Gå til innhold

På en måte redd for fastlegen etter at han sa han var glad i meg

Anbefalte innlegg

Jeg har satt pris på det når enkelte helsepersonell har sagt til meg at de er glad i meg eller at jeg har rørt noe ved de. Jeg forstår ikke hvorfor, for jeg ser ikke noe bra med meg selv, men har hørt det fra flere, så.. 

For meg har det gjort at jeg har følt at relasjonen har blitt litt mindre skjevfordelt på en måte. 

Men skjønner det kan være vanskelig også. Å ta imot omsorg er ikke alltid lett.

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er feil av han å si dette. Helsepersonell skal jo involvere seg i klientenes liv, så det at det er litt engasjement er jo bra. 

Men selvsagt så handler det om hvordan klienten oppfatter og tolker dette. 

Eva Sofie skrev (15 timer siden):

Velger du da nå å ta det som en utfordring, eller å gjøre som så mange ganger før; å flykte. Det sier seg selv hva som ev. fører deg fremover og i en endringsprosess. Jeg tror du trenger å bli sett og hørt og få omsorg. Ikke unndra deg den. Jeg heier på deg!

Jeg skal forsøke så godt jeg klarer å ta det som en utfordring. Håper det gjør at jeg klarer å endre perspektiv. Takk!

Glitter skrev (11 timer siden):

Jeg har satt pris på det når enkelte helsepersonell har sagt til meg at de er glad i meg eller at jeg har rørt noe ved de. Jeg forstår ikke hvorfor, for jeg ser ikke noe bra med meg selv, men har hørt det fra flere, så.. 

For meg har det gjort at jeg har følt at relasjonen har blitt litt mindre skjevfordelt på en måte. 

Men skjønner det kan være vanskelig også. Å ta imot omsorg er ikke alltid lett.

Jeg setter også pris på det, på en måte. Sett bort fra at det er veldig vanskelig for meg å høre og at jeg ikke tror på at det er sant så er det jo på en måte litt betryggende å høre (om det gir mening?). 

lyseblå skrev (Akkurat nå):

Jeg setter også pris på det, på en måte. Sett bort fra at det er veldig vanskelig for meg å høre og at jeg ikke tror på at det er sant så er det jo på en måte litt betryggende å høre (om det gir mening?). 

Ja, det gir mening. :)

Anonym20032

Jeg jobber selv innenfor helse, som sykepleier på et aldershjem vell og merke. Men jeg klarte for en tid tilbake å si «jeg er glad i deg» til en beboer. Dette skjedde når jeg gikk kveldsrunde, og litt ut av gammel vane datt det litt ut av meg «god natt, glad i deg» da jeg slukket lyset til beboer. Dette gjorde jeg ikke for å gjøre beboeren ukomfortabel eller utilpass, men rett og slett fordi jeg kløna litt. vil tro at legen din er i litt samme situasjon og bruker glad i deg, med mening om at han som din lege ønsker at du skal ha det bra, og at han bryr seg om deg. 

Annonse

Anonym20032 skrev (10 timer siden):

Jeg jobber selv innenfor helse, som sykepleier på et aldershjem vell og merke. Men jeg klarte for en tid tilbake å si «jeg er glad i deg» til en beboer. Dette skjedde når jeg gikk kveldsrunde, og litt ut av gammel vane datt det litt ut av meg «god natt, glad i deg» da jeg slukket lyset til beboer. Dette gjorde jeg ikke for å gjøre beboeren ukomfortabel eller utilpass, men rett og slett fordi jeg kløna litt. vil tro at legen din er i litt samme situasjon og bruker glad i deg, med mening om at han som din lege ønsker at du skal ha det bra, og at han bryr seg om deg. 

Ja, der forklarte du det godt med et eksakt eksempel!

Jeg tenker at vi i vårt utgangspunktet kalde samfunn, som innerst inne hungrer etter å bli sett og anerkjent av andre (gjennom likes på sosiale medier) bør være tolerante mot hverandre og ikke tolke et hvert uttrykk fra en ikke-nær person i den verste mening. Jeg mener ikke at man skal akseptere at grenseoverskridende adferd skal skje - da skal man selvsagt sette foten ned, gi beskjed og si at dette finner jeg meg ikke i. Men slik som du, anonym bruker, sier, at det glapp helt automatisk ut av deg, uten å mene noe mer med det. Det er det samme som at min samboer skal ta det som en fornærmelse når jeg kan si "ha det" til ham når vi sier god natt om kvelden fordi jeg ikke har hodet med meg... ;) Nei, vi bare ler av det og forsøker på nytt... 

lyseblå skrev (12 timer siden):

Jeg skal forsøke så godt jeg klarer å ta det som en utfordring. Håper det gjør at jeg klarer å endre perspektiv. Takk!

Du har i hvert fall nå den viktigste forutsetningen på plass for å kunne jobbe med det å ikke stikke av fra det ubehagelige. Noe en svært kjent psykoanalytiker har uttalt: "Å gjøre det ubevisste bevisst". Det er da du kan ta tak i det å endre din adferd :) Lykke til med utfordringen og bruk de du har rundt deg til å spille deg selv god, inkl. legen selv.

Jeg tolker situasjonen slik Frosken gjør, og tror det kun var godt ment fra legen din, uten underliggende hentydninger. 

Likevel vitner denne tråden om at dette ble for mye, at det også ville vært feil for flere her. Slik begrepsbruk er nok rett og slett for tett koblet til intimsfæren til at det funker mellom lege/pasient, psykolog/pasient, lærer/elev eller andre tilsvarende relasjoner, og i det minste må den som gjør det være tydelig og sørge for at ikke noe blir hengende i luften eller blir misforstått. Jeg råder deg til å ta det opp med vedkommende jeg :) 

Anonym20032 skrev (13 timer siden):

Det synes jeg blir litt annerledes, du har jo den daglige omsorgen for beboerne og det er klart man da knytter seg til dem på en annen måte enn fastlege - pasient.

Jeg har mange gjester innom på jobben min i løpet av en dag - uke - måned og det er klart at det er noen jeg får bedre kontakt med enn andre og blir nesten litt glade i etter hvert som årene går. :) 

Anonym20032 skrev (16 timer siden):

Ja, jeg tolket også slik at fastlegens mening var å si at han ønsker at jeg skal ha det bra og at han bryr seg. Er nok ikke alltid så lett å vite hva man skal si til en suicidal pasient man tvangsinnlegger 🙂

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Du har i hvert fall nå den viktigste forutsetningen på plass for å kunne jobbe med det å ikke stikke av fra det ubehagelige. Noe en svært kjent psykoanalytiker har uttalt: "Å gjøre det ubevisste bevisst". Det er da du kan ta tak i det å endre din adferd :) Lykke til med utfordringen og bruk de du har rundt deg til å spille deg selv god, inkl. legen selv.

Det å unngå det som er ubehagelig er jeg (dessverre) veldig god på. Det krever veldig mye av meg å skulle være åpen for å være åpen for omsorg, hjelp og det å tro på at noen virkelig bryr seg om meg. Men jeg skal ta den utfordringen og forsøke endre meg på det området, for det trengs 😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...