Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har en jente på 9 år som har ADD, men har heller ikke funnet noe bra literatur på det.

Hun får 10 timer spess. ped og 10 timer Assistent i uken på skolen.

Kunne du beskrive litt hvordan datteren din er? Vi har ikke hatt vår gutt til utredning, og jeg vet veldig lite om ADD - men nok til at jeg tror det er det han har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46785-add-litteratur/#findComment-178878
Del på andre sider

Kunne du beskrive litt hvordan datteren din er? Vi har ikke hatt vår gutt til utredning, og jeg vet veldig lite om ADD - men nok til at jeg tror det er det han har.

Hun er 9 år når hun gikk i barnehagen i 1998 fant de ut at hun hadde problemer med å holde på med leken "lenge" hoppet mellom aktivitetene klarte ikke å være med i leken forstod ikke lekekodene. hun var veldig ukonsentrert. Det ble søkt om utsatt skole start. Noe hun fikk.

Hun fikk konstentert Epilepsi i mars 99. Så da mente " fagpersonene at det var svaret , derfor hang hun etter.

hun startet på skolen høsten 99 og vi søkte henne inn på Statens senter for epilepsi. Der var de bare helt fantastiske !!! De fant ut at Epilepsien hennes ikke gjorde at hun hang etter ( de var ikke sikker på om hun hadde epilepsi ,men at hun hadde ADD. de ga skolen en ferdig pakke med ting de kan bruke i skole sammenheng. nor skolen lovet men det er ikke mye de har brukt.

Hun henger ennå laaangt etter de andre i klassen hun kan ikke bokstavene de i kl. leser og skriver løkke skrift, engelsk, matte hun kan telle til 20 men ikke ett tall( vet ikke forskjell på tall og bokstaver.)

hun kan norn ORDBILDER ( mor, far,har,jeg, åse, male ...........) men det er noen ganger hun ikke husker de bare gjetter. hun har ikke mange venner leker helst med de som er mindre( 3 -6 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46785-add-litteratur/#findComment-179056
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest byhuldra

Kunne du beskrive litt hvordan datteren din er? Vi har ikke hatt vår gutt til utredning, og jeg vet veldig lite om ADD - men nok til at jeg tror det er det han har.

Sønnen min på åtte har konstatert add. Jeg kan ikke huske å ha sett bøker kun om dette, men jeg synes bøker om hele adhd problematikken er greie. Grensene er etter min mening litt flytende, så det kan være mye nyttig å lese uansett.

Min sønns problemer ble ikke lagt merke til før han var fem. Da gikk det på ting som kunne gå over av seg selv, som å kunne vente på tur, følge instruksjoner, holde på en lek en tid, tolke andres signaler. Heldigvis besluttet vi (jeg og barnehagen) å ta kontakt med bup som begynte med utredning. Grunnet venteliste var han 6 og halvveis i 1. klasse da de kom i gang.

I skolen hadde gutten ingen faglig fremgamg første år. Det var imidlertid ikke evnene det sto på, for jeg lærte ham selv å lese i løpet av ferien, deretter begynte han i 2. på en annen skole. Da viste det seg at det var den første skolen som hadde hatt for høye krav, for her skulle de først nå lære å lese...

I skolen har han hatt mye problemer med å følge instruksjoner. Når lærer ga en felles beskjed oppfattet han rett og slett ikke at den også gjaldt ham...

Når ting skulle gjøres gikk det sent, både med å finne fram utstyr, og å komme i gang. Tankene vandret.. og det gjorde han også! (;o)

MERK: pass på at gutten din får sjekket både hørsel og syn skikkelig! Dersom et barn ser dårlig kan det gi atferd som minner om add, hvem gidder å følge med på noe de ikke ser ikke sant? Og den som ser dårlig tror verden ser slik ut, og vet ikke at dettere problemet. Min sønn trengte briller, og lesing/skriving ble bedre. Men han hadde nå fortsatt add...

I det sosiale har han slitt mye. Han er høy for alderen,og sterk som en bjørn. (heldigvis liker han ikke å slåss..) Dersom han vil gi noen en vennlig klaps kan den bli litt vel kraftfull, og nærmest ubehagelig. Han klarer ikke helt å styre egne krefter -eller volum.

Siden han har vansker med å tolke andres signaler skjønner han ikke når de helst vil være i fred, og blir dermed fort oppfattet som masete.

I tillegg er han svært nærtagende, og mistolker fort uskyldige spøker. (Tror han blir mobbet. Er blitt bedre på å skjønner forskjellen nå..)

Også er det lyden..

Her er en samtale vi hadde en tid tilbake:

-MAMMA, KAN DU HJELPE MEG MED DENNE?

-Jada, men ikke rop så fælt..

-JEG ROPER IKKE!

-Jo, vennen, nå roper du..

-NEHEI, DET GJØR JEG DA IKKE..

-Jo, nå snakker du fryktelig høyt.

-GJØR JEG? Åh.. ok...

----

Unger med add kan være veldig ulike, men er du usikker, snakk med skolen. Kanskje kan de komme med synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46785-add-litteratur/#findComment-184320
Del på andre sider

Gjest byhuldra

Ikke alle med add trenger medisin, min gjør ikke det. Det er kanskje ting du kan gjøre for å hjelpe ham, for noen er dietter tingen, men det hjelper ikke på alle.

Kan anbefale boken "Hyperaktive barn : kosthold og tilsetningsstoffe" av Arne Øgaard.

Mistenker du diagnosen er det best å få den satt (av bup eller ppt) for da kan skolen få ekstra-midler øremerket din sønn om han trenger det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46785-add-litteratur/#findComment-184329
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...