Gå til innhold

På en måte redd for fastlegen etter at han sa han var glad i meg

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden nå, men sist jeg så fastlegen sa han at han hadde blitt glad i meg (og ikke ville at noe skulle skje meg). Jeg kjenner egentlig ikke han så veldig godt, men har hatt han som fastlege i rundt 2 år nå. Har hatt kanskje 4 timer på denne tiden så ikke akkurat så mye han har rukket å kjenne meg, men jeg regner med han får jevnlige oppdateringer fra psykiatrien så han har vel blitt litt kjent med meg på den måten. Det som er, er at jeg snart skal møte fastlegen igjen og jeg gruer meg en del. Takler veldig dårlig at folk bryr seg om meg. Så jeg har på en måte blitt redd etter at han sa dette. 

Jeg vurderer å bytte fastlege og, men er lang venteliste så jeg har egentlig ikke så mye annet valg enn å forholde meg til det.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil fram til, men... Hva kan jeg gjøre?

Endret av lyseblå

Fortsetter under...

hipohopp2022
lyseblå skrev (9 minutter siden):

Det er en stund siden nå, men sist jeg så fastlegen sa han at han hadde blitt glad i meg (og ikke ville at noe skulle skje meg). Jeg kjenner egentlig ikke han så veldig godt, men har hatt han som fastlege i rundt 2 år nå. Har hatt kanskje 4 timer på denne tiden så ikke akkurat så mye han har rukket å kjenne meg, men jeg regner med han får jevnlige oppdateringer fra psykiatrien så han har vel blitt litt kjent med meg på den måten. Det som er, er at jeg snart skal møte fastlegen igjen og jeg gruer meg en del. Takler veldig dårlig at folk bryr seg om meg. Så jeg har på en måte blitt redd etter at han sa dette. 

Har fastlegen sagt han er glad i deg etter 4 timer? Sa han de ordene «jeg er blitt glad i deg»? I så fall er det meget spesielt😅

Endret av hipohopp2022
hipohopp2022 skrev (7 minutter siden):

Har fastlegen sagt han er glad i deg etter 4 timer? Sa han de ordene «jeg er blitt glad i deg»? I så fall er det meget spesielt. Høres ut som en litt merkelig skrue😅

Ja. Eller han sa mer korrekt noe sånt som: "Det blir kanskje litt feil å si, men jeg har blitt glad i deg". Han virker litt sosialt klønete av og til så kan være det bare som gjør han litt merkelig. Ellers har jeg ett veldig godt inntrykk av han altså, han bryr seg virkelig og strekker seg virkelig langt utover det en kan forvente. 

Endret av lyseblå
hipohopp2022
lyseblå skrev (Akkurat nå):

Ja. Eller han sa mer korrekt noe sånt som: "Det blir kanskje litt feil å si, men jeg har blitt glad i deg". Han virker litt sosialt klønete av og til så kan være det bare som gjør han litt merkelig. 

Du kan bytte fastlege, ønsker du det? Ellers er det ikke så mye å gjøre. Men det var sikkert bare godt ment, selvom det var rart sagt. 

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Du kan bytte fastlege, ønsker du det? Ellers er det ikke så mye å gjøre. Men det var sikkert bare godt ment, selvom det var rart sagt. 

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker. På en side synes jeg det er litt vanskelig å forholde seg til (ifbm jeg synes det er vanskelig at noen bryr seg). På den andre siden har jeg ett veldig godt inntrykk av han og er veldig fornøyd, han bryr seg virkelig og strekker seg virkelig langt utover det en kan forvente. 

Annonse

Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Første tanke er at dette er svært uprofesjonelt av fastlegen. I mine øyne har han krysset en grense som ikke skal krysses og hadde det vært meg hadde jeg byttet lege snarest.

Kan du si litt mer om hvorfor du synes det er uprofesjonelt? Jeg synes det var veldig overraskende og kanskje litt klønete sagt, men det er jo sagt i beste mening? Jeg tenkte ikke at han krysset en grense eller at det var uprofesjonelt. Hovedgrunn til at jeg evt ønsker bytte fastlege er at jeg takler dårlig at noen bryr seg om meg, for jeg er veldig fornøyd.

Ikkeanonymnok
lyseblå skrev (4 minutter siden):

Kan du si litt mer om hvorfor du synes det er uprofesjonelt? Jeg synes det var veldig overraskende og kanskje litt klønete sagt, men det er jo sagt i beste mening? Jeg tenkte ikke at han krysset en grense eller at det var uprofesjonelt. Hovedgrunn til at jeg evt ønsker bytte fastlege er at jeg takler dårlig at noen bryr seg om meg, for jeg er veldig fornøyd.

