Gå til innhold

Jord som lukter vondt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (52 minutter siden):

Jeg plantet nettopp i krukkene mine. Den ene posen med jord var våt og luktet vondt. Jeg tenkte ikke på at dette kunne være et problem.

Men er det det? Nå står den i en krukke med god drenering så den vil jo tørke, men er jorden ødelagt?

Jeg ville latt den tørke før jeg plantet noe i den i alle fall...

Gjest Inga-Astri
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg plantet nettopp i krukkene mine. Den ene posen med jord var våt og luktet vondt. Jeg tenkte ikke på at dette kunne være et problem.

Men er det det? Nå står den i en krukke med god drenering så den vil jo tørke, men er jorden ødelagt?

Jorden er ikke ødelagt. Det du gjør er og sette den ut i solen noen timer slik at den får naturlig D vitaminer og så skal den være like god som før. 

Lillemus skrev (2 timer siden):

Jeg ville latt den tørke før jeg plantet noe i den i alle fall...

Jeg har allerede plantet i den... vannet ikke blomstene inn da.

Inga-Astri skrev (1 time siden):

Jorden er ikke ødelagt. Det du gjør er og sette den ut i solen noen timer slik at den får naturlig D vitaminer og så skal den være like god som før. 

Så godt at den ikke er ødelagt. Håper den kan trekke til seg noen vitaminer selv om det er planter der 

Fru2020 skrev (19 timer siden):

Jeg er ikke helt enig med Lillemus her. Dersom lukten kommer av at jorden har blitt sur, er det min erfaring at det skal mye til for at planter skal vokse og trives. Er sekken kjøpt i  år og oppbevart tørt?

Jeg ville kjøpt en ny sekk, fulgt med på om plantene trives, og byttet jord om planten ikke så ut til å trives. Jeg skifter også jord de gangene jeg har overvannet, og provosert fram et mugglag på jordoverflaten. 

Kayia skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig med Lillemus her. Dersom lukten kommer av at jorden har blitt sur, er det min erfaring at det skal mye til for at planter skal vokse og trives. Er sekken kjøpt i  år og oppbevart tørt?

Jeg ville kjøpt en ny sekk, fulgt med på om plantene trives, og byttet jord om planten ikke så ut til å trives. Jeg skifter også jord de gangene jeg har overvannet, og provosert fram et mugglag på jordoverflaten. 

Oi. Kanskje jeg må bytte jord. Jorden var fuktig da jeg kjøpte den. Så ikke noe mugg.

Annonse

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Oi. Kanskje jeg må bytte jord. Jorden var fuktig da jeg kjøpte den. Så ikke noe mugg.

Når jord lukter vondt er det ofte et tegn på at den er sur, men det trenger ikke å komme mugg på overflaten av den grunn. Sur jord gir imidlertid dårlige vekstvilkår, og selv syns jeg det er lite trivelig å kjenne den sure eimen når planter i sur jord vannes. Derfor bytter jeg alltid jord i slike tilfeller.

Mugg nevnte jeg som et annet tilfelle der jeg skifter jord, uten at mugg og sur jord har noen sammenheng - litt rotete framstilt av meg der :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...