

https://www.dagbladet.no/meninger/tidenes-bondeanger/75890083 

Anonymkode: b5fdc...f96

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466339-vi-har-lyst-p%C3%A5-fitta-di/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane
ISW skrev (10 minutter siden):

Det bekymrer en del mer at noen faktisk kan ha lyst på Liv Signe Navarsete sine edlere deler.

Hvor desperate er gutta i Senterpartiet? 

Det der var vel ikke så pent sagt. Synes hun ser ut som ei flott dame jeg, og det burde vel ikke være så overraskende at noen også kan finne henne attraktiv? Man mister ikke nødvendigvis markedsverdien etter en viss alder. Det kommer jo helt an på så mye. 

Med mindre alt bare var kødding da. At de ville tulle med henne, det er jo også en mulighet. 🙂

Liviane skrev (1 minutt siden):

Det der var vel ikke så pent sagt. Synes hun ser ut som ei flott dame jeg, og det burde vel ikke være så overraskende at noen også kan finne henne attraktiv? Man mister ikke nødvendigvis markedsverdien etter en viss alder. Det kommer jo helt an på så mye. 

Med mindre alt bare var kødding da. At de ville tulle med henne, det er jo også en mulighet. 🙂

Det var en såkalt spøk 😊 det viser vel hvor alvorlig jeg ser på denne saken. Hvem har ikke fått en grisemelding i fylla? 

Gjest Liviane
ISW skrev (15 minutter siden):

Det var en såkalt spøk 😊 det viser vel hvor alvorlig jeg ser på denne saken. Hvem har ikke fått en grisemelding i fylla? 

Ok 🙂 Jeg synes heller ikke at dette er en alvorlig sak. Det er faktisk jeg som er trådstarter, jeg  bare glemte å huke av anonymknappen i svaret mitt til deg, i min "forferdelse" over hva du hadde skrevet. Skjønte ikke at du tullet 

Endret av Liviane
Liviane skrev (40 minutter siden):

Ok 🙂 Jeg synes heller ikke at dette er en alvorlig sak. Det er faktisk jeg som er trådstarter, jeg  bare glemte å huke av anonymknappen i svaret mitt til deg, i min "forferdelse" over hva du hadde skrevet. Skjønte ikke at du tullet 

Litt mer alvorlig svar: 

Man kan selvfølgelig problematisere dette så mye man bare vil. Blande inn feminisme og kvinnekamp, snakke om grusomme grisete menn, trakassering, overgrep, osv. 

Eller man kan se det som det det var. En dårlig spøk som igrunn var upassende, men ikke verdens undergang. 

Hvilket bringer meg til mitt poeng. Jeg tror ingen av disse mennene genuint «ville ha fitta» til Liv Signe Navarsete (så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er et hensiktsmessig ønske eller ikke - jeg synes ikke det). Jeg tror hele greia bare var et dumt påfunn i fylla som man ikke trenger å bli krenket av bare for å ta en offerrolle.

Annonse

Gjest Liviane
ISW skrev (12 timer siden):

Litt mer alvorlig svar: 

Man kan selvfølgelig problematisere dette så mye man bare vil. Blande inn feminisme og kvinnekamp, snakke om grusomme grisete menn, trakassering, overgrep, osv. 

Eller man kan se det som det det var. En dårlig spøk som igrunn var upassende, men ikke verdens undergang. 

Hvilket bringer meg til mitt poeng. Jeg tror ingen av disse mennene genuint «ville ha fitta» til Liv Signe Navarsete (så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er et hensiktsmessig ønske eller ikke - jeg synes ikke det). Jeg tror hele greia bare var et dumt påfunn i fylla som man ikke trenger å bli krenket av bare for å ta en offerrolle.

Jeg er ganske langt fra feminisme og kvinnekamp i sin mest ekstreme form. Faktisk kan jeg bli ganske så provosert over "sånne" typer kvinner. Jeg synes også i likhet med mange andre kvinner at "Me too-bevegelsen" har gått altfor langt i noen tilfeller. Det er mye jeg kan si videre om den saken, men tenker at uønsket seksuell oppmerksomhet går begge veier og at trakassering og overgrep like gjerne kan begås av kvinner mot menn. Men det er et problem det liksom er tabu å snakke om, for meg uvisst av hvilken grunn. 

