Gå til innhold

Hvordan fase inn kveldsgrøten?


Maur

Anbefalte innlegg

Gutten min er nå 4,5 mnd, og har blitt tydelig urolig om kveldene- roer seg ikke før han får pupp, pupp og mere pupp.... Når han omsider blir mett, sover han som bare det. Jeg har nok mindre melk om kvelden enn på dagen, og tror derfor jeg skal prøve å starte med kveldsgrøt i tilegg til amminga, og se om det hjelper på kveldsroen hans. Men hvor lang tid skal jeg bruke på å venne ham til grøten? 1 til 2 teskjeer grøt hver dag i hvor mange dager? Så øke til kanskje 3-4 skjeer, eller? I hvor mange dager? Takknemlig for alle råd....

Dessuten: Hvordan gir dere "smakstilsetninger" i grøten? Blander dere fruktpureene i selve grøten, eller gir den ved siden av (tror jeg skal vente litt med det, men er bare nysgjerrig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Tror nok barn er veldig forskjellige mht. tilvenning til fast føde....men vi begynte iallfall med de smaksporsjonene som er anbefalt på grøt-pakningen, ca 2 ss grøtmel og 3 ss vann, og i begynnelsen var dette for mye også, nok med 3 små ts første uke, så ble det 4-5 ts neste uke, så hele smaksporsjonen uka etter, og så økte jeg porsjonen til 0,5 dl væske, så var det for mye, men nå går den porsjonen ned, og denne uka spiser hun grøt til formiddags med 1dl væske, og vi har også begynt med litt kveldsgrøt, men hun orker bare ca 10 ts. av denne.

Et poeng med grøten er at den ikke må være for kald, det liker de ikke! Kald grøt - yuk! Varm på den hvis måltidet tar lang tid.

Husk at det ofte er spisemåten og det nye med skjeen som er vanskelig for barnet, ikke selve smaken på grøten. Derfor lurt å bruke lang tid. Måltidene går merkbart fortere nå når vi har holdt på i 5-6 uker med grøt (og middag).

Fruktpure har ikke vært det store her, men jeg har blandet den i grøten noen ganger. Er OK for henne som ikke liker den. Men de fleste barn jeg hører om elsker fruktpure, så du bør prøve å gi denne separat, det er lurt å venne ham til mange nye smaker. Like sakte tilvenning som grøt.

Middagsglass er populært her, hun begynte med 1/4 glass, så 1/3, nå spiser hun 1/2 glass hver dag.

Jeg ammer etter grøten/middagen, for hun blir alltid helt stappmett av morsmelken. Morsmelken blir da å anse som drikke til måltidet. Det er imidlertid anbefalt å amme først, de er mest interessert i ny mat når de ikke er råsultne sies det, så det bør du kanskje gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sent svar dette, men jeg lurer og på hvordan dere har gjort det ang. grøten.

Gutten her i huset blir fem måneder om få dager (den 12), og vi begynte med grøt for ca 1 uke siden. Begynte med smaksporsjon(3ss.melk - 2ss.grøtpulver) - og det gikk ned på høykant. Valgte etter få dager å øke til dobbel porsjon, og han spiser alt. Når han skjønner at det er grøten som kommer, da nesten hopper han i stolen sin.

Vi har ikke begynt med fruktpurrer, men jeg har kokt sviskemos/saft - og det får han lutt av hver dag, stort sett til 12.00 måltidet.

Jeg hadde jo håpet at han skulle sove litt lenger før nattmåltidet, nå som han får grøt på kvelden - men det gjør han definitivt ikke. Han sovner ca 20.00 og vil ha mat igjen ca 02.00 - og så sover han til 6 - 7 om morgenen. Og da er ikke jeg klar for å stå opp. Hvordan er sovemønsteret hos dere?

Har dere merket noen endringer etter at dere begynte med grøt?

Hadde vært artig å hørt hvordan han sover på dagen og.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...