Gå til innhold

Beste sparetips med og ikke bruke 1000-, hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg synes denne diskusjonen er et godt argument for å gifte seg.

Hvis vi blir skilt så deler vi 50-50. Ingen blir pengelens og husløs.

Men slik fungerer det ikke når man har særkullsbarn. Hjelper ikke å være gift da. Jeg ville ikke ha ønsket at det var slik heller. Det blir noe helt annet når man har levd et liv og opparbeidet seg verdier før man traff hverandre, enn hvis man etablerer seg sammen som helt ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (6 minutter siden):

Jeg synes denne diskusjonen er et godt argument for å gifte seg.

Hvis vi blir skilt så deler vi 50-50. Ingen blir pengelens og husløs.

Giftermål er smart, jeg er helt enig i det. Men uansett giftemål eller ikke, har disse to damene (og meg selv) en utfordring som ikke gjelder for dere, hvis jeg kjenner deg rett, og det er særkullsbarnproblematikken. Alt med arv etc er mye lettere der hvor paret har felles livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Dette er i grunnen ikke noe å diskutere. Har man særkullsbarn, så er saken helt klar. Hans barn arver han og mine barn arver meg og slik ønsker jeg også at det skal være. Gift eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Men slik fungerer det ikke når man har særkullsbarn. Hjelper ikke å være gift da. Jeg ville ikke ha ønsket at det var slik heller. Det blir noe helt annet når man har levd et liv og opparbeidet seg verdier før man traff hverandre, enn hvis man etablerer seg sammen som helt ung.

Det er for sent for deg nå.

Jeg har inntrykk av at du kom ganske dårlig ut av første samlivsbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 minutt siden):

Det er for sent for deg nå.

Jeg har inntrykk av at du kom ganske dårlig ut av første samlivsbrudd. 

Hva er det som er for sent for meg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Hva er det som er for sent for meg ? :)

Vi trenger ikke å diskutere deg hvis du ikke vil. Diskusjonen ble litt mer personlig enn jeg tenkte. Men siden du spør:

Det jeg mente var at det ikke forandrer så mye om du gifter deg nå. Vi har skjevdeling i Norge ved skilsmisse. 

Vil det påvirke arv?

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (12 timer siden):

Det siste er nok ikke aktuelt for han ( gamle erfaringer ), så jeg må spare alt jeg klarer ja, eventuelt satse på at han blir eldgammel slik som resten av slekta og at jeg dør først 🤪

Slettet - angret meg - sender PM istedenfor :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 minutt siden):

Vi trenger ikke å diskutere deg hvis du ikke vil. Diskusjonen ble litt mer personlig enn jeg tenkte. Men siden du spør:

Det jeg mente var at det ikke forandrer så mye om du gifter deg nå. Vi har skjevdeling i Norge ved skilsmisse. 

Vil det påvirke arv?

Det er helt riktig. Det er ikke noe poeng i å gifte seg nå. Vi arver ikke hverandre nei. Selvsagt gjør vi ikke det :)

Det eneste vi ønsker er at hvis jeg f.eks er 80 år når han dør, så vil jeg ha mulighet til å bo i leiligheten resten av livet mitt før sønnen hans får arven sin. Dette fordi det er vanskelig å begynne på nytt når en er så gammel. 

Dette er noe som må ordnes hos en advokat. Når en har særkullsbarn, så fungerer det slik at at særkullsbarnet må være enig. Det er ikke noe vi bare kan ordne mellom oss, uten å dra inn barna. 

Men jeg vil gjerne stoppe denne diskusjonen som sklir ut. Jeg vil leve her og nå og ta det andre på privaten :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 minutter siden):

Vi trenger ikke å diskutere deg hvis du ikke vil. Diskusjonen ble litt mer personlig enn jeg tenkte. Men siden du spør:

Det jeg mente var at det ikke forandrer så mye om du gifter deg nå. Vi har skjevdeling i Norge ved skilsmisse. 

Vil det påvirke arv?