Så tilbake til meldingen som ble sendt på hytteturen. Jeg også tror at det mest ble sagt på spøk og tull i beruset tilstand, og tenker derfor at det ikke er noe å forfølge videre. Jeg tror også at mottakeren ikke var den "rette" personen å spøke sånn med, og at det var grunnen til at det ble så mye oppstyr rundt det. Hun er flott å se på synes jeg, men det kan virke noe "prippent" over henne. Provokasjoen kan minne litt om hvordan barn kan ønske å provosere f.eks lærere fordi lærere kan bli oppfattet som autoritære og strenge og derfor morsomme å få fram en reaksjon hos. Det er liksom knyttet en viss spenning til det. Kan tenke meg at LSN kan fremstå nettopp som litt autoritær og streng. Disse voksne mennene ante bare ikke at konsekvensene skulle bli så store ved å erte på seg akkurat henne. 

Det var kanskje barnslig, men jeg synes det egentlig er uvesentlig om grunnen var fordi de ville tulle eller fordi de genuint ville ha henne. LSN føler seg nok krenket fremdeles, men oppgjøret får de ta internt og ikke i mediene, tenker jeg. Synes virkelig synd på den mannen som kanskje til slutt vil føle at presset blir så stort at han innrømmer å ha sendt meldingen, spesielt hvis det får stor mediedekning. Kan liksom se for meg følgende i avisene: "XX innrømmer at det var han som sendte meldingen" "XX legger seg helt flat og beklager, osv". Stakkars sier jeg bare, som kanskje må bli utstilt og uthengt nærmest som en seksualforbryter i riksdekkende medier pga det som i utgangspunktet kunne se ut som en relativt uskyldig tullemelding -sendt i fylla. 

AnonymBruker
ISW skrev (15 timer siden):

Det bekymrer en del mer at noen faktisk kan ha lyst på Liv Signe Navarsete sine edlere deler.

Hvor desperate er gutta i Senterpartiet? 

Til TS. Kommentaren jeg henviser til over er en type "flåsete" kommentar som egentlig bare beviser hvor vanlig det faktisk er med den type "gutta på tur"-kultur. " Ikke noe å bry seg om", "Ikke ta det så alvorlig", legitimerer at det å oppføre seg som man ønsker uten å ta konsekvensene av det er helt greit. Det er samme type kultur som gjør det vanskelig for offeretb å bli trodd i overgrepssaker (ref. "hun kunne jo bare sagt nei").

Anonymkode: 8b579...812

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Til TS. Kommentaren jeg henviser til over er en type "flåsete" kommentar som egentlig bare beviser hvor vanlig det faktisk er med den type "gutta på tur"-kultur. " Ikke noe å bry seg om", "Ikke ta det så alvorlig", legitimerer at det å oppføre seg som man ønsker uten å ta konsekvensene av det er helt greit. Det er samme type kultur som gjør det vanskelig for offeretb å bli trodd i overgrepssaker (ref. "hun kunne jo bare sagt nei").

Ja, jeg synes ikke kommentaren til ISW var så fin, men tror ikke han mente noe "vondt" med det. 

Men som jeg vel sa i mitt forrige innlegg, så går seksuell trakassering begge veier. Tenker det er mange menn som har blitt strøket over buksesmekken av innpåslitne damer f.eks på dansegulvet eller i baren. Det er heller ikke bare kvinner som kan oppleve å bli klapset eller knepet i rompa av det motsatte kjønn. Heller ikke er det bare menn som kan sende slibrige sexmeldinger. Det er heller ikke uvanlig at jenter/damer i godt venninnelag snakker om menn på en seksualiserende måte, så man kan like godt si "jenter-på-tur-stemning". Man kan altså like gjerne snu på det og si om menn: "Han kunne jo bare sagt nei". Men av en eller annen grunn så skal altså menn finne seg i dette mer enn kvinner.

