Gå til innhold

Skal du reise på ferie i år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne reist en tur, og tatt med meg min sønn. Men jeg har ikke råd i år. Kan ta forbrukslån, men tror det er bare dumt. Regner med at en ferie i juli for meg og min sønn vil komme på over 10 000 kroner. Det går mye ekstra penger på en slik tur. Noen som har råd om billige reiser? 

Hva med dere? Har dere planer? 

Anonymkode: 255b8...6bd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467292-skal-du-reise-p%C3%A5-ferie-i-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle gjerne reist en tur, og tatt med meg min sønn. Men jeg har ikke råd i år. Kan ta forbrukslån, men tror det er bare dumt. Regner med at en ferie i juli for meg og min sønn vil komme på over 10 000 kroner. Det går mye ekstra penger på en slik tur. Noen som har råd om billige reiser? 

Hva med dere? Har dere planer? 

Vi har sånn løselig planlagt to turer i Norge og en tur til Sverige, ellers blir det hjemme og hytta. :) Det holder for oss, ingen av oss føler veldig for å dra til syden og ligge på en strand liksom. Neste år har vi også en plan, selvfølgelig litt avhengig av hvordan corona-situasjonen er da. Vi vurderte i fjor høst å ta turen nå i år, men da var det fremdeles så usikkert med corona så vi besluttet å vente ett år til. Og med det flystyret som er nå så er det veldig greit at man ikke skal ut og fly i alle fall!

Endret av Lillemus
Ikkeanonymnok

Nei, jeg reiser aldri på ferie. 

Hva med å oppdaget nærmiljøet rundt dere? Ta med telt og fiskestang og søk ro i skogen noen dager. Det er så nært gratis en kommer uten å bare være hjemme og skaper i tillegg mange minner å se tilbake på senere.

AnonymBruker
Lillemus skrev (12 minutter siden):

Vi har sånn løselig planlagt to turer i Norge og en tur til Sverige, ellers blir det hjemme og hytta. :) Det holder for oss, ingen av oss føler veldig for å dra til syden og ligge på en strand liksom. Neste år har vi også en plan, selvfølgelig litt avhengig av hvordan corona-situasjonen er da. Vi vurderte i fjor høst å ta turen nå i år, men da var det fremdeles så usikkert med corona så vi besluttet å vente ett år til. Og med det flystyret som er nå så er det veldig greit at man ikke skal ut og fly i alle fall!

Er mye flystyr nå. Så jeg er egentlig glad for å være hjemme eller ta en liten tur i Norge. 

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg reiser aldri på ferie. 

Hva med å oppdaget nærmiljøet rundt dere? Ta med telt og fiskestang og søk ro i skogen noen dager. Det er så nært gratis en kommer uten å bare være hjemme og skaper i tillegg mange minner å se tilbake på senere.

Enig med deg. 

Har funnet ut at det er bedre å være hjemme enn å reise på ferie for så å slite med økonomien i etterkant. Mye lykkeligere med å være hjemme med tanke på det. 

Annonse

Nicklusheletida

I år skal vi " bare " dra på hytta I hele 4 uker, noe jeg tidligere synes hørtes fryktelig kjedelig ut. Men nå  gleder jeg meg faktisk. Vi skal skal gå mye i fjellet, både korte turer og mer krevende toppturer,  vi skal sykle, elske og fiske. 

Jeg drømmer ikke om syden i det hele tatt enda, bare frisk fjelluft , fred og ro og totalt avkobling fra jobb, stress , mas og folk.  Er helt utslitt av galematiastilstandene på jobb for tiden, så det skal bli sååå deilig :)

Endret av Nicklusheletida
.
påskelilje

Jeg skal på ferie, men det blir ikke særlig store kostnader, utover ekstra strøm til elbilen og litt ekstra god mat/drikke innimellom.

Jeg skal være en uke hos min far, så opptil et par uker i fritidsboligen vår på Vestlandet,  og så en uke i Sverige med min mor, der vi skal besøke slekt.

Jeg skal på hytte til helgen med barnabarna hvor vi skal fiske og bade.  Jeg har ferie fra og med onsdag og da drar jeg to uker til Cuba og gleder meg skikkelig til sommerferie i utlandet for første gang på tre år.  Etter at jeg kommer tilbake skal jeg ha noen dager med en venninne og siste uken i juli skal jeg på mediteringskurs hvor vi bl.a. skal tie stille og ikke høre noen lyder i 1 -2 dager.  1. august begynner jeg å jobbe igjen.

Stort sett hadde vi Norgesferie da jeg hadde små barn.  Da var det camping forskjellige steder, fisking, bading, grilling, bærplukking og diverse utendørsaktiviteter.  Det pleide ikke koste alverden.  Nå er jeg alene og har råd til ferier som koster mer.

påskelilje
Lillemus skrev (16 timer siden):

ingen av oss føler veldig for å dra til syden og ligge på en strand liksom. 

Høres ut som en fin ferie dere skal ha!

Til sitatet: Jeg eeeeeeelsker å dra til syden og ligge på ei strand! Haha 😄 Kunne ha dratt når som helst til et typisk harry sted, bare for å bare og sole meg 🙂 Men... sånn blir det ikke sommer, mest fordi jeg vil nyte sommeren i Norge, men også pga klimautslipp, flystyr og kaos... 

Jeg liker absolutt å dra til interessante steder også, med kultur og natur, men bare helt nydelig med strandferie også altså 😄 Var på sydentur med døtrene mine rett før koronaen smalt. Helt herlig!