Også arvingene kan kreve at boet etter ektefellene skjevdeles, så skjevdeling får dermed betydning for arven. Noe annet er at det kan være vanskelig å vite nok og kunne bevise skjevdeling - særlig for den som ikke selv var i ekteskapet, men kun en arving. Hvor mye vet arvinger om foreldres økonomiske situasjon?

Endret av morsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (23 minutter siden):

Du får ikke helt mrd deg hva jeg skriver. Ja, han har barn :)

Det er nok du som ikke får med deg det jeg skriver ;) Spørsmålet om barn og giftemål gikk til Lillemus - jeg greier ikke å komme på om hun har snakket om dette før. Situasjonen hennes ligner ikke din dersom de er gift eller at han er barnløs sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 minutt siden):

(Greier ikke å la være, men dette syns jeg er litt kjipt av han. Han mener det sikkert ikke sånn, men han frarøver deg (og indirekte dine barn) verdistigningen ved å ha særeie. Det er kjipt å måtte selge eiendom ved brudd, men det er ikke mindre kjipt for deg enn for han. Ettersom dere har et livsperspektiv blir det det enda mer uforståelig...)

Nei, nå må du slutte. Jeg hadde jo leilighet jeg også, som jeg kunne valgt å beholde. Jeg hadde veldig god verdistigning på den, men det var JEG som valgte å selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (4 minutter siden):

Det er nok du som ikke får med deg det jeg skriver ;) Spørsmålet om barn og giftemål gikk til Lillemus - jeg greier ikke å komme på om hun har snakket om dette før. Situasjonen hennes ligner ikke din dersom de er gift eller at han er barnløs sant. 

Ok, jeg jobber samtidig mwns jeg skriver hrr og det ble litt for mye multitasting, så gikk i surr. Nå må jeg jobbe og legger diskusjonen om arv død for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (13 minutter siden):

Også arvingene kan kreve at boet etter ektefellene skjevdeles, så skjevdeling for dermed betydning for arven. Noe annet er at det kan være vanskelig å vite nok og kunne bevise skjevdeling - særlig for den som ikke selv var i ekteskapet, men kun en arving. Hvor mye vet arvinger om foreldres økonomiske situasjon?

Jeg mer på at den ene ektefellen arver fra den andre. Usikker på om det du skriver gjelder når begge dør eller når den ene dør.

(Tenker dette er et generelt spørsmål som er interessant for mange)

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Nei, nå må du slutte. Jeg hadde jo leilighet jeg også, som jeg kunne valgt å beholde. Jeg hadde veldig god verdistigning på den, men det var JEG som valgte å selge. 

Om du rekker kan du slette dette, angret meg for det ble for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 minutter siden):

Jeg mer på at den ene ektefellen arver fra den andre. Usikker på om det du skriver gjelder når begge dør eller når den ene dør.

(Tenker dette er et generelt spørsmål som er interessant for mange)

Ja, jeg svarer generelt nå 🙂

Når en ektefelle dør, og den andre ikke overtar boet i uskifte, skal det skje et sammensatt skifte. Det vil si at man må først dele boet mellom ektefellene, og deretter fordele arven etter den som er død. Det er i første ledd her at det kan være spørsmål om å skjevdele mellom dem, istedenfor at det deles 50-50. (Jeg har nå forutsatt at det ikke er opprettet særeie).

Skjevdeling betyr at man holder utenfor likedelingen eiendeler som en ektefelle eide før ekteskapet, eller senere har fått i gave eller som arv. 

Her står det litt mer om det: Skjevdeling (ejus.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Dere er heller ikke gift sant? Har han barn? 

Jo, vi giftet oss for to år siden, ellers hadde jeg ikke gjort det sånn nei. :) Da måtte vi i så fall hatt en solid samboerkontrakt + testamente. Jeg har barn, ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (37 minutter siden):

Slettet - angret meg - sender PM istedenfor :)

Trengte ikke å slette for min del. Beklager hvis jeg var krass. Var bare litt stresset her iom at jeg jobbet samtidig. 

