Gå til innhold

Skal du reise på ferie i år?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har vært en uke i Spania.  Var i bryllup og det var en opplevelse.  Noe annen ferie skal jeg ikke ha.  Neste utenlands ferie blir nok ikke før barnebarnet er stor nok til å ha glede av turen. Imellomtiden så sparer jeg til neste tur.

Jeg reiser til Danmark neste uke. Blir badeland og fritidspark all over. Dyrehage også. 

Jeg hadde aldri tatt opp forbrukslån for en ferietur. Da hadde jeg heller startet nå med å spare til ferietur neste år. 

I fjor tok vi ferieturen til nabobyen, billig reise og billig overnatting. Hele poenget med turen var å spille minigolf, så det gjorde vi og så gikk vi litt i gatene før vi reiste hjem. Funket som bare det.

Lillemus skrev (4 timer siden):

Vi er ikke sånne som renner med museer og sånt heller, men det er mest fordi mannen ikke er så interessert i det - da må det være spesielle tema-museer i tilfelle. De beste minnene vi har fra vi var i syden de to siste gangene er de trivelige og spennende gåturene vi hadde fra byen nede ved sjøen og opp til bittesmå landsbyer oppe i fjellsiden. Gikk gjennom olivenlunder og så musvåk og firfisler og stoppet på en bitteliten butikk og kjøpe vann og is. ❤️ På mange syden-steder er det ingen slike muligheter i gangavstand fra stranden. Akkurat det elsket vi! 

Jeg reiser mye og har vært i mange land, men ikke spesielt til Syden.  Har aldri vært et sted hvor ligge på stranda og sole seg har vært et eneste alternativ til aktiviteter. England, Østerrike etc. er ikke akkurat syden, men dere kan sikkert kjøpe både is og vann i små butikker der😁.  Jeg skal til Tenerife til høsten, og der har jeg ikke vært før, men blir fortalt at det er mange som går i fjellene der.  Jeg sliter litt med syden-begrepet når det snakkes om utenlandsferier.  Jeg skal til Cuba om en uke, og forhåpentligvis kan jeg ligge på en strand en dag eller to, men det er ikke formålet med reisen.  Har feiret nyttår i Kina, og vært på rundreise på Yucatan halvøya i Mexico i februar og opplevd storbyer, historiske ruiner til Maya indianere, og ligget på strand og solt meg. 

Det finnes mange former for ferier utenlands.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 21.37):

Jeg skulle gjerne reist en tur, og tatt med meg min sønn. Men jeg har ikke råd i år. Kan ta forbrukslån, men tror det er bare dumt. Regner med at en ferie i juli for meg og min sønn vil komme på over 10 000 kroner. Det går mye ekstra penger på en slik tur. Noen som har råd om billige reiser? 

Hva med dere? Har dere planer? 

Anonymkode: 255b8...6bd

Hva med å melde seg inn i Den Norske Turistforening (DNT), og ta med ungene på hytte-til-hytte-tur i fjellet? Ta med telt for finværsdager og bruk hjemmesidene til DNT for å planlegge passe dagsetapper? Vi har gått masse i fjellet med jr da han var liten, og hadde superfine turer med fine opplevelser, og planlegger man godt trenger det ikke å bli så dyrt.

Her i byen er det utlånsentraler både i skolens, bibliotekene og kommunens regi, og der er det dessuten mulig å låne telt/lavvo, kanoer og turutstyr om dere skulle mangle noe. Kanskje det finnes noe tilsvarende der dere bor? 

Selv skal jeg ikke reise utenlands i sommer, men skal en uke på min hytte og til en uke på en venninnes hytte, og det blir stas. Krysser fingre for bedre vær enn vi har hatt her til nå :) Jeg planlegger en utenlandstur i høstferien for å besøke jr som skal bo utenlands i høst, og sparer både penger og klimapoeng til den turen. Jeg har akkurat vært på en jobbreise til et varmt sted, så sånn sett blir det deilig å få fire uker hjemme i ro og mak i sommer :)  

Lillemus skrev (På 20.6.2022 den 21.42):

ingen av oss føler veldig for å dra til syden og ligge på en strand liksom. 

Av og til høres du ut som en annen generasjon - jeg kjenner ingen som reiser til "syden" i min generasjon, men tantene mine gjør det ennå :D

Ellers må jeg si som flere sier at det å reise til middelhavsområdene trenger å bety at du ligger og sliter på en strand dag ut og dag inn om du ikke oppsøker akkurat det. Vi har feks leid sykler og beveget oss fra landsby til landsby både i Portugal og Frankrike(og enda lenger borte også), og det er en superflott måte å feriere i varmere strøk på. Vi har også gått mye i fjellet, faktisk gått opp til 3300 meter en gang, og jr og kompisene har vært med og likt det like godt som oss. Vi har selvfølgelig badet masse, men ikke typ "ligge på standen hele dagen" i dagesvis. En dag eller to med en god bok er deilig, men mer for å bryte opp mellom annen aktivitet. Vi har nesten aldri reist til ett sted og blitt kun der, men reist fra by til by helt fra jr var liten, og kost oss masse med å planlegge ruter og booke oss inn i ulike byer. Det krever litt forarbeid, men vi har likt å lese oss opp på forhånd og nesten fått litt reiseopplevelse av den fasen også :) Anbefales! 

