Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan blir dere etter narkose? 

Jeg får alltid en skikkelig psykisk reaksjon hvor jeg gråter og gråter og hele verden raser sammen omtrent. 

Hvor vanlig er det? Hvordan reagerer dere? Er det pga jeg er syk at jeg tåler det litt dårlig? 

Nå har jeg sluttet å gråte, men er ennå veldig lett sårbar virker det som. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467431-reagerer-dere-p%C3%A5-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg ikke husker helt feil (det er 18 år siden sist jeg var i narkose) så blir jeg gjerne veldig fnisete i det jeg våkner og kan innbille meg ting - mente bestemt at jeg hadde ligget i en seng på et loft med skråtak da jeg våknet en gang. Narkose etter inngrep i underlivet gir gjerne ekstra kvalme sa en en sykepleier til meg en gang og etter min erfaring stemmer det i alle fall.

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Om jeg ikke husker helt feil (det er 18 år siden sist jeg var i narkose) så blir jeg gjerne veldig fnisete i det jeg våkner og kan innbille meg ting - mente bestemt at jeg hadde ligget i en seng på et loft med skråtak da jeg våknet en gang. Narkose etter inngrep i underlivet gir gjerne ekstra kvalme sa en en sykepleier til meg en gang og etter min erfaring stemmer det i alle fall.

Hehe ja man kan tenke eller tro mye rart etter narkose. Jeg har også vært forvirret og ikke skjønt hvilken dag det er. Og proppet full av smertestillende har jeg trodd jeg var en uoppdaget kunster så mye kreativt jeg så i skyene på himmelen. Husker jeg var riktig stolt av meg selv. Fram til jeg begynte å gråte igjen da. 😛

Ikkeanonymnok skrev (8 minutter siden):

Har opplevd veldig indre uro fordi jeg takler dårlig nye steder og fremmede mennesker. 
Utover det føler jeg meg svimete og alltid mer smerte enn forventet.

Hm okei. Ja jeg også fikk mer smerter enn forventet. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor lurer du på det, skal du opereres?

Anonymkode: 6c6b5...786

Jeg har akkurat hatt en ny operasjon og fikk også denne gangen sammenbrudd med tårer og forvirring etter operasjon. Synes det er rart jeg alltid reagerer sånn. De er obs på det hos meg i etterkant for jeg blir alltid fullstendig fra meg første timene etter operasjon. Lurte på om det er veldig vanlig eller om det er noe galt med meg.

Endret av Glitter

Annonse

Jeg har vært i narkose flere ganger som barn uten å reagere. Som voksen har jeg også vært i lett narkose fire ganger på under to år uten noen reaksjon. 

Da jeg var i tung narkose for et par måneder siden for operasjon så endte jeg opp med tre dager full post-operativ psykose.

lyseblå skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerer ikke noe på narkose. Men så har jeg bare vært i lett narkose da (i forbindelse med ECT). Så vet ikke om jeg hadde reagert annerledes om det var en "ordentlig" narkose?

Jeg reagerte ikke da jeg fikk ECT, så ikke godt å si. Jeg var vel nesten en time og 20 min i narkose nå. I fjor alt fra seks til 1,5 timer. Reagerer alle gangene. Men har kommet meg fortere "på plass" i dag enn da jeg lå 5-6 timer da. Men hadde sterkere smerter da og ble jo pumpet så full av opiater at jeg var jo på en annen planet.

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært i narkose flere ganger som barn uten å reagere. Som voksen har jeg også vært i lett narkose fire ganger på under to år uten noen reaksjon. 

Da jeg var i tung narkose for et par måneder siden for operasjon så endte jeg opp med tre dager full post-operativ psykose.

Det hørtes forferdelig ut. Jeg har hatt det helt kortvarig og det var ikke godt. Ellers mye forvirret og hele verden har rast sammen. Skikkelig dramatisk med gråt og fortvilelse, ringing til mamma gråtende og skikkelig urolig. Og veldig sånn "plasstakende", hvis du skjønner. Er jo vanligvis skikkelig stille og forsiktig når jeg er på sykehus, men de første timene etter narkose prater og prater jeg, gråter og er bare ikke meg selv. 

Men det du opplevde er jo mye verre. Det må ha vært traumatisk?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir ekstremt trøtt og har behov for å sover mer. Jeg blir også veldig fnisete 

Anonymkode: 4eec4...351

Ja mange blir trøtt. Det blir av en eller annen grunn ikke jeg. Er alltid våken hele tiden på oppvåkningen. 

Så forskjellig folk reagerer.

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja mange blir trøtt. Det blir av en eller annen grunn ikke jeg. Er alltid våken hele tiden på oppvåkningen. 

Jeg har hørt at andre reagerer som deg så jeg tror ikke du skal uroe deg for din reaksjon. 