Annonse

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Til sitatet: Jeg eeeeeeelsker å dra til syden og ligge på ei strand! Haha 😄 Kunne ha dratt når som helst til et typisk harry sted, bare for å bare og sole meg 🙂 Men... sånn blir det ikke sommer, mest fordi jeg vil nyte sommeren i Norge, men også pga klimautslipp, flystyr og kaos... 

Jeg liker absolutt å dra til interessante steder også, med kultur og natur, men bare helt nydelig med strandferie også altså 😄 Var på sydentur med døtrene mine rett før koronaen smalt. Helt herlig!

Da jeg leste Lillemus' argument mot å reise; at hun ikke likte å dra til syden og ligge på en strand, tenkte jeg:

1) Reiser er for meg ikke primært for å ligge på en strand, langt der i fra, men:

2) Jeg elsker sol og sjø og strand også :) (dog må en ferie inneholde mer enn dét)!

Dog foretrekker jeg å reise utenlands til andre tider på året enn midt på sommeren - den norske sommeren er så kort, og jeg vil ikke gå glipp av den.

Endret av Ekstra
påskelilje skrev (30 minutter siden):

Vi er ikke sånne som renner med museer og sånt heller, men det er mest fordi mannen ikke er så interessert i det - da må det være spesielle tema-museer i tilfelle. De beste minnene vi har fra vi var i syden de to siste gangene er de trivelige og spennende gåturene vi hadde fra byen nede ved sjøen og opp til bittesmå landsbyer oppe i fjellsiden. Gikk gjennom olivenlunder og så musvåk og firfisler og stoppet på en bitteliten butikk og kjøpe vann og is. ❤️ På mange syden-steder er det ingen slike muligheter i gangavstand fra stranden. Akkurat det elsket vi! 

Ekstra skrev (30 minutter siden):

Da jeg leste Lillemus' argument mot å reise; at hun ikke likte å dra til syden og ligge på en strand, tenkte jeg:

1) Reiser er for meg ikke primært for å ligge på en strand, langt der i fra, men:

2) Jeg elsker sol og sjø og strand også :) (dog må en ferie inneholde mer enn dét)!

Dog foretrekker jeg å reise utenlands til andre tider på året enn midt på sommeren - den norske sommeren er så kort, og jeg vil ikke gå glipp av den.

Men når man drar til syden er det jo gjerne for å ligge på stranden og bade. :) Jeg bader gjerne, men det å tilbringe dag etter dag på stranden blir fort kjedelig synes jeg. Noen steder er det jo typiske "gamlebyer" med små smug og slikt man kan tusle rundt i leeeeenge og bare titte og det er herlig! I Rethymnon på Kreta f.eks., der likte vi oss veldig godt. :) 

Lillemus skrev (17 minutter siden):

Men når man drar til syden er det jo gjerne for å ligge på stranden og bade. :) Jeg bader gjerne, men det å tilbringe dag etter dag på stranden blir fort kjedelig synes jeg. Noen steder er det jo typiske "gamlebyer" med små smug og slikt man kan tusle rundt i leeeeenge og bare titte og det er herlig! I Rethymnon på Kreta f.eks., der likte vi oss veldig godt. :) 

Her var det jo snakk om utenlandsreiser, og jeg forbinder ikke reiser primært med syden. Egentlig er "syden" et begrep jeg aldri bruker i det hele tatt. Jeg kunne aldri tenke meg å reise til en ren ferieby uten kultur, hvor bare sol og strand er i fokus. Men sol og strand er et fint supplement til kultur og opplevelser :) 

Jeg skal til Spania, men ikke for å ligge på stranda.  Gleder meg til å sitte på terrassen i skyggen og spise frokost, ta et kjapt bad i svømmebassenget og møte venner og bekjente over et godt måltid eller en kald pils eller et glass vin.  

Endret av Dorthe

Vi har vært på ferie. Var sammen med små barn i familien, så det var dyreparken, lekeplass, utforsking i fjæra, shopping på lekebutikk osv. Satte stor pris på tida med de små. Det aller meste var på deres premiss. Vi tok ene barnet (det minste er fremdeles så lite at vil ikke huske så mye) på egen overnatting med tema, med oss. Det kostet, men siden vi har hatt mindre kontakt pga pandemien (vi har hatt endel, men ikke så mye som ønsket), så tok vi litt ekstra i. Pengene fyker da. Det går alltid litt mer enn hva jeg tenker, men vi er heldige å slipper å tenke budsjett. 

Skal en kjapp shoppingtur til Sverige med ei venninne, blir hotellovernatting og litt annet enn bare shopping, så blir en slags miniferie.

Så er det den årlige samlingen av familien på stedet der vi alltid samles.

Håper på en liten båttur med ei natt i telt, men da må været være bra! Vi har en gammel båt med toppfart på 8 knop, så båtturen blir ikke så langt fra heimen 😆

Så vi skal ikke på noe stor ferie i år, men blir noen festivaler. Så kanskje noen turer i nærområdet, er mye nært oss som vi glemmer å oppsøke. Har planer om å teste diskgolf i sommer. Slike små ting er «planen».

Jeg hadde ikke tatt opp lån for ferie, selv om jeg skjønner godt behovet og ønsket for å komme seg bort, gjøre noe annet.

TS; Er det noe i nærmiljøet dere kan gjøre? Ta bussen ett eller annet sted eller kjøre bil, se etter billig overnatting med kjøkken, så bruke tid sammen med å lage noe god mat, se om det er noe enkle tilbud, som diskgolf? Slike små turer lager gode minner, skaper gode samtaler, samtidig bryter en hverdagen og det å være hjemme. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...