Gå til innhold

Når blir man mann og kvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når puberteten er i gang? Kan man kalle en 16-åring for mann hvis han har fått mørk stemme og skjegg og vokst ferdig i høyden? Eller blir man det ved juridisk voksenalder 18 år?

Anonymkode: 5ad53...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Det er vel ikke noe fasitsvar på dette. Jeg synes vel at et sted mellom 20 og 25 er det naturlig å kalle personen kvinne eller mann.

Min yngste datter er 18, jeg tenker vel ikke helt på henne som kvinne ennå, mens min eldste er 21 og er vel snart der, tror jeg 🙂 En 16 åring er definitivt ikke en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
påskelilje skrev (9 timer siden):

Det er vel ikke noe fasitsvar på dette. Jeg synes vel at et sted mellom 20 og 25 er det naturlig å kalle personen kvinne eller mann.

Min yngste datter er 18, jeg tenker vel ikke helt på henne som kvinne ennå, mens min eldste er 21 og er vel snart der, tror jeg 🙂 En 16 åring er definitivt ikke en mann.

Faktisk leser jeg av og til i nyhetene at de omtaler gutter på 18, som mann på 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (1 time siden):

Faktisk leser jeg av og til i nyhetene at de omtaler gutter på 18, som mann på 18.

Ja, jeg har inntrykk av at når ungdom omtales i negativ sammenheng blir de ofte omtalt som voksne, f.eks. «Mann på 18 år mistenkt gir drap», mens de ellers omtales som ungdom/gutter (jenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Anonym 2 skrev (På 12.5.2022 den 21.38):

Faktisk leser jeg av og til i nyhetene at de omtaler gutter på 18, som mann på 18.

Jeg tenker fra 25. Følte meg som jente jeg helt fram til jeg fylte det, nå nylig. Og da regnes man jo heller på mange steder ikke lenger som ung voksen og nærmer deg mer 30, jeg vil si 25 er kvinne og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Anonym 2 skrev (På 12.5.2022 den 21.38):

Faktisk leser jeg av og til i nyhetene at de omtaler gutter på 18, som mann på 18.

Ja synes mann på 18 høres dumt ut, det er jo en gutt , men han Myndig så 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
snusmumeriken96 skrev (11 timer siden):

Jeg tenker fra 25. Følte meg som jente jeg helt fram til jeg fylte det, nå nylig. Og da regnes man jo heller på mange steder ikke lenger som ung voksen og nærmer deg mer 30, jeg vil si 25 er kvinne og oppover.

Ja, kanskje. Jeg fikk barn da jeg var 22, så da tenkte ikke jeg meg som jente lenger egentlig. Men når jeg ser på de to yngste på 21, vet jeg ikke om jeg vil omtale dem som mann og kvinne 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
snusmumeriken96 skrev (11 timer siden):

Ja synes mann på 18 høres dumt ut, det er jo en gutt , men han Myndig så 

Ja, men særlig hvis det handler om vold eller rus, er det mann på 18. Jeg også stusser når jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Ekstra skrev (På 12.5.2022 den 22.52):

Ja, jeg har inntrykk av at når ungdom omtales i negativ sammenheng blir de ofte omtalt som voksne, f.eks. «Mann på 18 år mistenkt gir drap», mens de ellers omtales som ungdom/gutter (jenter).

Ja, du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 11.12):

Når puberteten er i gang? Kan man kalle en 16-åring for mann hvis han har fått mørk stemme og skjegg og vokst ferdig i høyden? Eller blir man det ved juridisk voksenalder 18 år?

Anonymkode: 5ad53...4ed

Juridisk blir jo begge kjønn myndige ved 18-års alder, og blir da kalt voksne. Puberteten inntreffer vanligvis før den tid, og fysiologisk sett blir de da til "menn" og "kvinner" siden de får det karakteristiske utseendet som menn og kvinner har.

Den mentale utviklingen derimot pleier å gå tregere, så jeg tenker som påskelilje at man mentalt sett blir "voksen" et sted mellom 20 og 25 år i Norge i dag. 

Rart å tenke på at man før i tiden gjerne ble regnet som voksen da man ble konfirmert ved 15-års alder. Da fikk man ofte voksne plikter og måtte f.eks ut i arbeid. Den ene onkelen min ble sendt til sjøs etter konfirmasjonen, for da ble han regnet som "voksen". Mine foreldre giftet seg før de fylte 20.. Helt utenkelig i dag, og godt er det. Men begrepet å "tre inn i de voksnes rekker" når man blir konfirmert henger faktisk litt igjen enda. Jeg var i konfirmasjon nylig, og der het det seg det i en sang konfirmanten fikk.. 

Jeg tror nok den mentale modenheten hos dagens unge blir litt forsinket ift datidens pga blant annet lengre skolegang og ved at de bor hjemme lenger. Levekårene er jo betraktelig forbedret, og det trengs ikke å stilles "krav" til dem på samme måte som før. Få forventer at de skal ut i arbeid før de er godt utdannet, og heldigvis er det ikke så mange som forventer fast forhold og barn av dem heller før de er godt opp i 30-årene. Sånn har det blitt og sånn synes jeg det skal være, bortsett fra forventninger om fast forhold og barn da, i den grad noen fortsatt har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...