Vi skal i alle på SYDENtur😄. En uke i Spania. Ingen planer.

Vi hadde norgesferie et par år allerede før korona, så det er på tide.

Ellers blir det turné rundt i landet for å besøke slekt og venner pluss et par uker på fjellhytta. 

«Sydenferie» er helt topp, spør du meg! Har nettopp hatt flere nydelige dager på hytta til opphavet - og har null problem med å bare sole meg og se på vakker skjærgård. Det samme med en uke på solseng på et fint «sydensted.» Helst privat strand og barnefritt. Hadde jeg ikke vært så ulekker som jeg nå er i bikini, hadde jeg bestilt meg tur. Så foreløpig blir sommeren ikke til «syden», dessverre. 

Annonse

cilie skrev (1 time siden):

Hadde jeg ikke vært så ulekker som jeg nå er i bikini, hadde jeg bestilt meg tur.

Pst... akkurat de ordene har du sagt i ti år, og da var du til og med slankere ;) Karpe diem sier nå jeg bare - lev her og nå! Om nok et tiår er du enda lenger unna å være fruktfat og enda nærmere evig hvile, det er bare sånn det er å være menneske. Grip derfor livet mens du har det :)  

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som er opptatt av miljøet her? Fly forurenser svært mye. Men miljøengasjementet er kanskje mest virtue signalling.

Anonymkode: 1b0f6...6b7

Joda, så du ikke svaret fra feks Påskelilje og alle som har svart at de ikke skal fly? At man skal noe senere og derfor blir hjemme i sommer?

Ellers: Det vil alltid være sånn at man setter større fotavtrykk i enkelte faser (i småbarnsfasen feks), eller om man bor alene. Faktisk er det sånn at lavinnteksfamilier og single med eller uten barn med svak økonomi belaster miljøet aller minst. Har man ikke råd til bil spyr man ikke ut Co2, har man ikke råd til utenlandsferie flyr man ikke, og har man ikke råd til dyr, langreist mat og av økonomiske årsaker må være nøysom, bidrar man med mindre matsvinn.

Likevel er ikke det å opprettholde fattigdom og utenforskap en ønsket situasjon, faktisk er det utrydde fattigdom, utrydde sult, bedre folks livskvalitet og helse, samt det å jobbe for mindre ulikhet fire av FNs 17 bærekraftsmål. Jeg syns de er viktige, gjør ikke du? Dersom et slikt arbeid høster frukter må alle vi som har hatt mulighet og økonomiske ressurser prioritere og redusere våre avtrykk, og jeg syns faktisk alle svar i denne tråden viser at de som har svart er dette ansvaret bevisst. 

Hva skal du gjøre selv i sommer da? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Være hjemme.

Anonymkode: 1b0f6...6b7

Som bl.a Lillemus, Kupton, Påskelilje, Ekstra, Cilie, Nicklusheletiden, Vendi, IkkeAnonymNok, Hurja, et par anonyme og meg da. Ha en fin ferie da du :) 

Endret av Kayia
Kayia skrev (22 minutter siden):

Pst... akkurat de ordene har du sagt i ti år, og da var du til og med slankere ;) Karpe diem sier nå jeg bare - lev her og nå! Om nok et tiår er du enda lenger unna å være fruktfat og enda nærmere evig hvile, det er bare sånn det er å være menneske. Grip derfor livet mens du har det :)  

Vet - og da skulle jeg ha vært fornøyd😅

Men nå koser jeg meg foreløpig heller på hytta og andre svaberg her hjemme med slik på: https://oddmolly.com/no/alouette-beach-tunic-multiblack

I «syden» el Frankrike som jeg jo - uavhengig av klaging her inne har reist til hvert år før - må jeg gå rundt omtrent uten klær, og det frister bare ikke nå. Jeg vet at jeg vil hate det. Særlig i Frankrike hvor «alle» er «70-talls tynne.» Men jeg er i overraskende greit humør nå og har bestemt meg for at dette her skjer aldri mer. Hilsen sulten. 

cilie skrev (14 minutter siden):

Vet - og da skulle jeg ha vært fornøyd😅

I «syden» el Frankrike som jeg jo - uavhengig av klaging her inne har reist til hvert år før - må jeg gå rundt omtrent uten klær, og det frister bare ikke nå. Jeg vet at jeg vil hate det. Særlig i Frankrike hvor «alle» er «70-talls tynne.» Men jeg er i overraskende greit humør nå og har bestemt meg for at dette her skjer aldri mer. Hilsen sulten. 

Godt å høre at du er fornøyd - det var det fint å lese :)

Tror ellers øynene dine "ser" litt selektivt ;) Før covid har jeg vært mye i Sør-Europa, og den store forskjellen er vel at norske ungdommer er lubne sammenlignet med unge spesielt i de mer velstående delene av Italia eller Frankrike. På den franske landsbygda og i Sør-Italia er bildet mer variert slik jeg husker det. Damer på vår alder lar seg forfalle mer i Italia, Spania, Portugal eller Hellas enn det vi i Norge gjør syns jeg. Mange er godrunde, og ikke syns jeg de er så elegant kledd heller, sammenlignet med sine yngre søstre. Jeg har alltid tenkt at dette handler om sterk familiekultur, at de liksom har fått det de holdt seg freshe for, dvs sin egen familie ;)   

Hva er dette som aldri skal skje igjen, som du sier i den siste setningen din?

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...