Gå til innhold

Nedtrapping av sovemedisin


erik123

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (På 29.8.2022 den 17.59):

Takker for svar. Målet er å kutte ut sovemedisin, men det blir ikke enkelt. Sobril er jeg ferdig med. Legen er grei, men nokså streng på medisiner. Har vel retningslinjer å gå etter. Nå må jeg bare komme meg gjennom en natt til. Det blir at jeg gruer meg for det som kommer. 

Hvordan går det med søvnen og nedtrappingen nå?

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i hva legen din sier og mener, men når du snakker med legen din neste gang, så ha denne informasjonen i bakhodet:

https://www.helsenorge.no/medisiner/bilkjoring-og-legemidler/

Så lenge du kun benytter Zopiclone og du har tatt den minst 8 timer før du setter deg bak rattet, er det ingen grunn for henne å skulle kreve at dosen skal halveres. Det gjelder kun dersom du f.eks. går på Sobril i tillegg - da er det grunn for henne til å mene at dosen skal kunne reduseres.

Men, det kommer også inn et annet aspekt  her, slik jeg tolker det, at du er godt tilvendt virkestoffet. Det står primært beskrevet under smertestillende medisiner, men jeg tenker at det i ditt tilfelle kan diskuteres med legen din ettersom du har stått på samme dose sovemedisin i to år.

Hva er mest farligst i trafikken? En person som tar fast 7,5 mg Zopiclone eller en person som er nødt til å redusere dosen, opplever mye psykisk stress og belastning vedr. det og sover minimalt over tid? Selv leger sammenligner det å gå på jobb og ha lange vakter med lite søvn, med å ha en for høy promille til å være i stand til å kunne kjøre bil.

Når dette er sagt, så kan du jo tenke over om det er den psykiske effekten av å ta 7,5 mg Zopiclone eller virkelig virkestoffet i medisinen som hjelper deg til å sove. Om en ser på medisinen, skulle du for lengst ha vært tilvendt den og effekten skulle uteblitt. Ergo surfer du på placeboeffekten - og den er mer enn god nok den :) 

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Hvordan går det med søvnen og nedtrappingen nå?

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i hva legen din sier og mener, men når du snakker med legen din neste gang, så ha denne informasjonen i bakhodet:

https://www.helsenorge.no/medisiner/bilkjoring-og-legemidler/

Så lenge du kun benytter Zopiclone og du har tatt den minst 8 timer før du setter deg bak rattet, er det ingen grunn for henne å skulle kreve at dosen skal halveres. Det gjelder kun dersom du f.eks. går på Sobril i tillegg - da er det grunn for henne til å mene at dosen skal kunne reduseres.

Men, det kommer også inn et annet aspekt  her, slik jeg tolker det, at du er godt tilvendt virkestoffet. Det står primært beskrevet under smertestillende medisiner, men jeg tenker at det i ditt tilfelle kan diskuteres med legen din ettersom du har stått på samme dose sovemedisin i to år.

Hva er mest farligst i trafikken? En person som tar fast 7,5 mg Zopiclone eller en person som er nødt til å redusere dosen, opplever mye psykisk stress og belastning vedr. det og sover minimalt over tid? Selv leger sammenligner det å gå på jobb og ha lange vakter med lite søvn, med å ha en for høy promille til å være i stand til å kunne kjøre bil.

Når dette er sagt, så kan du jo tenke over om det er den psykiske effekten av å ta 7,5 mg Zopiclone eller virkelig virkestoffet i medisinen som hjelper deg til å sove. Om en ser på medisinen, skulle du for lengst ha vært tilvendt den og effekten skulle uteblitt. Ergo surfer du på placeboeffekten - og den er mer enn god nok den :) 

Uansett lykke til!

Jeg har gått på redusert dose over en uke nå. Og det går bedre, sover ganske bra nå. Men det kan bli bedre. Dette tar sikkert lang tid. Hvis det er placebo effekt og at medisinen ikke virker, bør det være lett å slutte. Går ikke på Sobril nå. Så denne legen er veldig streng. Men nå må jeg bare stå på og holde motet oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: Når det gjelder nedtrapping av sovemedisin. Nå har jeg gått på halv dose i ca. 14 dager, det blir lite søvn og formen blir deretter, er det da greit å ta en hel dose en og annen gang? Eller ødelegger det hele opplegget? Når det blir så lite søvn, blir jeg desperat. Vil helst gjøre alt rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...