jpoosz85 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) Hei. Jeg har ingen erfaring med forum som dette, derfor forstod jeg ikke helt hvilket emne denne posten hører til under. Jeg håper likevel noen kan hjelpe meg. Jeg har en hannkatt og vil fortelle kort det som for meg virker relativt å ha kunnskap om, for å kunne gi meg råd i sammenhengen; Han er ikke kastrert. Han "kom" til meg i, dvs to bekjente som på tiden var et par, la merke til han en dag de besøkte noen (drikke)kompiser. Selv drikker jeg ikke. (jeg kan enkelt og greit ikke fordra selve smaken av alkohol, heldigvis kan man si..) Men tilbake til poenget, de la merke til at huskatten til denne kompisen hadde født et ganske forut antatt kull med unger. Disse var allerede såpass gamle at de for lengst hadde lært seg å gå/løpe stabilt i form av lek, men det stoppet der. De var ennå på morsmelk og hygienen dems ble jo behandlet deretter av kattemor. Jeg har ingen erfaring med katter eller andre kjæledyr (jeg er 37, men hadde aldri "de" foreldrene..) men jeg har prøvd å lese det jeg har kommet over på nett, for å kunne gi dette uskyldige, hengivne lille mirakelet en mulighet her i livet. Eksen min (og typen), som var de som bragte ham hit, er en mildt sagt sterk dyre elsker, og til tider har jeg lurt på om hun også setter dyrs liv høyere enn sitt eget. En gang stod vi i en evig bilkø på en hovedvei ut av Oslo, et stykke godt utenfor sentrum. I det køen dannet seg, kjørte vi forbi en elg som lå på rygg i inntil midtrabatten og skrellet med 3 av de 4 bena i været og det var jo ingen tvil om hva som hadde skjedd. Og selv om hun satt i midten av 3 bak, var hun fortere over fanget og ute av døra før jeg rakk og reagere... hun trodde det var noe hun kunne gjøre for det stakkars dyret, og dens smerte ble for mye. Jeg smatt ut og fikk akkurat tak i henne før en bil kom farende 2 felt bortenfor (4 felt på hver side) og måtte hale henne inn i bilen av all min kraft igjen før jeg nesten måtte sette meg på henne for å forklare at her kan vi ikke annet enn å vente på viltnemnda osv.. Grunnen til denne svingen utenom poenget, var bare for å gi et inntrykk av hvorfor jeg valgte å ta henne på ordet når hun og den nye typen kom på døra, berusede, men med en bitteliten pusekatt i en sånn lomme foran på hettegensere, ofte med lomme for på to sider for hendene.. og forteller meg at denne var en del av et nesten nyfødt kull, jeg husker ikke hvor mange de var, men den var i hvertfall fryst ut av søskenflokken og moren. Den fikk ikke i seg melk. Den fikk ikke lov. Jeg ble helt knust av historien og valgte å ta den til meg. Grunnen dems med å nettopp komme til meg, er min tidligere nevnte avholds holdning til alkohol og det kaoset som ofte medfølger den livsstilen. I begynnelsen kjøpte jeg morsmelk erstatning til han, men det ble fort klart at jeg måtte finne på noe annet. Løsningen ble våtmat for junior < 1 år, som jeg knuste med gaffel. Jeg brukte lokket til en skoeske og litt katte sand til do. Den hadde akkurat passe høy kant til sanden ikke rant utenfor, men at Obi-Wan (eller bare Obi som han kalles) lett kunne gå "oppi" den. Og selv om jeg hadde sett for meg alle slags mareritt ved å skulle gjøre et dyr som tydeligvis var separarert fra sin mor altfor tidlig, men som på den andre siden kanskje stod i fare for å dø. Kanskje det stod om måneder. Kanskje dager. Han var bare et stoooort søtt hode, og en bitteliten kropp. Men jeg viste han "doen" rett etter han fikk sitt første måltid med kjøtt. Og fortsatte han å vise han det HVER gang han hadde spist. Glemmer aldri første gangen han ble sittende der, ikke bare spratt ut, og det kom et langt smerte pip og vipps lå det en liten "peanøtt" i doen hans. Siden har det aldri vært et problem, det var for øvrig aldri et heller, med slikt som kalles å være "husren". Nå er Obi rundt 7 år. Og veldig nylig har han begynt å gjøre fra seg utenfor doen sin. Dvs, han tisser i den, men det andre har jeg oftest, de gangene det har skjedd merket det en stund etter det har skjedd fordi jeg gjerne tråkker på et håndkle eller andre klesplagg som ligger på badegulvet og han helt åpenbart har brukt en slags kløkt for å skjule det, eller i det minste forstått at det er avføring og instinktivt har dekket det til. Doen hans har alltid stått på badet. Nylig, har han til og med i løpet av når jeg har sovet, bæsjet i dusjen min 2 ganger, så han har jo en viss forståelse for at dette er feil .. ? Han er også en såkalt innekatt, og har