Gå til innhold

Hva skjedde med corona ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en nokså ny artikkel:

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-over-halvparten-av-koronadodsfall-i-norge-har-skjedd-de-siste-fire-manedene-1.15938607

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har alle blitt smittet nå så de som lever fortsatt er de som er motstandsdyktige, eller noe, så ting går greit ?

Siden samfunnet er åpent, er det lett å bli smittet. Vaksinene gjør at de fleste får et mildt forløp.

AnonymBruker
laban skrev (20 minutter siden):

Her er en nokså ny artikkel:

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-over-halvparten-av-koronadodsfall-i-norge-har-skjedd-de-siste-fire-manedene-1.15938607

Siden samfunnet er åpent, er det lett å bli smittet. Vaksinene gjør at de fleste får et mildt forløp.

Ok. Så sykehusene er2-3 ganger fullere (enn da samfunnet måtte stenge ned pga at sykehusene var fulle) og folk dør som fluer siste 4 månedene, men ingen snakker om det eller gjør noe med det ?

Greit nok, var ingen fan av nedsteninger jeg, men dette virker være andre boller enn tidligere ?

Og mediene som hadde full panikk, er helt stille selv om ting er mye verre nå .... ?

Har du noen forklaring på det, ut over at mediene kan en ikke stole på ? :P 

Anonymkode: 44b65...07f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok. Så sykehusene er2-3 ganger fullere (enn da samfunnet måtte stenge ned pga at sykehusene var fulle) og folk dør som fluer siste 4 månedene, men ingen snakker om det eller gjør noe med det ?

Veldig rart. Jeg stoler mindre og mindre på media.

Anonymkode: e608e...c3a

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så sykehusene er 2-3 ganger fullere (enn da samfunnet måtte stenge ned pga at sykehusene var fulle) og folk dør som fluer siste 4 månedene, men ingen snakker om det eller gjør noe med det ?

Samfunnet stengte ikke fordi sykehusene var fulle, men fordi de ikke hadde kunnet ta imot alle som ville ha trengt det hvis smitten hadde fått eksplodere fritt. Dessuten var det mer krevende å jobbe med de syke før vaksinene kom, det var jo høy risiko for at "alle" i helsevesenet skulle bli smittet av pasientene og bli syke samtidig. 

En av årsakene til at smittetallene er høye, er at de fleste har skapet fullt av selvtester, og det er et fungerende system for å melde inn resultatene. Jeg hadde selv covid før påske, i form av en lett forkjølelse. Jeg meldte det inn, men var ikke syk i det hele tatt og var heller ikke hos legen. I starten av pandemien måtte smitten registreres via kontakt med helsevesenet for å telles med, det står i artikkelen. De aller fleste som er vaksinert og er friske i utgangspunktet, blir ikke så syke at de kommer på sykehus. 

Det står også i artikkelen hvorfor dødstallene er litt økt: Det er aldersgruppa over 80 år, de dør ofte av infeksjonssykdommer, enten det er sesonginfluensa, covid eller lungebetennelse. All slik smitte og sykdom øker når samfunnet åpner. Det er fortsatt noen få nye  intensivinnleggelser hver dag. Men mange gamle og svekkede, f.eks. sykehjemspasienter, blir ikke plaget med intensivbehandling eller innleggelse hvis de får feber, de dør nokså fredelig på sykehjemmet. 

Det forventes uansett økning i antall dødsfall blant de over 75 år i tiårene framover, pandemi eller ikke. Det kommer av at de store etterkrigskullene kommer i denne aldersgruppa. Er fødselskullene større, vil også antall dødsfall øke når alderen blir høy nok. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra vi alle vil dø og panikk og nedstengninger, ble det helt stille i mediene om denne corona greia

Har alle blitt smittet nå så de som lever fortsatt er de som er motstandsdyktige, eller noe, så ting går greit ?

Har flere sykepleiere i familien. De sier at det kan være en sjanse for at det kommer en ny variant som er kanskje mye farligere senere. Derfor er det lurt å være vaksinert med 3 doser ifølge de. 

Anonymkode: 01c71...c8d

Hugo Hylster
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har flere sykepleiere i familien. De sier at det kan være en sjanse for at det kommer en ny variant som er kanskje mye farligere senere. Derfor er det lurt å være vaksinert med 3 doser ifølge de. 

Anonymkode: 01c71...c8d

Da trenger man nok en 4. dose.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Greit nok, var ingen fan av nedsteninger jeg, men dette virker være andre boller enn tidligere ?

Og mediene som hadde full panikk, er helt stille selv om ting er mye verre nå .... ?

Har du noen forklaring på det, ut over at mediene kan en ikke stole på ? :P 

Det som har skjedd er at folk er vaksinert sånn at koronaen ikke er like dødelig. Kanskje mindre dødelig enn influensa.

Det foregikk en krisemaksimering under pandemien. Det er jeg enig i, selv om jeg mener tiltakene var nødvendige. 

AnonymBruker
Grendel skrev (12 minutter siden):

Det som har skjedd er at folk er vaksinert sånn at koronaen ikke er like dødelig. Kanskje mindre dødelig enn influensa.

Det foregikk en krisemaksimering under pandemien. Det er jeg enig i, selv om jeg mener tiltakene var nødvendige. 

Tenker du da på for ellers friske mennesker eller du med i betraktning dem som hadde alvorlige sykdommer som ALS og lignende? Det var helt nødvendige tiltak som ble satt i gang der og da , når ingen visste hvordan sykdommen kom til å påvirke! 

Anonymkode: e0714...644

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tenker du da på for ellers friske mennesker eller du med i betraktning dem som hadde alvorlige sykdommer som ALS og lignende? Det var helt nødvendige tiltak som ble satt i gang der og da , når ingen visste hvordan sykdommen kom til å påvirke! 

Anonymkode: e0714...644

Jeg skrev at tiltakene var nødvendige. Det var en ganske dødelig sykdom før vaksinene. Det gikk ikke bra med land som prøvde å la det skure.

Jeg er litt usikker på hva du mener. Jeg tar i betraktning at folk med alvorlige sykdommer kan dø av forkjølelse for eksempel. I lengden kan man ikke håndtere det ved å blant annet nekte all ungdom et sosialt liv. Det går bare an en kort periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...