Gå til innhold

Bør man svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede mennesker?

Bør vi svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede?  

9 stemmer

1. 1. Bør vi svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede?

• Ja, selvfølgelig.
      7
    • Nei, overhodet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer an på spørsmålene, men man kan jo uansett ikke forhindre at spiseforstyrrede mennesker oppsøker andre steder hvor de får svar. Det er flust av pro ana forumer o.l der ute som de da ville benytte seg av i stedet. Vil man så finner man en måte.

Jeg unngår å svare så langt det lar seg gjøre hvis jeg vet vedkommende er sykt, men jeg tar ikke utgangspunkt i at alle spørsmål her inne innen kosthold, kalorier, vektnedgang osv er startet av en syk person.

Anonymkode: b171f...655

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer an på spørsmålene, men man kan jo uansett ikke forhindre at spiseforstyrrede mennesker oppsøker andre steder hvor de får svar. Det er flust av pro ana forumer o.l der ute som de da ville benytte seg av i stedet. Vil man så finner man en måte.

Anonymkode: b171f...655

Jeg tenker at man trenger ikke å oppmuntre noen i å dyrke sin egen spiseforstyrrelse videre, men oppmuntre til hjelp. Det å tie et problem ihjel har aldri vært en konstruktiv strategi. Men en må oppsøke hjelpen der den finnes. Det er en prosess som kan ta tid.

Og ser man en tråd som går i en uheldig retning, så finnes det muligheter for å gi et hint til administrator f.eks. gjennom rapportering. Det er kanskje en vel så god hjelp i blant...

AnonymBruker

Det er en fryktelig sykdom. Har noen hørt om noen som har blitt frisk? Jeg har veldig vondt av de som har den sykdommen ihvertfall. Jeg har sjeldent svart i sånne tråder, for jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men hvis man kan hjelpe personen på en måte, vil jeg jo ha svart. Har følelsen av at de ikke vil ha hjelp. Jeg forstår ikke tankegangen deres. Det har jeg lagt merke til. 

Anonymkode: f3b81...6c8

Ikkeanonymnok

Det er ikke nødvendigvis så veldig enkelt å la være dersom folk ikke bruker nick. Jeg klarer svært sjeldent å koble hvem som er bak en anonymbruker og da er jo faren at man svarer noen man ikke burde svare. 

Men jeg er enig i at man ikke bør svare noen - uansett sykdom - dersom svarene kan være til skade for vedkommende.

Annonse

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (8 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis så veldig enkelt å la være dersom folk ikke bruker nick. Jeg klarer svært sjeldent å koble hvem som er bak en anonymbruker og da er jo faren at man svarer noen man ikke burde svare. 

Men jeg er enig i at man ikke bør svare noen - uansett sykdom - dersom svarene kan være til skade for vedkommende.

Hele dette forumet handler jo om diagnoser? 

Anonymkode: 3f10f...6fc

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Det betyr ikke at alle poster og svar kan være skadelige.

Nei men det finnes veldig innlegg om hverdagslige ting her. 

Jeg unngår å svare dersom jeg oppfatter at spørsmålene stilles av en åpenbart spiseforstyrret person i hvert fall. Kommer selvsagt an på spørsmålet også. 

Men det er jo ikke alltid man kan vite hvem som spør.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg unngår å svare dersom jeg oppfatter at spørsmålene stilles av en åpenbart spiseforstyrret person i hvert fall. Kommer selvsagt an på spørsmålet også. 

Person eller personer? 

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du vite hvem som sliter med det og ikke?

Det har nå vært ganske åpenbart. Dessuten har jeg spiseforstyrrelse selv og kjenner det jo igjen. 

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei men det finnes veldig innlegg om hverdagslige ting her. 

Selvom innleggene ikke er hverdagslige og omfatter en eller annen form for sykdom så betyr ikke det at verken originalinnlegget eller svarene er/kan være skadelige. 

F.eks er det stor forskjell på å svare en som er underernært/spiseforstyrret på hvor mye kalorier det er i et eller annet kontra å svare en som generelt sett bare ønsker bedre kosthold. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en fryktelig sykdom. Har noen hørt om noen som har blitt frisk? Jeg har veldig vondt av de som har den sykdommen ihvertfall. Jeg har sjeldent svart i sånne tråder, for jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men hvis man kan hjelpe personen på en måte, vil jeg jo ha svart. Har følelsen av at de ikke vil ha hjelp. Jeg forstår ikke tankegangen deres. Det har jeg lagt merke til. 

Anonymkode: f3b81...6c8

De fleste blir friske.

Ikkeanonymnok skrev (11 timer siden):

For meg er det opplagt at jeg ikke ønsker å gi svar egnet til å være til skade, så i de tilfellene det er opplagt at trådstarter søker støtte til noe destruktivt, svarer jeg ikke. 

Hovedansvaret ligger imidlertid hos den enkelte bruker for å ikke "misbruke" forumet. Forumet har alltid hatt til hensikt å bidra konstruktivt til menneskers helse, ikke det motsate. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...