alltid vært det siden jeg bor fler etg over bakkenivå i en litt belastet blokk. Grunnen til at jeg nå henvender meg hit, er fordi jeg i dag skylte og vasket doen hans i dusjen nøye. Fylte sand og satte den på terrassen. Lukket så døren til badet og soverommet. Jeg merket når jeg begynte å skrive innlegget at han begynte å bli urolig og jeg følte på meg at dette dreide seg om trengsel. Jeg kikket i doen på terrassen, som er i rett synslinje fra der jeg sitter i sofaen min, 7 meter unna, og så en liten våt flekk så jeg vet han har tipset i den mens jeg har sovet. Jeg tok doen inn og lukket døren. Som for øvrig alltid er åpen så han har tilgang. La meg igjen. Men merket uroligheten hans. Jeg ble for første gang litt oppgitt.. og satte doen hans borte ved utgangdøren, utenfor toalettet, pga de skjermede omgivelsene fra mitt åsyn for kanskje å se om.. ja jeg trenger ikke gjøre denne tråden lengre enn den allerde er... HVA SKJER MED KATTEN MIN? HJELP, NOEN! Takknemlig for alle svar. MvH Joakim Endret 18. juni 2022 av jpoosz85 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Har du byttet kattesand? Altså, at du bruker en annen type enn du har gjort før? Kanskje prøve å ha to doer, slik at den kan tisse i den ene og fortsatt ha en ren til bæsjen. I hvertfall bør du rydde slik at katten ikke får "gravd ned" avføringa i klær eller annet som ligger og slenger. Forebygging og tilrettelegging slik at uønsket atferd ikke skjer, er viktig. Det kan også hende katten har opplevd en eller annen form for ubehag mens den har gjort fra seg i doen og derfor unngår å bæsje der. Jeg ville prøvd å forsterke atferden hver gang katten gjør fra seg der den skal, selv om den bare tisser. Du kan også trene på å gå til doen, uten at den egentlig må på do (google shaping). Du må muligens ha noe veldig godt, siden katter ikke er de letteste å trene. Men operant betinging fungerer på alle virveldyr. Hvis du betinger f.eks en klikker (kan også bruke et ord, men det sies at klikker er mer effektivt), får du en presis belønningsmarkør. Det gjør det lettere for katten å koble hvilken atferd som førte til belønning. Og siden den får belønning for å være i kattedoen, vil trolig en klassisk betinging skje samtidig, eller motbetinging dersom katten av en eller annen grunn har fått dårlige assosiasjoner til doen. Men som ved all plutselig atferdsendring, kan det være lurt å ta en sjekk hos veterinæren for å se om det er noe fysisk galt med katten. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 jpoosz85 skrev (9 timer siden): HVA SKJER MED KATTEN MIN? HJELP, NOEN! I tillegg til det Trine skirver - har du byttet for i det siste? Kan det være at den har vondt i magen og derfor gjør fra seg utenfor doen sin? Ellers er første bud å ta en tur til dyrlegen om katten brått endrer atferd. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpoosz85 Skrevet 18. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2022 Trine skrev (5 timer siden): Har du byttet kattesand? Altså, at du bruker en annen type enn du har gjort før? Kanskje prøve å ha to doer, slik at den kan tisse i den ene og fortsatt ha en ren til bæsjen. I hvertfall bør du rydde slik at katten ikke får "gravd ned" avføringa i klær eller annet som ligger og slenger. Forebygging og tilrettelegging slik at uønsket atferd ikke skjer, er viktig. Det kan også hende katten har opplevd en eller annen form for ubehag mens den har gjort fra seg i doen og derfor unngår å bæsje der. Jeg ville prøvd å forsterke atferden hver gang katten gjør fra seg der den skal, selv om den bare tisser. Du kan også trene på å gå til doen, uten at den egentlig må på do (google shaping). Du må muligens ha noe veldig godt, siden katter ikke er de letteste å trene. Men operant betinging fungerer på alle virveldyr. Hvis du betinger f.eks en klikker (kan også bruke et ord, men det sies at klikker er mer effektivt), får du en presis belønningsmarkør. Det gjør det lettere for katten å koble hvilken atferd som førte til belønning. Og siden den får belønning for å være i kattedoen, vil trolig en klassisk betinging skje samtidig, eller motbetinging dersom katten av en eller annen grunn har fått dårlige assosiasjoner til doen. Men som ved all plutselig atferdsendring, kan det være lurt å ta en sjekk hos veterinæren for å se om det er noe fysisk galt med katten. Dette er som å lese et slags "referat" av det jeg har gjort nå i ettertid. Jeg sørger for at det først og fremst ikke ligger noe på gulvet som kan tildekke avføring, og jeg vil kalle nattens "eksperiment" med å lukke dører men fortsatt gi tilgang til doen på terrassen som halvveis vellykket. Han hadde riktignok gjort fra seg i doen, og jeg har en sånn liten spade med hull som jeg alltid fjerner avføring med umiddelbart. Noe av det første jeg forstod ved katten er at de er svært renslige, og har ikke noe mer lyst enn hverken du eller jeg å gå på et illeluktende toalett. Og til slutt, jeg har hverken endret på fór, sand, rutiner eller noe som helst. Dette ville jeg nevnt i åpnings posten. Ellers takker jeg for tilbakemelding selvfølgelig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jpoosz85 Skrevet 18. