Gå til innhold

Alvorlig sykdom hos venner eller familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spør her inne siden jeg helst vil ha svar fra friske folk. 

Hvis en du hadde kjent i mange år, eller et familiemedlem hadde fått en alvorlig diagnose, hvordan ville du ha reagert? Ville det ha kommet an på diagnosen vedkommende hadde fått? Ville det ha betydd noe for deg om det var somatisk eller psykisk sykdom? Hva ville ha vært lettest/vanskeligst for deg å forholde deg til av somatisk/psykiatrisk? 

Svar gjerne anonymt.

Anonymkode: c9177...478

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466716-alvorlig-sykdom-hos-venner-eller-familie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja

Jeg ville ikke endret mit syn på vedkommede, vedkommede er den hn var før diagnosen. Jeg bryr meg ikke om diagnoser på den måten. Diagnose er et verktøy for helsepersonell og nav tenker jeg, kkke et stempel. Samtidig ville jeg gjerne stilt opp for vedkommede om hn ønsket min hjelp på en eller annen måte. Somatisk eller psykiatrisk spiler ingen rolle. 
Hva som er mest utfordrende av psykiatri/somatikk kommer an på så mye. Begge kan feks være like vanskelige eller lette å forholde seg til, og det kan også komme an på hvordan personen oppfører seg. En somatisk syk person kan feks oppføre seg dårllgere enn en psykisk syk. Det er komplisert :) 

AnonymBruker
Hurja skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke endret mit syn på vedkommede, vedkommede er den hn var før diagnosen. Jeg bryr meg ikke om diagnoser på den måten. Diagnose er et verktøy for helsepersonell og nav tenker jeg, kkke et stempel. Samtidig ville jeg gjerne stilt opp for vedkommede om hn ønsket min hjelp på en eller annen måte. Somatisk eller psykiatrisk spiler ingen rolle. 
Hva som er mest utfordrende av psykiatri/somatikk kommer an på så mye. Begge kan feks være like vanskelige eller lette å forholde seg til, og det kan også komme an på hvordan personen oppfører seg. En somatisk syk person kan feks oppføre seg dårllgere enn en psykisk syk. Det er komplisert :) 

Tusen takk for godt svar! :) Det er faktisk helt sant det du sier! 

Anonymkode: c9177...478

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...