Gå til innhold

Begravelse... Hvordan klær bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skal i begravelse snart og har svært lite klær og iallefall ikke noe som jeg vil bruke i den begravelsen. Det er en jeg er veldig glad i som har gått bort.  Så jeg må ut å handle, men hva?  Hvor mørkt og pent må/bør det være?  Har lyst til å kjøpe noe jeg kan bruke i flere anledninger. Er dessuten stor og det begrenser utvalget.   Hva bruker dere i begravelse til en nær?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466665-begravelse-hvordan-kl%C3%A6r-bruker-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (9 minutter siden):

Skal i begravelse snart og har svært lite klær og iallefall ikke noe som jeg vil bruke i den begravelsen. Det er en jeg er veldig glad i som har gått bort.  Så jeg må ut å handle, men hva?  Hvor mørkt og pent må/bør det være?  Har lyst til å kjøpe noe jeg kan bruke i flere anledninger. Er dessuten stor og det begrenser utvalget.   Hva bruker dere i begravelse til en nær?

Noe diskret og ikke med prangende farger. Svarte eller mørke bukser eller skjørt og mørk jakke, genser / bluse / skjorte kan være hvit eller mørk. Synes jeg da. :) 

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Noe diskret og ikke med prangende farger. Svarte eller mørke bukser eller skjørt og mørk jakke, genser / bluse / skjorte kan være hvit eller mørk. Synes jeg da. :) 

Takk!   Flere sier at en kan gå med hva som helst i begravelse, men det synes ikke jeg (med mindre en blir oppfordret til å ha lyse klær. Har opplevd det før en begravelse)

Har tenkt på en svart bukse med en bluse til, men var i tvil om jeg kunne ha hvit bluse. Nå gjenstår det å se hva jeg finner også da. Har en grå/svart kåpe, men tror den er litt for varm nå. Nå er det ikke allverden av utvalg i min størrelse, så det gjenstår å se hva butikkene har. 

Gjest Liviane
emilie321 skrev (49 minutter siden):

Tillater meg først å si kondolerer siden det gjelder en person du er veldig glad i ❤️

emilie321 skrev (23 minutter siden):

Takk!   Flere sier at en kan gå med hva som helst i begravelse, men det synes ikke jeg (med mindre en blir oppfordret til å ha lyse klær. Har opplevd det før en begravelse)

Har tenkt på en svart bukse med en bluse til, men var i tvil om jeg kunne ha hvit bluse. Nå gjenstår det å se hva jeg finner også da. Har en grå/svart kåpe, men tror den er litt for varm nå. Nå er det ikke allverden av utvalg i min størrelse, så det gjenstår å se hva butikkene har. 

Jeg var i begravelse til min mor i høst, og da hadde jeg en pen sort bukse med en sort og hvit topp til. Jeg er også stor, så fant en fin en på KappAhl (XLNT) som ser litt lik ut som denne:

https://www.kappahl.com/nn-NO/dame/Topper/langarmat/lang-topp/710459/ 

Kanskje kunne det være noe? Men det kommer jo helt an på smak og behag. Jeg tenker at du uansett vil komme til å finne noe du liker. En helt hvit topp går jo også bra. Lykke til med alt! 

Endret av Liviane
Liviane skrev (17 minutter siden):

Tillater meg først å si kondolerer siden det gjelder en person du er veldig glad i ❤️

Jeg var i begravelse til min mor i høst, og da hadde jeg en pen sort bukse med en sort og hvit topp til. Jeg er også stor, så fant en fin en på KappAhl (XLNT) som ser litt lik ut som denne:

https://www.kappahl.com/nn-NO/dame/Topper/langarmat/lang-topp/710459/ 

Kanskje kunne det være noe? Men det kommer jo helt an på smak og behag. Jeg tenker at du uansett vil komme til å finne noe du liker. En helt hvit topp går jo også bra. Lykke til med alt! 

Takk❤

Den toppen tror jeg at jeg kunne ha brukt. 

Gruer meg litt til begravelsen. Er redd for å si eller å gjøre noe galt/dumt. Når jeg er stressa så er jeg "flink" til å plumpe ut med det utroligste. 

Gjest Liviane
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Takk❤

Den toppen tror jeg at jeg kunne ha brukt. 

Gruer meg litt til begravelsen. Er redd for å si eller å gjøre noe galt/dumt. Når jeg er stressa så er jeg "flink" til å plumpe ut med det utroligste. 

