Gå til innhold

Det skal lønne seg å jobbe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hørte debattprogrammet i går hvor en del av det handlet om minstepensjon. Den er så lav at den ligger godt under fattigdomsgrensa. En politiker der begrunner det med at de får så lite pensjon fordi de ikke har jobbet nok, og at det skal lønne seg å jobbe. Derfor skulle de som hadde vært i full jobb få god pensjon. Forstår hun ikke at noen har vært for syke til å jobbe, fått ødelagt selvtillit og ikke tør å jobbe og kanskje blitt ødelagt av mobbing eller avisende foreldre i barndommen som ikke greide å gi de tro på seg selv? Mange får ikke den hjelpen de trenger heller til å greie å jobbe. 

Jeg tenker de som har vært i full jobb har hatt flaks ofte i livet. De er vinnerne! De kan selsagt også hatt det tøft, men kanskje fått gode kollegaer som har holdt de oppe. Mens andre har kanskje blitt knekkt gang på gang, og kanskje kollegaer som har forsterket det dårlige selvbildet. Eller blitt mobbet i jobben. Noen har vært for syke fysisk andre syke psykisk eller sliter voldsomt, og når en ikke har jobb blir en kanskje dømt fra alle kanter, og har knapt ha nok å overleve for i alderdommen.  Det kan nesten virke som en må be om unskylding for at en er til. Fy så kaldt samfunnet har blitt. Dette er en stor skam!! 

Anonymkode: 38934...99d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/466927-det-skal-l%C3%B8nne-seg-%C3%A5-jobbe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hørte debattprogrammet i går hvor en del av det handlet om minstepensjon. Den er så lav at den ligger godt under fattigdomsgrensa. En politiker der begrunner det med at de får så lite pensjon fordi de ikke har jobbet nok, og at det skal lønne seg å jobbe. Derfor skulle de som hadde vært i full jobb få god pensjon. Forstår hun ikke at noen har vært for syke til å jobbe, fått ødelagt selvtillit og ikke tør å jobbe og kanskje blitt ødelagt av mobbing eller avisende foreldre i barndommen som ikke greide å gi de tro på seg selv? Mange får ikke den hjelpen de trenger heller til å greie å jobbe. 

Jeg tenker de som har vært i full jobb har hatt flaks ofte i livet. De er vinnerne! De kan selsagt også hatt det tøft, men kanskje fått gode kollegaer som har holdt de oppe. Mens andre har kanskje blitt knekkt gang på gang, og kanskje kollegaer som har forsterket det dårlige selvbildet. Eller blitt mobbet i jobben. Noen har vært for syke fysisk andre syke psykisk eller sliter voldsomt, og når en ikke har jobb blir en kanskje dømt fra alle kanter, og har knapt ha nok å overleve for i alderdommen.  Det kan nesten virke som en må be om unskylding for at en er til. Fy så kaldt samfunnet har blitt. Dette er en stor skam!! 

Enig med deg. Noen blir uføre i ung alder og har ikke hatt anledning til å jobbe så mye. Det skal man selvsagt straffes for, og straffen er å leve under fattigdomsgrensa i tillegg til å bli mistenkeliggjort og uglesett av samfunnet. 

Anonymkode: 7a1e5...0b4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en mann fra Høyre som snakket om dette.

AnonymBruker
Savannah skrev (41 minutter siden):

Det var en mann fra Høyre som snakket om dette.

"Det skal lønne seg å jobbe. De som jobber skal få noe igjen" sa hun arbeids og inkluderingsministeren, altså de skulle få mer som pensjonister enn andre som ikke hadde jobbet mindre. 173 025 får en minstepensjonist utbetalt i året. Med den prisøkningen som er nå er dette svært lite å leve av. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvordan samfunnet hadde blitt, hvis ikke det skulle lønne seg å jobbe?

Ja det skal lønne seg å jobbe, men er det riktig at en syk person som er erklært arbeidsufør, skal leve under fattigdomsgrensen? 

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

"Det skal lønne seg å jobbe. De som jobber skal få noe igjen" sa hun arbeids og inkluderingsministeren, altså de skulle få mer som pensjonister enn andre som ikke hadde jobbet mindre. 173 025 får en minstepensjonist utbetalt i året. Med den prisøkningen som er nå er dette svært lite å leve av. 

Da var de to som sa det.  Selv om jeg stemmer Ap. er jeg ikke særlig begeistret for Marte Mjøs Persen, men jeg husker at en politiker fra Høyre som sto ved siden av henne sa dette.  Jeg synes ikke Persen snakker godt for seg og syntes ikke hun klarte seg særlig bra.

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (36 minutter siden):

Lurer på hvordan samfunnet hadde blitt, hvis ikke det skulle lønne seg å jobbe?

