Gå til innhold

Øker i inntekt , variabel inntekt. Regne ut skattekort ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har litt problemer å regne det ut fordi jeg øker i inntekt men inntekten blir likevel variabel. Kan det være lurt å justere det når man ser hvordan summene blir ? Nå er det ferie og jeg har noen ferieuker også. Noen råd ? 

Vanligvis var inntekten min på ca 187 000 i året. Nå har inntekten gått opp med ca 7 kroner timen. I tillegg så skal jeg jobbe mellom 7 og 12 timer mer per uke. Jeg har justert skattekortet fra forventet inntekt på 300 000 til 350 000 kr. Burde jeg justere det høyere opp? Noen som er gode på dette? Vil helst ha penger til gode neste år. :)

Anonymkode: 6817f...afd

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har prosenttrekk. Vanskelig å beregne den totale inntekten.. 

Ok, jeg hadde håpet du hadde tabell, for den justerer seg etter inntekten. Hvor mange timer regner du med å jobbe i løpet av året da? Jeg tror det er renter som gjør mest utslag på skatten, ikke om du tjener litt mer eller litt mindre. Men hvis du tar de timene du har jobbet hittil i år og deler på 5, får du timeantallet pr mnd. Så ganger du det med 12. Så tar du 12 timer og ganger med ca 25 uker (eller hvor mange det er igjen av året) og legger til timeantallet. Da får du antatt antall timer du jobber. Da finner du også ut hvor mange timer du maks kommer til å jobbe resten av året. Det tallet kan du gange med den nye timelønna. Feriepengene skal også regnes med, så dersom du får feriepenger, har det ikke noe å si om du har ferie eller jobber. Det kan hende jeg klarer å forklare det litt bedre dersom jeg vet hva timelønna er og hvor mange timer du har jobbet i år. Jeg falt litt av lasset på min egen forklaring her.

AnonymBruker
Trine skrev (1 time siden):

Ok, jeg hadde håpet du hadde tabell, for den justerer seg etter inntekten. Hvor mange timer regner du med å jobbe i løpet av året da? Jeg tror det er renter som gjør mest utslag på skatten, ikke om du tjener litt mer eller litt mindre. Men hvis du tar de timene du har jobbet hittil i år og deler på 5, får du timeantallet pr mnd. Så ganger du det med 12. Så tar du 12 timer og ganger med ca 25 uker (eller hvor mange det er igjen av året) og legger til timeantallet. Da får du antatt antall timer du jobber. Da finner du også ut hvor mange timer du maks kommer til å jobbe resten av året. Det tallet kan du gange med den nye timelønna. Feriepengene skal også regnes med, så dersom du får feriepenger, har det ikke noe å si om du har ferie eller jobber. Det kan hende jeg klarer å forklare det litt bedre dersom jeg vet hva timelønna er og hvor mange timer du har jobbet i år. Jeg falt litt av lasset på min egen forklaring her.

Takk for gode råd om hvordan jeg kan regne dette ut.  Skal sette meg ned å regne  :)

Annonse

AnonymBruker
Trine skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet i gjennomsnitt 104 timer i måneden. Nye timelønna er 222 kr i timen  pluss ca 800 kr måneden i tillegg. Fra juni blir det ca 7 til 12 timer mer jobbing per uke. Jeg får 31 000 kr i feriepenger. 

Jeg har kommet fram til at jeg vil tjene minst 361 000  men vet ikke om jeg regner fullstendig feil ? 

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har jobbet i gjennomsnitt 104 timer i måneden. Nye timelønna er 222 kr i timen  pluss ca 800 kr måneden i tillegg. Fra juni blir det ca 7 til 12 timer mer jobbing per uke. Jeg får 31 000 kr i feriepenger. 

Jeg har kommet fram til at jeg vil tjene minst 361 000  men vet ikke om jeg regner fullstendig feil ? 

104timer x 222kr + 800kr x 5 mnd (jan-mai) = 119440kr

111timer (ny minste timeantall) x 222kr + 800kr x 6 mnd (regner med du har 4 uker ulønnet ferie) = 152652kr

119440kr + 152652kr + 31000kr (feriepenger) = 303092

Hvordan har du kommet fram til minst 361000?

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

104timer x 222kr + 800kr x 5 mnd (jan-mai) = 119440kr

111timer (ny minste timeantall) x 222kr + 800kr x 6 mnd (regner med du har 4 uker ulønnet ferie) = 152652kr

119440kr + 152652kr + 31000kr (feriepenger) = 303092

Hvordan har du kommet fram til minst 361000?

Takk for at du regner ut. Jeg har sikkert regnet feil. Jeg regnet med ferien. Har satt skattekortet på 350 000 kr i forventet lønn. Mulig det er greit  :)

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for at du regner ut. Jeg har sikkert regnet feil. Jeg regnet med ferien. Har satt skattekortet på 350 000 kr i forventet lønn. Mulig det er greit  :)

Kan hende jeg også har regnet feil men fikk ikke ditt tall til å stemme. Uansett, det du kan gjøre er å sette til 350000 nå også tar du en sjekk igjen for eksempel i august og deretter i oktober. 

Edit: Årets utbetaling av feriepenger er også skattefrie, de skattet du av i fjor. 

Endret av Ikkeanonymnok
AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (9 minutter siden):

Kan hende jeg også har regnet feil men fikk ikke ditt tall til å stemme. Uansett, det du kan gjøre er å sette til 350000 nå også tar du en sjekk igjen for eksempel i august og deretter i oktober. 

Edit: Årets utbetaling av feriepenger er også skattefrie, de skattet du av i fjor. 