Nå tok jeg lunsjpause, så skal utdype. 

Det var ikke meningen min å diskutere arv. Det er jo ikke slik at jeg ikke har satt meg inn i det. Jeg vil påstå jeg har full oversikt :)

Nei, han er ikke kjip. Tvert i mot har han sagt at rent økonomisk er det dumt av meg å selge min leilighet i Oslo. En leilighet i Oslo vil stige mer i verdi enn en hytte på fjellet vil gjøre. Dermed vil ungene mine arve mindre i rene penger etter meg. 

Til tross for dette og jeg har gått noen runder med meg selv, så valgte jeg hytte på fjellet. Det jeg har gitt ungene mine nå er en fin tid mens jeg lever. Alle er friluftsmennesker og alle er glade for dette. 

Så har jeg selvsagt oppmuntret ungene mine til å ta utdannelser som gir jobb , slik at de klarer seg selv. Det ser lovende ut for alle tre. 

Rent økonomisk var det selvsagt dumt å selge leiligheten. Men livskvaliteten kunne ikke vært bedre. Ikke skyld på samboeren min. Han er god som gull.  Dette er mitt valg og jeg tar ikke sorgene på forskudd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (48 minutter siden):

Jo, vi giftet oss for to år siden, ellers hadde jeg ikke gjort det sånn nei. :) Da måtte vi i så fall hatt en solid samboerkontrakt + testamente. Jeg har barn, ikke han.

Ja da blir det litt annerledes. Jeg mente at han ikke hadde barn men var ikke skker - dine to vet jeg om via år på DOL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (54 minutter siden):

Trengte ikke å slette for min del. Beklager hvis jeg var krass. Var bare litt stresset her iom at jeg jobbet samtidig. 

Nå tok jeg lunsjpause, så skal utdype. 

Det var ikke meningen min å diskutere arv. Det er jo ikke slik at jeg ikke har satt meg inn i det. Jeg vil påstå jeg har full oversikt :)

Nei, han er ikke kjip. Tvert i mot har han sagt at rent økonomisk er det dumt av meg å selge min leilighet i Oslo. En leilighet i Oslo vil stige mer i verdi enn en hytte på fjellet vil gjøre. Dermed vil ungene mine arve mindre i rene penger etter meg. 

Til tross for dette og jeg har gått noen runder med meg selv, så valgte jeg hytte på fjellet. Det jeg har gitt ungene mine nå er en fin tid mens jeg lever. Alle er friluftsmennesker og alle er glade for dette. 

Så har jeg selvsagt oppmuntret ungene mine til å ta utdannelser som gir jobb , slik at de klarer seg selv. Det ser lovende ut for alle tre. 

Rent økonomisk var det selvsagt dumt å selge leiligheten. Men livskvaliteten kunne ikke vært bedre. Ikke skyld på samboeren min. Han er god som gull.  Dette er mitt valg og jeg tar ikke sorgene på forskudd  :)

Jeg slettet før jeg leste kommentaren din, rett og slett fordi jeg selv syns jeg gikk over streken. Ditt svar var bare såpass krast  som mitt innlegg fortjente :)

Jeg sa dette med å kjøpe seg inn først og fremst i spare-sammenheng, både fordi det ville kunne sikre deg i din situasjon men fordi det ville være lønnsom og risikosvak sparing. Inntekt fra sekundærbolig må jo skattes, og ofte (ikke alltid) innebærer utleie høye(re) vedlikeholdskostnader. Slik skattereglene er nå er det mest lønnsomt å investere i primærbolig.

I tillegg kommer dette med arv, men som jeg skrev vil nok dine greie seg fint. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

 

 

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

 

May I just say ... så forfriskende vidunderlig, i den tiden vi lever i, å se to stykker som klarer å diskutere, legge godviljen til andres tolkninger og virkelig forsøke å forstå hverandre. Jeg tror det er 2 år siden sist jeg så noe slikt. Kudos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...