Gå til innhold

Fistel/anal fissur


jente nordnorge

Anbefalte innlegg

jente nordnorge

Hei, jeg har et spørsmål. Har fått diagnosen anal fissur (av noen kalt fistel) og har fått time på sykehus til å utbedre dette. Har fått time på kirurgisk poliklinikk og lurer på om inngrepet skal skje der, eller om de også må stille diagnose. Så til det for meg viktige spørsmålet; hvordan fåregår dette inngrepet? hvilken bedøvelse, gjør det vondt etterpå, må jeg leve på suppe etterpå, blir man sykemeldt etter inngrepet. Er dette noe som kommer tilbake av seg selv, eller er man kvitt problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad.

Til jente i Nord Norge. Analfissur er en sprekkdannelse, fistel er en kanal som har dannet seg i huden, og som kan bli betent. Inngrepene er ulike. Synes du kan kontakte poliklinikken og spørre om hvordan du skal forholde deg før og etter eventuelle inngrep.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente nordnorge

Jeg har kanskje det samme selv

Kan du beskrive problemet ditt?

Hei Fistel!

Jeg har nok en anal fissur siden det er en sprekkdannelse i analåpningen. Problemet mitt er at jeg blør i analåpningen når jeg har vært på do - uavhengig om avføringen er bløt eller fast. Siden man er på do ved jevne mellomrom får denne sprekken aldri grodd, noe som er årsaken til at jeg skal inn på sykehuset for å foreta et inngrep. Håper det blir vellykket.

Er dette det samme problemet som du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fistel!

Jeg har nok en anal fissur siden det er en sprekkdannelse i analåpningen. Problemet mitt er at jeg blør i analåpningen når jeg har vært på do - uavhengig om avføringen er bløt eller fast. Siden man er på do ved jevne mellomrom får denne sprekken aldri grodd, noe som er årsaken til at jeg skal inn på sykehuset for å foreta et inngrep. Håper det blir vellykket.

Er dette det samme problemet som du har?

Jeg tror jeg har en skade lenger inn i analen det har vært konstant ømt der inne i nesten 1 år.

Men jeg har ikke sett noe blod.

Men avføringen oppfører seg veldig unormalt og jeg har ofte smerter rett før jeg er på do.

Hvem bør jeg gå til å sjekke dette? Vil ikke gå til vanlig lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Jeg tror jeg har en skade lenger inn i analen det har vært konstant ømt der inne i nesten 1 år.

Men jeg har ikke sett noe blod.

Men avføringen oppfører seg veldig unormalt og jeg har ofte smerter rett før jeg er på do.

Hvem bør jeg gå til å sjekke dette? Vil ikke gå til vanlig lege.

Kjære fistel. Jeg forstår at det kan være ubehagelig å gå til lege med de plagene du har.Jeg må allikevel sterkt oppfordre deg til å gjøre nettopp det.Slike symptomer som du har og som har vart så lenge,må utredes nøye.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ENDEling løsning ønskes

Kjære fistel. Jeg forstår at det kan være ubehagelig å gå til lege med de plagene du har.Jeg må allikevel sterkt oppfordre deg til å gjøre nettopp det.Slike symptomer som du har og som har vart så lenge,må utredes nøye.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Hei.

Jeg er en gutt som har hatt tilsvarende problem (åpning i huden mellom anus og skrotum) i ca. 10 år. Har hatt sju kirurgiske inngrep samt flere konsultasjoner hos almenpraktiker og spesialist - alle uten varig suksess.

Dette er en særdeles ubehagelig og illeluktende plage, og til tider smertefull når den åpner seg etter å ha grodd en tid, typisk i forbindelse med fysisk aktivitet.

Jeg har fått diagnositsret fistel og har innimellom profesjonell behandling selv vasket med saltvann og smurt med fucidin. Dette er en svært langsom prosess og resulterer alltid med tilbakefall etter en tid uten plage.

