Gå til innhold

Eldre folk og smerter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mor går med veldige smerter i hofter, ben og knær, hun klarer nesten ikke gå og det er vondt å sitte og stå. Det eneste hun får av legen er paracet noe som ikke hjelper, hun skal spør etter noe sterkere igjen men har spurt flere ganger før. Hva er det med leger? Vil de at eldre folk skal bare lide? Er det så farlig om en på 80 år blir avhengig av medisiner? Hun fikk tilbud om operasjon men det ville hun ikke, det var snakk om behandling men det ble med snakket. Jeg er bekymret for henne og det er fælt at hun skal ha så mye vondt, her en dag datt hun og slo hodet sitt så hun blødde. Etter hun datt har alt forverret seg, jeg blir så frustrert over de unge jyplingene som ikke vil skrive ut noe medisin som hjelper. Er det noe jeg kan gjøre? Ringe til legen? Hun klarer jo ikke gjøre noe hjemme, det tar min far seg av. Hun sliter seg gjennom middagslaging, det er vondt å stå. Jeg blir så fortvilet, er det sånn hun skal leve resten av sitt liv? Hun sover dårlig om nettene pga smerter, det er jo slitsomt for henne. Skjønner ikke legene alvoret? Tror ikke de ville latt sine eldre foreldre lide på den måten, og sønnen min jobber med eldre. Når de har smerter får de sterke smertestillende, men min mor får ikke fordi det er kronisk? 

Anonymkode: 951fe...c5e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466447-eldre-folk-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Min mor går med veldige smerter i hofter, ben og knær, hun klarer nesten ikke gå og det er vondt å sitte og stå. Det eneste hun får av legen er paracet noe som ikke hjelper, hun skal spør etter noe sterkere igjen men har spurt flere ganger før. Hva er det med leger? Vil de at eldre folk skal bare lide? Er det så farlig om en på 80 år blir avhengig av medisiner? Hun fikk tilbud om operasjon men det ville hun ikke, det var snakk om behandling men det ble med snakket. Jeg er bekymret for henne og det er fælt at hun skal ha så mye vondt, her en dag datt hun og slo hodet sitt så hun blødde. Etter hun datt har alt forverret seg, jeg blir så frustrert over de unge jyplingene som ikke vil skrive ut noe medisin som hjelper. Er det noe jeg kan gjøre? Ringe til legen? Hun klarer jo ikke gjøre noe hjemme, det tar min far seg av. Hun sliter seg gjennom middagslaging, det er vondt å stå. Jeg blir så fortvilet, er det sånn hun skal leve resten av sitt liv? Hun sover dårlig om nettene pga smerter, det er jo slitsomt for henne. Skjønner ikke legene alvoret? Tror ikke de ville latt sine eldre foreldre lide på den måten, og sønnen min jobber med eldre. Når de har smerter får de sterke smertestillende, men min mor får ikke fordi det er kronisk? 

Det kan være fornuftig om en pårørende er med henne til legen og forsikrer seg om at det blir tydelig kommunisert hvor vondt hun har det. 

Eldre skal selvfølgelig ha like god smertelindring som andre! Noen ganger er det allikevel en vanskelig avveining mellom å lindre godt og samtidig unngå sløvhet eller ustødighet slik at risikoen for fall øker. 

AnonymBruker
frosken skrev (39 minutter siden):

Det kan være fornuftig om en pårørende er med henne til legen og forsikrer seg om at det blir tydelig kommunisert hvor vondt hun har det. 

Eldre skal selvfølgelig ha like god smertelindring som andre! Noen ganger er det allikevel en vanskelig avveining mellom å lindre godt og samtidig unngå sløvhet eller ustødighet slik at risikoen for fall øker. 

Min far var jo med henne sist og han sa at hun gråt i sengen av smerte, kunne hun i hvert fall ha fått noe til nettene. Men det er jo like vondt om dagen, syns virkelig hun burde få noen sterkere medisiner. Får bare se nå da, hun sitter jo mye i ro om dagene da hun går så dårlig. 

AnonymBruker

Det er så gale nå at mannen på 85 må hjelpe henne å gå, burde jo fått akutt time hos lege men hun skal ikke før neste onsdag. Får så vondt av henne, hun kunne jo ringt i morgen å si hun trenger akutt time. Det hadde jeg gjort om jeg var i den situasjonen, og de har trapper hjemme og. Nei dette går ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...