Gå til innhold

Nedtrapping av sovemedisin


erik123

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å trappe ned på Zoipiclone  ved å ta en halv tablett. Jeg har gått på Zopiclone i ca to år. Spørsmålet er : Vil kroppen venne seg til en mindre dose og at jeg likevel får sove? Eller tar dette lang tid? Jeg har brukt 7,5 mg. Nå 3,75 mg. Har slitt med store søvnproblemer i mange år. Håper dette vil fungere. Må trappe ned for å få beholde førerretten sa legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

erik123 skrev (1 time siden):

Jeg prøver å trappe ned på Zoipiclone  ved å ta en halv tablett. Jeg har gått på Zopiclone i ca to år. Spørsmålet er : Vil kroppen venne seg til en mindre dose og at jeg likevel får sove? Eller tar dette lang tid? Jeg har brukt 7,5 mg. Nå 3,75 mg. Har slitt med store søvnproblemer i mange år. Håper dette vil fungere. Må trappe ned for å få beholde førerretten sa legen. 

Jeg trappet ned på det en gang i tiden og det gikk bra men mener jeg gikk over til noe annet, måtte jo sove. Skal du over på noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg trappet ned på det en gang i tiden og det gikk bra men mener jeg gikk over til noe annet, måtte jo sove. Skal du over på noe annet? 

Nei fortsetter med det samme men tar halv dose. Spent på virkningen. Jeg har gått på 7,5 mg i lang tid. Så nå blir det det halve. Dette var noe fastlegen mente jeg burde gjøre. Det store spørsmålet blir da, får jeg sove på halv dose, at kroppen reagerer med at jeg får sove. Tilvenningstiden på redusert dose er det viktige nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 minutt siden):

Nei fortsetter med det samme men tar halv dose. Spent på virkningen. Jeg har gått på 7,5 mg i lang tid. Så nå blir det det halve. Dette var noe fastlegen mente jeg burde gjøre. Det store spørsmålet blir da, får jeg sove på halv dose, at kroppen reagerer med at jeg får sove. Tilvenningstiden på redusert dose er det viktige nå. 

Ok. Håper du klarer deg med halv dose da, du får vel se det an. Selv bruker jeg seroquel og vival. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Ok. Håper du klarer deg med halv dose da, du får vel se det an. Selv bruker jeg seroquel og vival. 

Jeg får ikke mer av slike medisiner som Vival, Sobril og lignende. Legen sier at hun må melde det til Stastsforvalteren at jeg bruker beroligende, og så vil de ta fra meg førerkortet på grunn av medisin bruk. Så dette er vanskelig. Og samtidig veldig strengt. Og da vet hun at jeg ikke kjører bil for langt ute på dagen. Får jeg sove nå, skal jeg være utrolig glad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 minutt siden):

Jeg får ikke mer av slike medisiner som Vival, Sobril og lignende. Legen sier at hun må melde det til Stastsforvalteren at jeg bruker beroligende, og så vil de ta fra meg førerkortet på grunn av medisin bruk. Så dette er vanskelig. Og samtidig veldig strengt. Og da vet hun at jeg ikke kjører bil for langt ute på dagen. Får jeg sove nå, skal jeg være utrolig glad. 

Det hørtes nå rart ut syns jeg, trodde ikke det var kommet så langt. Mye rart! Ja håper du får sove da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får følge legens råd og se det an om du sover av en halv dose.  Hvis ikke så går du til legen og spør hva du skal gjøre.  Sovemedisiner og beroligende tar ikke roten på problemene, de demper dem til å begynne med og i det lange løp øker de problemene.  Håper du går til en behandler og får råd om hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (11 timer siden):

Du får følge legens råd og se det an om du sover av en halv dose.  Hvis ikke så går du til legen og spør hva du skal gjøre.  Sovemedisiner og beroligende tar ikke roten på problemene, de demper dem til å begynne med og i det lange løp øker de problemene.  Håper du går til en behandler og får råd om hva du kan gjøre.

Har nå tatt kontakt. S¨å får vi se hva som skjer, kjører nå en halv dose en stund fremover. Alternativt å begynne med full dose , må jeg prøve å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov jeg i to timer og er helt skutt i dag. Det tar på, men må bare holde ut. Før eller senere blir det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (34 minutter siden):

I natt sov jeg i to timer og er helt skutt i dag. Det tar på, men må bare holde ut. Før eller senere blir det bedre. 

Det høres ikke bra ut, håper det ordner seg. Eller at du kanskje kan få seroquel? Det virker bra på søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Det høres ikke bra ut, håper det ordner seg. Eller at du kanskje kan få seroquel? Det virker bra på søvn. 