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2022 Jeg skal forresten så klart ringe en veterinær da, etter å ha lest det siste innlegget her. Blir bekymret jeg nå det virker som han vil inn på badet fordi han er vant til at doen står der, så han ligger rett utenfor toalettet og mjauer. Men noen ganger har jeg sett han drikke av toalettskålen, ennå han alltid har rent vann på kjøkkengulvet. Tørrfôr og rent vann = alltid. Han gikk nettopp og drakk av skålen sin... har dette noe å gjøre med temperatur? Jeg skyller vannskålen og fyller ferskt vann hver dag når jeg våkner. Men ham virker likevel å foretrekke toalettskålen. Blir ikke klok på dette dyret, jeg.. men kjære vene og ute avhengige vi har blitt av hverandre ❤️ 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 jpoosz85 skrev (17 minutter siden): Jeg skal forresten så klart ringe en veterinær da, etter å ha lest det siste innlegget her. Blir bekymret jeg nå det virker som han vil inn på badet fordi han er vant til at doen står der, så han ligger rett utenfor toalettet og mjauer. Men noen ganger har jeg sett han drikke av toalettskålen, ennå han alltid har rent vann på kjøkkengulvet. Tørrfôr og rent vann = alltid. Han gikk nettopp og drakk av skålen sin... har dette noe å gjøre med temperatur? Jeg skyller vannskålen og fyller ferskt vann hver dag når jeg våkner. Men ham virker likevel å foretrekke toalettskålen. Blir ikke klok på dette dyret, jeg.. men kjære vene og ute avhengige vi har blitt av hverandre ❤️ Katter er noen raringer! Vet det sies at katter alltid skal ha tilgang på friskt vann, men jeg har også observert at de heller vil ha vann med smak eller vann som ikke er iskaldt. Min søster hadde en katt som elsket å drikke av kjeler det hadde vært tomatsaus i og som sto med vann før de skulle vaskes. Jeg hadde en kort periode besøk av en katt som elsket å drikke av juletrefoten! Jeg vet ikke om jeg hadde tillatt katten å drikke av toalettskålen akkurat, ville passet på å legge ned lokket etter hver gang jeg hadde brukt den, der kan jo det være litt forskjellig av bakterier oppi... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 jpoosz85 skrev (8 timer siden): Jeg skal forresten så klart ringe en veterinær da, etter å ha lest det siste innlegget her. Blir bekymret jeg nå det virker som han vil inn på badet fordi han er vant til at doen står der, så han ligger rett utenfor toalettet og mjauer. Men noen ganger har jeg sett han drikke av toalettskålen, ennå han alltid har rent vann på kjøkkengulvet. Tørrfôr og rent vann = alltid. Han gikk nettopp og drakk av skålen sin... har dette noe å gjøre med temperatur? Jeg skyller vannskålen og fyller ferskt vann hver dag når jeg våkner. Men ham virker likevel å foretrekke toalettskålen. Blir ikke klok på dette dyret, jeg.. men kjære vene og ute avhengige vi har blitt av hverandre ❤️ Mest sannsynlig er det ikke noe galt med katten, men ved atferdsendringer som det ikke er en opplagt forklaring på, bør man utelukke fysiologiske årsaker. Når katten er vant med at doen står på et bestemt sted, tar det litt tid før den lærer at doen er flyttet. Sikkert greit å vise han hvor doen står når han ligger utenfor badet og mjauer. Jeg har ofte fundert på hvorfor hundene mine velger å ha snuta 2 mm over en bæsj. At en katt velger doskåla, er ikke rart i det heletatt. Dyr har sære preferanser 😂 Men uansett skal den ha tilgang til friskt og rent vann hele tiden, så får man jo selv vurdere hva man tillater av andre drikkekilder. Jeg lærte å lukke døra til badet da jeg fant ballen til han ene i do 😂 Men heldigvis er det ingen av dem som drikker av doskåla. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/467262-trenger-r%C3%A5d-ang-katten-min-sin-plutselig-endrede-adferd/#findComment-4098749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.