Fordi med én gang en profesjonell part - her fastlegen - uttrykker at vedkommende har personlige følelser for en pasient, kan det skade den relasjonen negativt ved at pasienten føler ubehag, ikke tør å ta opp ting, bekymrer seg over hva den andre føler etc. Og når fastlegen i tillegg sier «det blir kanskje litt feil, men jeg har blitt glad i deg» så tyder det på at vedkommende selv vet at dette er noe som ikke burde vært sagt.

Men hvis du ellers er veldig fornøyd så kan du f.eks si til han neste gang at du ikke synes noe om det han sa. Selv hadde jeg som sagt valgt å bytte og i tillegg vurdert å melde det inn. 

lyseblå skrev (48 minutter siden):

Jeg vurderer å bytte fastlege og, men er lang venteliste så jeg har egentlig ikke så mye annet valg enn å forholde meg til det.

Jeg forstår din fastlege som at han forsøkte å formidle til deg at det ikke er likegyldig for ham om det går bra med deg eller ikke.  At han blir berørt av å se at du har det vanskelig, og at han ønsker at det skal gå deg vel. 

Jeg synes ikke du trenger å tenke noe mer på dette. At det er vanskelig for deg at andre bryr seg om deg, betyr ikke at det er feil at de gjør det. Å skifte fastlege i denne situasjonen, fremstår for meg som en lite hensiktsmessig flukt - og at du vil flykte fra noe du kanskje trenger. Dvs. du trenger at mennesker bryr seg, du trenger å innse at du betyr noe for andre akkurat som andre kan bety noe for deg. 

lyseblå skrev (40 minutter siden):

Ja. Eller han sa mer korrekt noe sånt som: "Det blir kanskje litt feil å si, men jeg har blitt glad i deg". Han virker litt sosialt klønete av og til så kan være det bare som gjør han litt merkelig. Ellers har jeg ett veldig godt inntrykk av han altså, han bryr seg virkelig og strekker seg virkelig langt utover det en kan forvente. 

Ut i fra din beskrivelse så oppfatter jeg ikke  situasjonen slik at fastlegen har sagt eller gjort noe feil, han har bare forsøkt å vise medmenneskelighet i en situasjon hvor du tydeligvis har hatt det dårlig. Det finnes selvfølgelig også andre måter å uttrykke det samme på, noen mer elegante enn andre, men jeg synes ikke du beskriver noe det er grunn til å frykte. 

Har selv fått høre lignende ord fra fastlege og annet helsepersonell.  Har aldri tolket at de har gjort noe feil, men heller sett at de også bare er mennesker. Men har ikke skjønt hvorfor de har blitt glad i meg da.

AnonymBruker

Jeg hadde heller ikke tolket det negativt, kun som et uttrykk for at han bryr seg - og det er positivt selv om det kan være ubehagelig for deg.

Selv om en er profesjonell, så kan en genuint bry seg om mennesker en møter og forholder seg til over tid. Slik er det (for mange) å jobbe med mennesker. Selv er jeg lærer, og blir oppriktig glad i elevene mine. Går ikke rundt å sier «jeg er glad i deg» på samme måte som til egne barn, men har ved flere anledninger sagt det direkte. Da er det enten i plenum, at jeg sier til klassen at «jeg er glad i dere» (da har jeg en grunn), eller til enkeltelever som jeg tolker trenger å vite det - jf din lege. 

Anonymkode: ea609...89b

Annonse

lyseblå skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker. På en side synes jeg det er litt vanskelig å forholde seg til (ifbm jeg synes det er vanskelig at noen bryr seg). På den andre siden har jeg ett veldig godt inntrykk av han og er veldig fornøyd, han bryr seg virkelig og strekker seg virkelig langt utover det en kan forvente. 

Jeg synes så absolutt at du istedenfor å fokusere på å bytte fastlege, bør fokusere på å øve deg på å ta imot omsorg og hjelp fra andre. Du fortjener det like mye som hvem som helst annen.

Jeg tolker det ikke som upassende, det legen sa, men i likhet med @frosken som at han ønsket å formidle at han brydde seg om deg og ville deg alt vel. Ikke mer, ikke mindre. Ingen personlige følelser inni bildet av hva jeg kan se...