Er det vanedannende slik at legen igjen vil true med å melde det videre? Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til en lavere dose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 minutter siden):

Er det vanedannende slik at legen igjen vil true med å melde det videre? Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til en lavere dose? 

Nei det er ikke det og du trenger bare en lav dose. Vet ikke når det gjelder imovane for jeg begynte jo på noe ant, men søvn er viktig så det trenger du nok av. Snakk med legen om det, høres ut som en rar lege som vil melde deg videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (På 28.8.2022 den 8.59):

Jeg prøver å trappe ned på Zoipiclone  ved å ta en halv tablett. Jeg har gått på Zopiclone i ca to år. Spørsmålet er : Vil kroppen venne seg til en mindre dose og at jeg likevel får sove? Eller tar dette lang tid? Jeg har brukt 7,5 mg. Nå 3,75 mg. Har slitt med store søvnproblemer i mange år. Håper dette vil fungere. Må trappe ned for å få beholde førerretten sa legen. 

Skal det virkelig ikke mer til enn 7,5 mg Zopiclone i døgnet for å ikke kunne kjøre bil? Jeg syns det høres veldig lite ut, forutsatt at du ikke tar flere B-preparater da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også tatt Sobril i år, tilsammen mente legen det er for mye. Noe jeg stiller meg tvilende til. Jeg har nok en veldig streng fastlege. Tar de fra meg førerretten, faller mitt liv i grus. DET er en av de få gleder jeg har i livet. Da står valget mellom å få sove eller å kunne kjøre bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (16 minutter siden):

Jeg har også tatt Sobril i år, tilsammen mente legen det er for mye. Noe jeg stiller meg tvilende til. Jeg har nok en veldig streng fastlege. Tar de fra meg førerretten, faller mitt liv i grus. DET er en av de få gleder jeg har i livet. Da står valget mellom å få sove eller å kunne kjøre bil. 

Da bør du prøve å få noe å sove på som ikke er såkalt B-preparat, f.eks. seroquel som @stjernestøv nevner. Det finnes også andre, det tar du opp med legen din. Det er jo ikke holdbart å ikke sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (36 minutter siden):

Da bør du prøve å få noe å sove på som ikke er såkalt B-preparat, f.eks. seroquel som @stjernestøv nevner. Det finnes også andre, det tar du opp med legen din. Det er jo ikke holdbart å ikke sove. 

Nei det er utrolig tøft. På fem netter har jeg kanskje sovet 10 timer. Så jeg blir helt utslitt. Og så blir det slik at når jeg legger ,meg så tenker jeg at jeg ikke får sove, og da har du det gående.  Så nå lurer jeg på hvor lang tid dette vil ta. Jeg tar Truxal, men den har mistet sin virkning etter 30 års bruk. Og øker jeg får jeg voldsom hangover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Jeg har også tatt Sobril i år, tilsammen mente legen det er for mye. Noe jeg stiller meg tvilende til. Jeg har nok en veldig streng fastlege. Tar de fra meg førerretten, faller mitt liv i grus. DET er en av de få gleder jeg har i livet. Da står valget mellom å få sove eller å kunne kjøre bil. 

Prøv videre og ta det så opp med legen.  Jeg kuttet ut alt som het sovemedisiner og beroligende for mange år siden, men gikk på seroquel en overgangsperiode.  Har kuttet den ut for en del år siden og det eneste jeg tar er melotonin.  Man må stå i det, men ha en god kommunikasjon med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Prøv videre og ta det så opp med legen.  Jeg kuttet ut alt som het sovemedisiner og beroligende for mange år siden, men gikk på seroquel en overgangsperiode.  Har kuttet den ut for en del år siden og det eneste jeg tar er melotonin.  Man må stå i det, men ha en god kommunikasjon med legen.

Takker for svar. Målet er å kutte ut sovemedisin, men det blir ikke enkelt. Sobril er jeg ferdig med. Legen er grei, men nokså streng på medisiner. Har vel retningslinjer å gå etter. Nå må jeg bare komme meg gjennom en natt til. Det blir at jeg gruer meg for det som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (18 minutter siden):

Takker for svar. Målet er å kutte ut sovemedisin, men det blir ikke enkelt. Sobril er jeg ferdig med. Legen er grei, men nokså streng på medisiner. Har vel retningslinjer å gå etter. Nå må jeg bare komme meg gjennom en natt til. Det blir at jeg gruer meg for det som kommer. 

Det er helt grusomt i begynnelsen, men blir bedre etterhvert:).  Fint at du har sluttet med sobril.  Det er noe av det verste som jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Det er helt grusomt i begynnelsen, men blir bedre etterhvert:).  Fint at du har sluttet med sobril.  Det er noe av det verste som jeg har prøvd.

Sobril er ikke bra, fikk fryktelig angst av de. Akkurat nå er det grusomt, men håper det blir bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...