Det blir sikkert en god del mer feriepenger til neste år. Men vet ikke hvor mye det blir. Men jeg lar den være på 350 000 i forventet årsinntekt, også tar jeg en sjekk i august, og deretter oktober slik du sier. Veldig godt forslag. :). Og takk for god hjelp!. 

Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Feriepengene som kommer i år, skatter du av i år, ikke i fjor. 

Ikkeanonymnok
Trine skrev (7 minutter siden):

Feriepengene som kommer i år, skatter du av i år, ikke i fjor. 

Jaha? Da har jeg misforstått noe. Har aldri blitt trukket skatt av utbetalingen på feriepengene fra året før. Tar man derimot ut årets opptjente feriepenger i år så blir man trukket skatt av det. 

Annonse

104 timer x 215 kr/t x 5 mnd = 111800 - tjent hittil i år

116 timer x 222 kr/t x 6 mnd + (800 x 6) = 159312 - forventet maks inntekt resten av året

Feriepenger = 31000

Totalt = 302112 kr 

Da har jeg gått ut ifra at du ikke har fått 800 kr i tillegg de første 5 mnd. Dersom du har det, blir totalen 306112 kr.

Du hadde ikke behøvd å justere skattekortet i det heletatt. 

Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Jaha? Da har jeg misforstått noe. Har aldri blitt trukket skatt av utbetalingen på feriepengene fra året før. Tar man derimot ut årets opptjente feriepenger i år så blir man trukket skatt av det. 

Skatten på feriepengene trekkes gjennom hele året, ikke av feriepengene-utbetalingen. Jeg gikk på en smell der da jeg hadde jobbet et år og gikk på skole året etter. Da fikk jeg jo feriepenger som om jeg var i full jobb, men tjente altfor lite gjennom skoleåret til at skatten dekket opp for feriepengene. Man skatter ikke av penger man ikke har. Det er derfor du må skatte av dem dersom du tar de ut samme året som du tjener opp feriepengene. Da blir ikke pengene bakt inn i den vanlige skatten. 

AnonymBruker
Trine skrev (6 timer siden):

116 timer x 222 kr/t x 6 mnd + (800 x 6) = 159312 - forventet maks inntekt resten av året

Feriepenger = 31000

Totalt = 302112 kr 

Da har jeg gått ut ifra at du ikke har fått 800 kr i tillegg de første 5 mnd. Dersom du har det, blir totalen 306112 kr.

Regner med at jeg får tilbake på skatten neste år. Nå betaler jeg sikkert for mye skatt kanskje. Men jeg liker å få tilbake istedet for å måtte betale  :)

AnonymBruker

Feriepenger = 31000

Totalt = 302112 kr 

Men jeg får nok mye mer i feriepengene neste år. 31 000 var det som jeg får utbetalt i år. Nå er inntekten økt. Da blir det nok mer feriepenger også. 

AnonymBruker

Skatten på feriepengene trekkes gjennom hele året, ikke av feriepengene-utbetalingen. Jeg gikk på en smell der da jeg hadde jobbet et år og gikk på skole året etter. Da fikk jeg jo feriepenger som om jeg var i full jobb, men tjente altfor lite gjennom skoleåret til at skatten dekket opp for feriepengene. Man skatter ikke av penger man ikke har. Det er derfor du må skatte av dem dersom du tar de ut samme året som du tjener opp feriepengene. Da blir ikke pengene bakt inn i den vanlige skatten. 

Ja det er viktig å huske på. Lett å gå på en smell der. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men jeg får nok mye mer i feriepengene neste år. 31 000 var det som jeg får utbetalt i år. Nå er inntekten økt. Da blir det nok mer feriepenger også. 

Men de feriepengene skatter du ikke av før neste år, så de trenger du ikke tenke på nå 🙂 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja det er viktig å huske på. Lett å gå på en smell der. 

Ja, nå er det jo ikke så ofte man går fra full inntekt til lån og stipend, så det er egentlig ikke noe man trenger tenke så mye på. Om man går litt ned i lønn, blir det ikke baksmell av den grunn. Men husker jeg ble ganske forbanna, for hvordan kunne jeg få baksmell når jeg knapt hadde hatt inntekt. Pappa er regnskapsfører og forklarte meg 🙈😅 Men det er litt fleksibilitet på skatten altså. Jeg har f.eks kun justert renteutgiftene én gang, enda både renta og lånet har gått ned. Jeg har ikke fått baksmell fordet. Men jeg er enig i at det er bedre å få igjen enn å måtte betale. Har man peiling på hva man driver med kan man betale for lite og kalle det rentefritt lån, men jeg foretrekker heller "tvungen" sparing 😅

AnonymBruker
Trine skrev (På 4.6.2022 den 11.26):

Men de feriepengene skatter du ikke av før neste år, så de trenger du ikke tenke på nå 🙂 

Ja, nå er det jo ikke så ofte man går fra full inntekt til lån og stipend, så det er egentlig ikke noe man trenger tenke så mye på. Om man går litt ned i lønn, blir det ikke baksmell av den grunn. Men husker jeg ble ganske forbanna, for hvordan kunne jeg få baksmell når jeg knapt hadde hatt inntekt. Pappa er regnskapsfører og forklarte meg 🙈😅 Men det er litt fleksibilitet på skatten altså. Jeg har f.eks kun justert renteutgiftene én gang, enda både renta og lånet har gått ned. Jeg har ikke fått baksmell fordet. Men jeg er enig i at det er bedre å få igjen enn å måtte betale. Har man peiling på hva man driver med kan man betale for lite og kalle det rentefritt lån, men jeg foretrekker heller "tvungen" sparing 😅

Ja, jeg synes det blir for farlig å betale for lite med å ta det som rentefritt lån. Da risikerer man en stor smell dersom man ikke vet hva man driver med 😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...