Gå til innhold

Hva er vanlig behandling?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Nå har jeg vært frem og tilbake i psykiatrien siden jeg var tenåring, hvor vanlig er dette? Har jo for det meste hatt en fot innenfor i alle disse årene, det har aldri vært snakk om å avslutte utenom en psykolog som avsluttet meg fordi jeg ikke ville ta medisiner. Men jeg var velkommen tilbake hvis jeg tok medisiner, ellers har jeg alltid avsluttet selv. Er det meningen jeg skal være i psykiatrien livet ut? Er det vanlig? Har ikke hørt snakk om å avslutte nå heller og jeg blir jo sannsynligvis ikke bedre enn jeg er nå, kommer aldri til å fungere som en vanlig person med full jobb osv. Mitt mål er jo å fungere best mulig i hverdagen står det i behandlingsplanen, men føler jeg står på stedet hvil. Leste en plass her at noen fikk femten timer så var det stopp, er det vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Jeg vet om flere og som har vært mange år i psykiatrien, virker som vi aldri blir ferdig der. De er og på min alder, virker som det er vanlig her. Men skal det være sånn? Mens min mann har måttet avslutte i flere omganger, men kan alltids bli henvist på nytt. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Det kommer vel an på, men det er vel uansett bedre nå, når man er hjemme og kan leve sitt eget liv ved siden av. Føler at før I tiden, var de innlagt på psykiatrisk sykehus gjennom hele livet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (2 minutter siden):

Det kommer vel an på, men det er vel uansett bedre nå, når man er hjemme og kan leve sitt eget liv ved siden av. Føler at før I tiden, var de innlagt på psykiatrisk sykehus gjennom hele livet sitt. 

Ja det er sant, hadde det vært før i tiden hadde vi vel bodd på psykiatrisk. Det unngår man jo ved oppfølging hjemme, det var nok verre før i tiden ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har oppfattet så får de fleste pasienter et begrenset antall timer poliklinisk før man blir overført til kommunen. Har inntrykk av at man kan bli i kommunen så lenge man har behov. Også gjør de unntak for enkelte pasienter. For min del har jeg gått til nåværende behandler på DPS i 2 år. Før dette har jeg hatt andre behandlere og har gått i poliklinisk behandling i til sammen 7 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (8 minutter siden):

Så vidt jeg har oppfattet så får de fleste pasienter et begrenset antall timer poliklinisk før man blir overført til kommunen. Har inntrykk av at man kan bli i kommunen så lenge man har behov. Også gjør de unntak for enkelte pasienter. For min del har jeg gått til nåværende behandler på DPS i 2 år. Før dette har jeg hatt andre behandlere og har gått i poliklinisk behandling i til sammen 7 år. 

Ok. De fleste jeg vet om har kontakt med kommunen i tillegg til poliklinisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Ok. De fleste jeg vet om har kontakt med kommunen i tillegg til poliklinisk. 

Det varierer helt sikkert en del etter hvor man bor vil jeg tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (1 minutt siden):

Det varierer helt sikkert en del etter hvor man bor vil jeg tro? 

Ja det er godt mulig, men det snakkes jo om at det er så stor pågang i psykiatrien og ikke alle får plass. Tenker bare hva med oss som går i årevis, er det egentlig lov lurer jeg på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja det er godt mulig, men det snakkes jo om at det er så stor pågang i psykiatrien og ikke alle får plass. Tenker bare hva med oss som går i årevis, er det egentlig lov lurer jeg på? 

Ja, det lurer jeg og på egentlig. Også hadde det vert interessant å vite hva som gjør det at enkelte pasienter får fortsette lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
lyseblå skrev (1 minutt siden):

Ja, det lurer jeg og på egentlig. Også hadde det vert interessant å vite hva som gjør det at enkelte pasienter får fortsette lengre.

Ja det hadde det, de jeg vet om har bipolar og psykoselidelser. Men har jo hørt at noen ganger overtar fastlegen oppfølging og medisiner, men noen blir jo aldri stabile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
stjernestøv skrev (19 minutter siden):

Ok. De fleste jeg vet om har kontakt med kommunen i tillegg til poliklinisk. 