Selv om jeg har vært hos flere leger har ingen gitt meg et tilfredsstillende svar på hva dette skyldes. Det har vært nevnt hulrom like under huden som det revner i mellom. Kan dette ha sammenheng med hårvekst/betente hårsekker? Kan en elektrolyse avhjelpe?

Jeg har vært igjennom 'utskraping', både grov og lett og 'utblokking' av anus.

Finnes det andre behandlingsformer som er effektive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Hei.

Jeg er en gutt som har hatt tilsvarende problem (åpning i huden mellom anus og skrotum) i ca. 10 år. Har hatt sju kirurgiske inngrep samt flere konsultasjoner hos almenpraktiker og spesialist - alle uten varig suksess.

Dette er en særdeles ubehagelig og illeluktende plage, og til tider smertefull når den åpner seg etter å ha grodd en tid, typisk i forbindelse med fysisk aktivitet.

Jeg har fått diagnositsret fistel og har innimellom profesjonell behandling selv vasket med saltvann og smurt med fucidin. Dette er en svært langsom prosess og resulterer alltid med tilbakefall etter en tid uten plage.

Selv om jeg har vært hos flere leger har ingen gitt meg et tilfredsstillende svar på hva dette skyldes. Det har vært nevnt hulrom like under huden som det revner i mellom. Kan dette ha sammenheng med hårvekst/betente hårsekker? Kan en elektrolyse avhjelpe?

Jeg har vært igjennom 'utskraping', både grov og lett og 'utblokking' av anus.

Finnes det andre behandlingsformer som er effektive?

Til ENDElig løsning øsnkes ang Fistel/analfissur

En fistel som den du beskriver har muligens oppstått pga en lokal infeksjon i hud/hårsekker, som etterhvert har fått vandre innover til den møter på muskulatur eller "hulrom".

Vi vet dessverre at det kan være vanskelig å bli kvitt disse radikalt, bl.a pga lokaliseringen.

Mulig at vår urolog her på doktoronline kan gi deg mer utførlige opplysninger om hva du kan foreta deg!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest BlackKnight1

Til ENDElig løsning øsnkes ang Fistel/analfissur

En fistel som den du beskriver har muligens oppstått pga en lokal infeksjon i hud/hårsekker, som etterhvert har fått vandre innover til den møter på muskulatur eller "hulrom".

Vi vet dessverre at det kan være vanskelig å bli kvitt disse radikalt, bl.a pga lokaliseringen.

Mulig at vår urolog her på doktoronline kan gi deg mer utførlige opplysninger om hva du kan foreta deg!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei, jeg er en man på 27 år som for et år tilbake fikk hemoride ved samme sted, noe som utviklet seg til å bli en fistel. Denne ble operert bort, men i ettertid vises det seg at leger har kjært over lukkemuskelen i endetarmen. Jeg har derfor problemer med å holde igjen når jeg skal på do, kan maks holde meg i 10-20 sec. Hvilket ikke er nok hvis jeg er ute på byen eller på toget. Jeg har derfor blitt nøtt til å kjøpe meg bil. Lurer derfor på om det finnes noen stedr jeg kan klage til. Har vært hos fast legen min 2-3 ganger han mener at feilen er gjort og det er ikke noen som kan rettes på. Mente at jeg skulle prøve å trene opp lukke muskelen. Hvilken jeg har litt vanskelig for å klare da jeg ikke kan kjenne den utenvidere. Var også på sykehuset etter mye mas hos min fast lege og de konstanterte at det ikke var noe feil. Jeg forstår ikke lytter ikke legene til sine pasienter lenger fortiden?

Jeg ønsker tipse ider forslag til hvordan jeg kan gå frem for å klage. Jeg er svært missfornøyd med operasjonen. Har lest litt på doktor online her og ser at jeg er blant de heldige som har sluppet å måtte opereres 3-4 ganger og kansje mer. Men er det muligheter for erstatning hvis legen har gjort en feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...