Slik "kultur" har alltid eksistert fra begge kjønn sin side. Hvorvidt det blir "ofre" ut av det handler om alvorlighetsgraden, tenker jeg. Jeg synes ingen skal måtte finne seg i å få intimsonene sine innvadert, verken kvinner eller menn, på en overrumplende og overgripende måte.

Derimot er gjensidig flørting bare spennende og gøy for begge kjønn, men tror nok grensene går der hvor den ene parten ikke lenger synes det er ok. Så gjelder det for begge kjønn å tolke riktig da, hvis den "utsatte" ikke sier noe om det. Det kan nok være vanskelig, spesielt med alkohol innabords. 

Endret av Liviane
Gjest Liviane
Liviane skrev (1 time siden):

Det var kanskje barnslig, men jeg synes det egentlig er uvesentlig om grunnen var fordi de ville tulle eller fordi de genuint ville ha henne. LSN føler seg nok krenket fremdeles

Ser at det er en liten "redigeringsfeil" her. Det det skulle ha stått var: "LSN føler seg nok krenket uansett". 

Endret av Liviane
AnonymBruker
Liviane skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes ikke kommentaren til ISW var så fin, men tror ikke han mente noe "vondt" med det. 

Men som jeg vel sa i mitt forrige innlegg, så går seksuell trakassering begge veier. Tenker det er mange menn som har blitt strøket over buksesmekken av innpåslitne damer f.eks på dansegulvet eller i baren. Det er heller ikke bare kvinner som kan oppleve å bli klapset eller knepet i rompa av det motsatte kjønn. Heller ikke er det bare menn som kan sende slibrige sexmeldinger. Det er heller ikke uvanlig at jenter/damer i godt venninnelag snakker om menn på en seksualiserende måte, så man kan like godt si "jenter-på-tur-stemning". Man kan altså like gjerne snu på det og si om menn: "Han kunne jo bare sagt nei". Men av en eller annen grunn så skal altså menn finne seg i dette mer enn kvinner.

Slik "kultur" har alltid eksistert fra begge kjønn sin side. Hvorvidt det blir "ofre" ut av det handler om alvorlighetsgraden, tenker jeg. Jeg synes ingen skal måtte finne seg i å få intimsonene sine innvadert, verken kvinner eller menn, på en overrumplende og overgripende måte.

Derimot er gjensidig flørting bare spennende og gøy for begge kjønn, men tror nok grensene går der hvor den ene parten ikke lenger synes det er ok. Så gjelder det for begge kjønn å tolke riktig da, hvis den "utsatte" ikke sier noe om det. Det kan nok være vanskelig, spesielt med alkohol innabords. 

At andre mennesker også kan gå over grensene rettferdiggjør noe som helst. Det er statistisk bevist at langt flere gutter og menn går over streken enn kvinner, det betyr selvsagt ikke at ikke kvinner også gjør det. Kommentarer som nevnt over er problematiske fordi de gir næring til en "det er vel bare å riste det av seg" og det synes jeg er vanskelig å forholde seg til. Og så drar en gjerne kommentaren etterpå "men det var jo bare en spøk altså" ..  jeg fatter ikke at det er mulig å synes slikt er det grann festlig revnende likegyldig hva slags kjønn vi snakker om.   

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At andre mennesker også kan gå over grensene rettferdiggjør noe som helst. Det er statistisk bevist at langt flere gutter og menn går over streken enn kvinner, det betyr selvsagt ikke at ikke kvinner også gjør det. Kommentarer som nevnt over er problematiske fordi de gir næring til en "det er vel bare å riste det av seg" og det synes jeg er vanskelig å forholde seg til. Og så drar en gjerne kommentaren etterpå "men det var jo bare en spøk altså" ..  jeg fatter ikke at det er mulig å synes slikt er det grann festlig revnende likegyldig hva slags kjønn vi snakker om.   

rettferdigjør IKKE noe som helst

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

rettferdigjør IKKE noe som helst

Skjønte det var det du mente :)

Jeg skjønner også godt hva du mener i det du ellers skriver. Du har helt rett! 👍

Når det gjelder kommentaren til ISW så må jeg innrømme at jeg driter i den. Alle må jo få si det de synes og mener, men enig i at det var en usmakelig kommentar. Men som sagt så driter jeg i det. 