Ja, det er jo en topp som også kan brukes til andre anledninger :)

Jeg skjønner at du gruer deg, men som regel går ting heldigvis bedre enn man frykter på forhånd. Har tro på at alt vil komme til å gå bra ❤️

Annonse

Liviane skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo en topp som også kan brukes til andre anledninger :)

Jeg skjønner at du gruer deg, men som regel går ting heldigvis bedre enn man frykter på forhånd. Har tro på at alt vil komme til å gå bra ❤️

Takk! Ja, ting går som regel bedre enn fryktet.  Beste måten å si noe dumt på, er å tenke at jeg kommer til å gjøre det.  Så jeg må bare la være å tenke på at jeg kommer til å si noe dumt. 

Bøtteknotten

Kondolerer!

Pen svart bukse eller skjørt trenger en alltid! Og en litt nøytral bluse/skjorte i svart/hvit/grå er jeg enig i. Trenger ikke å være veldig pyntet, bare «kledd». Har også brukt en enkel svart kjole.

Synes ofte (med mindre du starter en inngående samtale) at det går litt i klisjeer og fraser i begravelser. Så kanskje du kunne forberedt et par, om du tror det hjelper? Type «ja dette var forferdelig trist, men det var en fin seremoni», «kondolerer! H*n kommer virkelig til å bli savnet» eller noe annet som kan være naturlig for deg å si. Lykke til! 😊

Bøtteknotten skrev (51 minutter siden):

Kondolerer!

Pen svart bukse eller skjørt trenger en alltid! Og en litt nøytral bluse/skjorte i svart/hvit/grå er jeg enig i. Trenger ikke å være veldig pyntet, bare «kledd». Har også brukt en enkel svart kjole.

Synes ofte (med mindre du starter en inngående samtale) at det går litt i klisjeer og fraser i begravelser. Så kanskje du kunne forberedt et par, om du tror det hjelper? Type «ja dette var forferdelig trist, men det var en fin seremoni», «kondolerer! H*n kommer virkelig til å bli savnet» eller noe annet som kan være naturlig for deg å si. Lykke til! 😊

Takk!

Ja, penklær trenger en alltid. Hadde jeg greid å holde en stabil vekt, så hadde det vært lettere. Ikke gøy å gå opp en størrelse, slik jeg må nå. 

Tror det beste er å bare være meg selv, uten å tenke så mye på det.

emilie321 skrev (4 timer siden):

Kondolerer❤️ Jeg mener man godt  kan bruke svart bukse med hvit bluse til.

Jeg har 2 svarte bukser som jeg bruker til alt annet enn hverdags. Den ene er litt penere enn den andre. Den peneste brukes på julaften og ellers hvis jeg må i finere selskap eller f.eks begravelse til en nær. Den andre bruker jeg i bursdager eller begravelser til ikke så nære personer. Jeg tror skillet går mellom hvorvidt jeg blir kondolert eller kondolerer, om det ga mening. Nå har jeg heldigvis ikke vært i begravelse på over 10 år, så jeg husker ikke hva jeg hadde på overkroppen. Men muligens en svart, stripete skjorte. Jeg tenker at man godt kan ha f.eks dyp rød, hvis man vil ha noe med farge. Man kan også ha hvit bluse/skorte (menn har vel ofte dress med hvit skjorte?). Finn noe du liker, men som ikke skriker "her er jeg" :)   

Annonse

Jeg er også stor og mine penklær er derfor for det meste skjørt med strikk i livet. De passer selv om vekten varierer litt. Jeg har et svart, langt skjørt som jeg kan bruke i begravelser. Har også flere svarte, litt pene topper som jeg kan bruke til det samme. 

Du kan sånn sett gå med hva du vil så lenge det er litt pent (ikke blå jeans) og ikke knallsterke farger, det passer seg ikke.

AnonymBruker

Kondolerer.

Jeg tenker pent (men ikke veldig pyntet), nøytralt, i rolige farger.  Hvit bluse er for meg absolutt innafor, helsvart fra topp til tå er i de fleste tilfeller ikke nødvendig.  Jeg bekymrer meg mer for å være riktig kledd hvis jeg er blant de perifere deltakerne enn hvis jeg er blant de nærmeste pårørende.

Anonymkode: 54ae1...07e

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kondolerer.

Jeg tenker pent (men ikke veldig pyntet), nøytralt, i rolige farger.  Hvit bluse er for meg absolutt innafor, helsvart fra topp til tå er i de fleste tilfeller ikke nødvendig.  Jeg bekymrer meg mer for å være riktig kledd hvis jeg er blant de perifere deltakerne enn hvis jeg er blant de nærmeste pårørende.

Anonymkode: 54ae1...07e

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...