Jeg har også både kommunen og dps. Dps én gang i uken (utenom ferier) de siste 4-5 årene og kommunen 1-2 ganger i uken de siste 2 årene. I enkelte perioder har jeg vært flere ganger i uken hos dps, men det har vært korte perioder fordi jeg har vært svært dårlig eller hatt utredning og psykiater i tillegg til behandlingen. 
Er foreløpig ikke snakk om å avslutte noen av delene, har derimot fått beskjed om at jeg må regne med å gå i behandling i flere år fordi mine problemer er sammensatte og komplekse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Jeg har også både kommunen og dps. Dps én gang i uken (utenom ferier) de siste 4-5 årene og kommunen 1-2 ganger i uken de siste 2 årene. I enkelte perioder har jeg vært flere ganger i uken hos dps, men det har vært korte perioder fordi jeg har vært svært dårlig eller hatt utredning og psykiater i tillegg til behandlingen. 
Er foreløpig ikke snakk om å avslutte noen av delene, har derimot fått beskjed om at jeg må regne med å gå i behandling i flere år fordi mine problemer er sammensatte og komplekse. 
 

OK. Ja det fikk jeg beskjed om tidligere, at jeg trengte behandling lenge men har ikke hørt noe sånt nå. Vet ikke hva som er planen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

OK. Ja det fikk jeg beskjed om tidligere, at jeg trengte behandling lenge men har ikke hørt noe sånt nå. Vet ikke hva som er planen. 

Hva med å dele dine tanker med behandler og spørre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Hva med å dele dine tanker med behandler og spørre? 

Ja det skal jeg gjøre å høre hva han mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (39 minutter siden):

Ja det hadde det, de jeg vet om har bipolar og psykoselidelser. Men har jo hørt at noen ganger overtar fastlegen oppfølging og medisiner, men noen blir jo aldri stabile. 

Jeg var i psykiatrien i 7 år. Jeg hadde psykoselidelse. Nå er jeg utskrevet til fastlegen,  men fastlegen kan ikke sette sprøyter tror jeg, så jeg måtte trappe ned og slutte med det før jeg ble utskrevet til fastlegen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (3 minutter siden):

Jeg var i psykiatrien i 7 år. Jeg hadde psykoselidelse. Nå er jeg utskrevet til fastlegen,  men fastlegen kan ikke sette sprøyter tror jeg, så jeg måtte trappe ned og slutte med det før jeg ble utskrevet til fastlegen 

De setter jo sprøyter på legesenteret så det var litt rart, jeg tar jo p.sprøyte på legesenteret. Klarer du deg uten medisiner nå da? Og når jeg tok ap i sprøyte fikk jeg det enten hos dps eller kommunen. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

De setter jo sprøyter på legesenteret så det var litt rart, jeg tar jo p.sprøyte på legesenteret. Klarer du deg uten medisiner nå da? 

Ja, det går bra. De trappet ned over veldig lang tid, så jeg merket ingenting. Nå er det snart et år siden jeg fikk siste sprøyte. Jeg tror p.sprøyte er noe annet. Jeg måtte sitte 3 timer til observasjon hver gang jeg tok sprøyte. Ja jeg fikk også ap  sprøyte på dps.

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (1 minutt siden):

Ja, det går bra. De trappet ned over veldig lang tid, så jeg merket ingenting. Nå er det snart et år siden jeg fikk siste sprøyte. Jeg tror p.sprøyte er noe annet. Jeg måtte sitte 3 timer til observasjon hver gang jeg tok sprøyte. 

Å så bra du klarer deg uten medisiner, det har jeg så lyst til også men vet ikke om det går. Å måtte du være til observasjon i tre timer, det har ikke jeg vært ute for. Må ha vært en spesiell medisin det da? På kommunen tok de ap sprøyte på meg, men det var jo fort gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning var i kontakt med psykiatrien i fjor. Ganske dramatisk for alle parter mens det stod på. Var ganske overrasket over at vedkommende ble «friskmeldt” og helt på egenhånd etter kort tid, var ikke innenfor mange ukene, og ingen oppfølging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Å så bra du klarer deg uten medisiner, det har jeg så lyst til også men vet ikke om det går. Å måtte du være til observasjon i tre timer, det har ikke jeg vært ute for. Må ha vært en spesiell medisin det da? På kommunen tok de ap sprøyte på meg, men det var jo fort gjort. 

Det var zyphadera. Alle satt 3 timer til observasjon. Vi satt sammen,  så jeg satt å pratet med de andre som også fikk den samme sprøyta. Det var egentlig ganske koselig. Mange hyggelige mennesker. Det ser ut som det går bra uten medisin. Jeg merker foreløpig ingenting. Egentlig skal man visst følges opp tett de første to årene etter avslutning,  men jeg fikk beskjed at jeg bare trengte å si i fra selv til fastlegen,  hvis jeg kjente til symptomene igjen. Jeg vet selv symptomene. Har ikke merket noe ennå, heldigvis. 

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...