Jeg har aldri tenkt at det at fastlegen sa han var blitt glad i meg var feil eller uprofesjonelt på noen måte, det er bare vanskelig for meg å vite at han bryr seg. Det gjelder alle i livet mitt. Er veldig vanskelig for meg å ta i mot hjelp og omsorg. Slik som dere skriver så burde jeg øve meg på det å ta det imot. Og ikke flykte. Er bare veldig vanskelig. 

lyseblå skrev (9 timer siden):

Jeg har aldri tenkt at det at fastlegen sa han var blitt glad i meg var feil eller uprofesjonelt på noen måte, det er bare vanskelig for meg å vite at han bryr seg. Det gjelder alle i livet mitt. Er veldig vanskelig for meg å ta i mot hjelp og omsorg. Slik som dere skriver så burde jeg øve meg på det å ta det imot. Og ikke flykte. Er bare veldig vanskelig. 

Velger du da nå å ta det som en utfordring, eller å gjøre som så mange ganger før; å flykte. Det sier seg selv hva som ev. fører deg fremover og i en endringsprosess. Jeg tror du trenger å bli sett og hørt og få omsorg. Ikke unndra deg den. Jeg heier på deg!

ISW skrev (14 timer siden):

Jeg fikk en gang høre av psykiater at både han og fastlegen min hadde blitt glade i meg (de kjente hverandre). Jeg tolket det fra et profesjonelt ståsted og syntes det var hyggelig og støttende sagt. 

Det er kanskje ufarlig og ikke så uvanlig skjønner jeg i denne tråden. Jeg synes det er merkelig ting å si i edru tilstand. 

Man må forvente at leger er profesjonelle og ikke baserer seg på å være glad i pasienten. Alle bør få samme profesjonelle omsorg. Defor skjønner jeg ikke hvorfor en lege sier noe sånt. (Det får holde legen min fingrer meg i rumpa, om han ikke skal komme med kjærlighetserklæringer)

Jeg er glad i noen kunder og kolleger, men synes det blir litt klamt å si det høyt.

Endret av Grendel
Grendel skrev (21 minutter siden):

Jeg er glad i noen kunder og kolleger, men synes det blir litt klamt å si det høyt.

Ja, personlig hadde ikke jeg heller sagt noe slikt høyt til kreti og pleti, men jeg bet meg merke i at denne legen kunne være noe sosialt klønete (mine ord).

Men det har vel litt med settingen også... Jeg tror det hadde blitt tolket en del annerledes om legen sa at han likte deg godt e.l. under avslutning av konsultasjon hvor du hadde blitt sjekket for prostatakreft... (?)

Hvordan fant man egentlig ut sammenhengen der at man kan sjekke det ved å stikke en finger i rompa? I mitt hode er ikke det helt logisk... Men det er en fullstendig avsporing...

Grendel skrev (1 time siden):

Det er kanskje ufarlig og ikke så uvanlig skjønner jeg i denne tråden. Jeg synes det er merkelig ting å si i edru tilstand. 

Man må forvente at leger er profesjonelle og ikke baserer seg på å være glad i pasienten. Alle bør få samme profesjonelle omsorg. Defor skjønner jeg ikke hvorfor en lege sier noe sånt. (Det får holde legen min fingrer meg i rumpa, om han ikke skal komme med kjærlighetserklæringer)

Enig med deg. Om legen min hadde sagt at han hadde blitt glad i meg hadde det blitt vanvittig rart å komme til neste gu f.eks... Om han derimot hadde formulert seg noe i retning "Jeg bryr meg om deg, du er jo pasienten min", så hadde det vært noe helt annet og helt greit. Vi får sette det på "sosialt klønete-kontoen" hans.

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, personlig hadde ikke jeg heller sagt noe slikt høyt til kreti og pleti, men jeg bet meg merke i at denne legen kunne være noe sosialt klønete (mine ord).

Men det har vel litt med settingen også... Jeg tror det hadde blitt tolket en del annerledes om legen sa at han likte deg godt e.l. under avslutning av konsultasjon hvor du hadde blitt sjekket for prostatakreft... (?)

Hvordan fant man egentlig ut sammenhengen der at man kan sjekke det ved å stikke en finger i rompa? I mitt hode er ikke det helt logisk... Men det er en fullstendig avsporing...

Jeg heller også mot at han var sosialt klønete og ikke noe mer. Det kommer litt an på hva som utløste kommentaren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...