Gå til innhold

Bør man svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede mennesker?

Bør vi svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede?  

9 stemmer

1. 1. Bør vi svare på spørsmål fra åpenbart spiseforstyrrede?

• Ja, selvfølgelig.
      7
    • Nei, overhodet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ekstra skrev (22 minutter siden):

Jeg forundrer meg ofte over hvor mange som svarer på spørsmål som virker trigget av spiseforstyrrelse, som  f.eks. den om vekten av et knekkebrød.

Det reagerte jeg også at mange svarte på. 

Anonymkode: 3f10f...6fc

Ekstra skrev (51 minutter siden):

Jeg forundrer meg ofte over hvor mange som svarer på spørsmål som virker trigget av spiseforstyrrelse, som  f.eks. den om vekten av et knekkebrød.

Ja den tråden er slikt som jeg typisk ikke svarer på. 

Annonse

Jeg synes ikke det er noe absolutt svar - og det er ikke alltid opplagt at trådstarter har spiseforstyrret etter første innlegg.

Jeg har svart noen ganger (stort sett med korrigerende faktaopplysninger), latt være mange ganger og rapportert slike innlegg noen ganger. 

Grendel skrev (58 minutter siden):

Jeg ser ikke noe problem med å svare en åpenbart spiseforstyrret person, så jeg vil nok fortsette med det.

Alle har ansvar for sitt eget liv, og jeg tenker vi her på forumet ikke kan klandres hvis vi svarer "feil" person. Jeg for min del bare kjenner ikke at det blir riktig. Jeg har svart ved uhell før, at jeg ikke har forstått den personen sin intensjon. Det endte med massevis kritikk som jeg ble veldig lei meg av. Jeg tenker de som er alvorlig spiseforstyrret klarer å finne sin destruktive vei helt selv. Akkurat slik jeg har gjort med mine egne problemer. Jeg prøver å ikke bidra til det da. 

Men til syvende og sist er det hver enkelt person sitt ansvar. Info om diverse finner vi alle hvis vi vil. Enten det gjelder spiseforstyrrelse, selvmord eller hva enn det er. 

Men å ha en viss årvåkenhet om det synes i hvert fall jeg er greit. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (23 minutter siden):

Alle har ansvar for sitt eget liv, og jeg tenker vi her på forumet ikke kan klandres hvis vi svarer "feil" person. Jeg for min del bare kjenner ikke at det blir riktig. Jeg har svart ved uhell før, at jeg ikke har forstått den personen sin intensjon. Det endte med massevis kritikk som jeg ble veldig lei meg av. Jeg tenker de som er alvorlig spiseforstyrret klarer å finne sin destruktive vei helt selv. Akkurat slik jeg har gjort med mine egne problemer. Jeg prøver å ikke bidra til det da. 

Men til syvende og sist er det hver enkelt person sitt ansvar. Info om diverse finner vi alle hvis vi vil. Enten det gjelder spiseforstyrrelse, selvmord eller hva enn det er. 

Men å ha en viss årvåkenhet om det synes i hvert fall jeg er greit. 

Jeg ser noen risikoer:

1. At man hjelper noen til å skade seg selv.

Den risikoen mener jeg er veldig lav her på DOL. Det er større risiko ved vedkommende drar til en annen plass med likesinnede hvis ingen svarer.

2. At man oppmuntrer til trolling, eller misbruk av forumet som @froskenkaller det. Altså at vedkommende godt vet at hn har et kosthold som de fleste mener er farlig, og at målet er oppmerksomhet eller noe.

Den risikoen er ganske stor. Om å gjøre å ikke la seg trekke opp.

3. At det ikke hjelper å skrive.

Sannsynligvis ikke, men jeg nekter å slippe troen på sunn fornuft. Hvis noen sier det er 30g fett i en havrekjeks så kan det ikke være feil å korrigere det. Det verste som kan skje er at man ikke når gjennom.

Jeg opplever enkelte ganger at noen er veldig fastlåste i tankegang og adferd, men at det løsner og forandrer seg hvis man klarer å være respektfull og saklig selv.

Grendel skrev (3 minutter siden):

Jeg ser noen risikoer:

1. At man hjelper noen til å skade seg selv.

Den risikoen mener jeg er veldig lav her på DOL. Det er større risiko ved vedkommende drar til en annen plass med likesinnede hvis ingen svarer.

2. At man oppmuntrer til trolling, eller misbruk av forumet som @froskenkaller det. Altså at vedkommende godt vet at hn har et kosthold som de fleste mener er farlig, og at målet er oppmerksomhet eller noe.

Den risikoen er ganske stor. Om å gjøre å ikke la seg trekke opp.

3. At det ikke hjelper å skrive.

Sannsynligvis ikke, men jeg nekter å slippe troen på sunn fornuft. Hvis noen sier det er 30g fett i en havrekjeks så kan det ikke være feil å korrigere det. Det verste som kan skje er at man ikke når gjennom.

Jeg opplever enkelte ganger at noen er veldig fastlåste i tankegang og adferd, men at det løsner og forandrer seg hvis man klarer å være respektfull og saklig selv.

Ja, jeg ser dine poeng. Jeg er vel bare personlig redd for å gi dårlige råd til feil personer. I hvertfall siden det har blitt missforstått et par ganger kun basert på at jeg sliter med mat og slikt selv. Selv om jeg mesteparten av tiden ikke er alvorlig rammet akkurat der. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...