Endret av Liviane

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes retorikken din er litt skremmende.

Skremmende fordi du sidestiller en SMS sendt i fylla med et faktisk overgrep. Og skremmende fordi du sidestiller min kommentar i denne tråden med det samme.

Hva gjelder alvorlighetsgrad synes jeg det er greit å sammenligne med å bli truffet av en pil når du har på deg rustning. Noen piler preller bare av. Mens andre går gjennom og gir skader. En SMS i fylla er eksempel på det første. Vi får alle ha litt hardere hud. Og så får vi reservere de alvorlige tiltakene til alvorlige hendelser. 

For ordens skyld: Jeg har aldri klådd på noen eller sendt SMS til noen om at jeg "vil ha fitta deres".

Jeg skjønner fornærmelsen dette medførte. Jeg hadde reagert ut i fra hvorvidt innholdet var «sannsynlig» eller ikke: Hadde det vært sant, hadde jeg bare tatt det som et kompliment - dog mislikt bruk av f-ordet, tidspunktet for meldingen, umodenheten osv. Om det derimot åpenbart hadde vært kødd - som her - ville jeg blitt lei meg. 

Gjest Liviane
ISW skrev (20 minutter siden):

Skremmende fordi du sidestiller en SMS sendt i fylla med et faktisk overgrep. Og skremmende fordi du sidestiller min kommentar i denne tråden med det samme.

Hva gjelder alvorlighetsgrad synes jeg det er greit å sammenligne med å bli truffet av en pil når du har på deg rustning. Noen piler preller bare av. Mens andre går gjennom og gir skader. En SMS i fylla er eksempel på det første. Vi får alle ha litt hardere hud. Og så får vi reservere de alvorlige tiltakene til alvorlige hendelser. 

For ordens skyld: Jeg har aldri klådd på noen eller sendt SMS til noen om at jeg "vil ha fitta deres".

Kommentaren din var litt ufin (i mine øyne i alle fall), men langt fra alvorlig, og den har jo absolutt ingen som helst sammenheng med overgrep mot kvinner å gjøre, eller at du synes det er ok å oppføre seg dårlig mot kvinner. Jeg driter som sagt i den kommentaren, for den er tross alt ikke viktig :)

Endret av Liviane
Gjest Liviane
cilie skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner fornærmelsen dette medførte. Jeg hadde reagert ut i fra hvorvidt innholdet var «sannsynlig» eller ikke: Hadde det vært sant, hadde jeg bare tatt det som et kompliment - dog mislikt bruk av f-ordet, tidspunktet for meldingen, umodenheten osv. Om det derimot åpenbart hadde vært kødd - som her - ville jeg blitt lei meg. 

Jeg tror jeg hadde ledd det bort i begge tilfeller. 

Endret av Liviane
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg synes kommentaren er over streken og forstår at hun reagerer negativt. Jeg forstår ikke at dette er en så stor sak den dag i dag.

Sånt løses med et oppvaskmøte, og ferdig med det. Det at noe "ikke er greit" betyr ikke at alt er like alvorlig.

I denne saken er det ikke et skjevt maktforhold. Ingen har klådd på noen eller hatt sex. Det er bare en ekstremt drøy og dårlig spøk som sikkert var morsom når man har promille på 3.

AnonymBruker
ISW skrev (30 minutter siden):

Jeg sidestiller selvsagt ikke en sms-kommentar med et overgrep, det burde være unødvendig å klargjøre. Det jeg sier er at denne typen "flåserier" er med på å gjøre det vanskelig å være ærlig om egne erfaringer. Jeg jobber daglig med ungdom som har vært utsatt for seksuell vold på ulike måter (ikke kun rene fysiske overgrep). Flesteparten av dem våger ikke gå videre med det fordi de er redd for å bli møtt av en kultur som sier at dette burde de da bare ta som et kompliment. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...