Gå til innhold

Hjelp, jeg hamstrer for mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter å ha hørt kommentarer og forslag og anmodninger fra familie og venner i alle år ønsker jeg nå å ta grep om samlemanien min.

Jeg kan jo liksom ikke noe for det, for jeg føler at alt jeg har på en måte er en del av meg..

Har noen vært i samme situasjon som ønsker å gi noen tips?

Anonymkode: e3bc7...7ff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466504-hjelp-jeg-hamstrer-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Etter å ha hørt kommentarer og forslag og anmodninger fra familie og venner i alle år ønsker jeg nå å ta grep om samlemanien min.

Jeg kan jo liksom ikke noe for det, for jeg føler at alt jeg har på en måte er en del av meg..

Har noen vært i samme situasjon som ønsker å gi noen tips?

Det kommer jo litt an på hva det er du samler - er det sånn at huset fylles opp av tomme plastposer, ødelagte saker og ting som faktisk er søppel? Eller er det alt mulig som kan være kjekt å ha i tilfelle man får bruk for det en gang? Eller er du som meg som samler på mye forskjellig av en (eller flere) ting (fuglebøker, norske dukker, matryoshkadukker, postkort bare for å nevne noe).

Om det er søppel og skrot så ta rom for rom. Begynn med gulvet så du kommer inn og KAST. Utstyr deg med søppelsekker og gjør deg beinhard. Når du kommer inn på golvet så gå løs på en og en skuff og en og en hylle.

Er det ting som kan være kjekt å ha så gå gjennom alt og tenk deg godt om - er det i det hele tatt sannsynlig at du vil få bruk for den noen gang? Kast!

Er det reelle samlinger så kan du kanskje se på hver og en samling og bestemme deg for at du ikke trenger å samle på 7 forskjellige ting, men at det holder med tre og så selge unna de andre?

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo litt an på hva det er du samler - er det sånn at huset fylles opp av tomme plastposer, ødelagte saker og ting som faktisk er søppel? Eller er det alt mulig som kan være kjekt å ha i tilfelle man får bruk for det en gang? Eller er du som meg som samler på mye forskjellig av en (eller flere) ting (fuglebøker, norske dukker, matryoshkadukker, postkort bare for å nevne noe).

Om det er søppel og skrot så ta rom for rom. Begynn med gulvet så du kommer inn og KAST. Utstyr deg med søppelsekker og gjør deg beinhard. Når du kommer inn på golvet så gå løs på en og en skuff og en og en hylle.

Er det ting som kan være kjekt å ha så gå gjennom alt og tenk deg godt om - er det i det hele tatt sannsynlig at du vil få bruk for den noen gang? Kast!

Er det reelle samlinger så kan du kanskje se på hver og en samling og bestemme deg for at du ikke trenger å samle på 7 forskjellige ting, men at det holder med tre og så selge unna de andre?

Hva er forskjellen på norske dukker og matroyshdjdjdjddukker? 

Anonymkode: 77c3b...71d

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjellen på norske dukker og matroyshdjdjdjddukker? 

Anonymkode: 77c3b...71d

Norske dukker = lekedukker fra forskjellige norske dukkefabrikker (50-70-tallet) som Anne-dukken fra Lærdal f.eks.

Matryoshka dukker / russiske dukker = disse stabledukkene hvor det er en stor og flere små som kan åpnes på midten og det er mange dukker inni den største.

250px-Russian-Matroshka_no_bg.jpg

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (23 timer siden):

Hjertelig takk for disse tipsene!! Tingene var nok litt i alle kategorier her, og jeg har allerede kommet litt i gang. Det hjelper godt å minne seg på å være "beinhard," som du sier, og å kaste alt som det ikke er noe som helst bruk for.

Så langt har jeg fått kvitta meg med alt av tomme plastposer, ødelagte ting, og (kleint å innrømme det) søppel som bare har fått ligget i flere år. 

Etter å ha brukt mye av gårsdagen på å kaste og kjøre ting på skroten, står jeg igjen med en hel del mindre rot. Har også tatt kontakt med city self storage og flexistore for å få tilbud på lagerplass, for de sakene som det er for mye av. Men blir nok ikke å trenge så stort rom.

Er så letta!! Takk igjen for gode tips!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter å ha brukt mye av gårsdagen på å kaste og kjøre ting på skroten, står jeg igjen med en hel del mindre rot. Har også tatt kontakt med city self storage og flexistore for å få tilbud på lagerplass, for de sakene som det er for mye av. Men blir nok ikke å trenge så stort rom.

Tenk deg godt om: Er du villig til å betale dyre dommer for lagring av ting du ikke lenger skal ha i boligen din? 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal du spare på dette? Er det noe du virkelig vil få bruk for på et senere tidspunkt? Vil du få noe glede av det om det ligger på et lager? Og som morsan er inne på - det koster sikkert en god del? Hva er vitsen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...