Annonse

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerte ikke da jeg fikk ECT, så ikke godt å si. Jeg var vel nesten en time og 20 min i narkose nå. I fjor alt fra seks til 1,5 timer. Reagerer alle gangene. Men har kommet meg fortere "på plass" i dag enn da jeg lå 5-6 timer da. Men hadde sterkere smerter da og ble jo pumpet så full av opiater at jeg var jo på en annen planet.

Så godt å høre at du har kommet deg fortere nå. Litt på siden av det tråden handler om, men jeg synes narkose er veldig fasinerendes egentlig. At det går an å få folk til å sove og ikke føle smerte bare ved hjelp av medisiner. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja, også med narkose så er vi forskjellige.  Har blitt operert en del ganger og hver gang blir jeg litt ukritisk til hva jeg sier til de rundt meg... 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hørt at andre reagerer som deg så jeg tror ikke du skal uroe deg for din reaksjon. 

Nei jeg skal vel ikke det. Men når jeg skal ha neste operasjon så vurderer jeg å be om å ha med en ledsager. For hvis jeg får det kanskje jeg kan sendes hjem samme dag så de slipper å legge meg inn? Både i fjor høst og nå blir jeg værende helt til søndag pga det ikke er ledig fly. Hadde sikkert kunnet reist i morgen. Nå hadde jeg for mye smerter også så hadde ikke kunnet reise når flyet i dag gikk likevel. Men til høsten er det foten og det skulle gå bra til tross smerter. Jeg klarte jo ikke sette meg opp eller gå før i dag så. 

Er det ikke billigere at jeg har ledsager enn at jeg må legges inn? 

lyseblå skrev (4 minutter siden):

Så godt å høre at du har kommet deg fortere nå. Litt på siden av det tråden handler om, men jeg synes narkose er veldig fasinerendes egentlig. At det går an å få folk til å sove og ikke føle smerte bare ved hjelp av medisiner. 

Hehe ja det kan du si. Jeg teller alltid for å se hvor lenge jeg holder meg våken, og "kjemper imot" å sovne. Tok litt lang tid i dag faktisk. 

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Ja, også med narkose så er vi forskjellige.  Har blitt operert en del ganger og hver gang blir jeg litt ukritisk til hva jeg sier til de rundt meg... 

Ja det kan man også bli. Jeg har ikke sagt så mye dumt. Bare blir helt ifra meg. 😕 Men får vel prøve å ikke føle meg så dum. Han kirurgen holdt meg i hånda og da gråt jeg ennå mer for det var så godt å bli holdt i hånda. Kan ikke huske sist. 😅 Også gråt jeg ennå mer når han sa at nei jeg skulle ikke tenke på å begynne å reise hjem slik ting var. Så jeg ble fryktelig takknemlig for at han skjønte det for jeg var virkelig ikke i form til å dra på flyplassen om en halvtime liksom. 

Glitter skrev (14 minutter siden):

Det hørtes forferdelig ut. Jeg har hatt det helt kortvarig og det var ikke godt. Ellers mye forvirret og hele verden har rast sammen. Skikkelig dramatisk med gråt og fortvilelse, ringing til mamma gråtende og skikkelig urolig. Og veldig sånn "plasstakende", hvis du skjønner. Er jo vanligvis skikkelig stille og forsiktig når jeg er på sykehus, men de første timene etter narkose prater og prater jeg, gråter og er bare ikke meg selv. 

Men det du opplevde er jo mye verre. Det må ha vært traumatisk?

Det er noe av det mest traumatiske jeg har opplevd. Det var som å være i et våkent mareritt. Jeg også gråt i telefonen til min mor og ba henne redde meg fra disse fæle folkene. Jeg sa så mye stygt til de ansatte, jeg skammer meg som en hund. 

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er noe av det mest traumatiske jeg har opplevd. Det var som å være i et våkent mareritt. Jeg også gråt i telefonen til min mor og ba henne redde meg fra disse fæle folkene. Jeg sa så mye stygt til de ansatte, jeg skammer meg som en hund. 

Huff. ❤❤ 

Vet du selv de snilleste folk kan si de styggeste ting når de er kjemperedd og opplever at ingen forstår. Jeg har vært psykotisk og jeg blir ikke meg selv da kan man si. Jeg forstår skammen din, men det er kun du som føler på den. De ansatte tenker ikke sånn. :)

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Hehe ja det kan du si. Jeg teller alltid for å se hvor lenge jeg holder meg våken, og "kjemper imot" å sovne. Tok litt lang tid i dag faktisk. 

Jeg gjør det samme. Jeg var jo som sagt i lett narkose fire ganger på under to år så var relativt "ofte". Anestesilegen telte meg da ned og hver gang forsøkte jeg å huske hvor langt jeg kom før jeg sovnet - og hver gang feilet jeg. 😄

Lett narkose er fantatisk, er som skikkelig god søvn. Husker jeg var nesten småsur da jeg ble vekket noen ganger, ville ikke våkne, bare sove videre.

Anonymkode: 09cbc...fcf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...