Jeg mener det skal lønne seg å jobbe mens en er i jobb. Men i denne sammenhengen så mentes det at det skulle lønne seg å jobbe for å få høyere pensjon. Jeg synes alle pensjonister burde få det samme, eller i det minste burde minstepensjonistene fått mye mer enn de gjør i dag. de som er i jobb tjener mye bedre enn uføretrygdede og kan derfor spare seg opp mer penger også til sin alderdom privat. 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg mener det skal lønne seg å jobbe mens en er i jobb. Men i denne sammenhengen så mentes det at det skulle lønne seg å jobbe for å få høyere pensjon. Jeg synes alle pensjonister burde få det samme, eller i det minste burde minstepensjonistene fått mye mer enn de gjør i dag. de som er i jobb tjener mye bedre enn uføretrygdede og kan derfor spare seg opp mer penger også til sin alderdom privat. 

Jeg skjønner jo hva du mener. Litt på siden. Mitt ene søsken og jeg har bestemt oss for at vårt tredje søsken skal arve alt etter våre foreldre og vi ingen ting. Dette fordi vi allerede har vært heldigere og arvet god helse og er bedre rustet til å klare oss selv. 

Jeg tror likevel ikke jeg er enig med deg. Det gir større motivasjon å stå lenge i jobb hvis det gir meg en god pensjon. Jeg jobber ikke for morro skyld. Jeg jobber for pengenes skyld. 

Minsrepensjonistene bør få mer, men ikke like mye som en som har stått lenge i jobb og bidratt til statskassa i mange år. 

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

En enslig minstepensjonist får 232 000 utbetalt. Hvor godt man lever på det avhenger av boutgifter. Eier man en nedbetalt leilighet med lave felleskostnader burde det gå greit.

Anonymkode: ed684...3a7

Jeg syns det skal lønne seg å jobbe, men at det skulle vært en øvre grense for hvor mye man skal kunne tjene for å utjevne forskjellene.

Jeg syns også det skulle tape seg mer å ødelegge jorda og ta opp for mye plass og tjene seg for rik på å misbruke naturressurser. 

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner jo hva du mener. Litt på siden. Mitt ene søsken og jeg har bestemt oss for at vårt tredje søsken skal arve alt etter våre foreldre og vi ingen ting. Dette fordi vi allerede har vært heldigere og arvet god helse og er bedre rustet til å klare oss selv. 

Jeg tror likevel ikke jeg er enig med deg. Det gir større motivasjon å stå lenge i jobb hvis det gir meg en god pensjon. Jeg jobber ikke for morro skyld. Jeg jobber for pengenes skyld. 

Minsrepensjonistene bør få mer, men ikke like mye som en som har stått lenge i jobb og bidratt til statskassa i mange år. 

Noen gleder seg også hver dag til de skal på jobb. Ikke alle får jobb heller, selv om de søker og søker. Særlig de over 50 år sliter, også i en tid hvor det er mangel på arbeidskraft.  Tror de aller fleste ville heller valgt å jobbe om de klarte det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener du uføretrygdede her? 

Anonymkode: 7a1e5...0b4

Savannah skrev (9 timer siden):

Får ikke uføretrygdede pensjon?

Uføretrygdede får pensjon også, og tror de da går ned ca 3000 kr pr måned når de blir minstepensjonister. Snakket med en som ble lei seg fordi hen visste ikke at det skulle bli så mye mindre å greie seg med etter fylte 67 år. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En enslig minstepensjonist får 232 000 utbetalt. Hvor godt man lever på det avhenger av boutgifter. Eier man en nedbetalt leilighet med lave felleskostnader burde det gå greit.

Anonymkode: ed684...3a7

Ja det er riktig sum når de er enslig. 

Gjest Hurja

Ja, det skal lønne seg, eller være attraktivt, å jobbe. Det skal være forskjell på det. 
Samtidig er det så bra at vi kan gi et liv til de som er for syk til å forsørge seg selv. 
Min mann er for syk til å jobbe, og jeg tjener nesten dobbelt så mye som han. Men vi er tross alt takknemlge for at han har en inntekt, i et annet land hadde det vært mye verre for han. 

Man kunne innført et system hvor alle fikk utbetalt samme trygd uavhengig av om de har jobbet. Jeg ser en slags rettferdighet i at staten kun tar ansvar for at folk klarer seg, og ikke fortsetter å belønne jobbing etter at folk har sluttet å jobbe.

Det man kaller pensjonstrekk/ pensjonssparing gjennom jobb ville forsvunnet. Det ville vært en vanlig skatt.

Det som ville skjedd er at de fleste i jobb ville spart til pensjon pg forsikret seg mot uførhet privat. (Man kan ikke tvinge folk til å ikke spare)

Vi ville fått mindre velferdsstat og mer individuelle løsninger.

Ville vi ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...