Gå til innhold

Beste sparetips med og ikke bruke 1000-, hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
morsan skrev (På 27.9.2022 den 10.05):

Giftermål er smart, jeg er helt enig i det. Men uansett giftemål eller ikke, har disse to damene (og meg selv) en utfordring som ikke gjelder for dere, hvis jeg kjenner deg rett, og det er særkullsbarnproblematikken. Alt med arv etc er mye lettere der hvor paret har felles livsarvinger.

En stund siden vi hadde denne diskusjonen nå og jeg tenkte ikke at jeg skulle bli fridd til på dette tidspunktet. Dette med særkullsbarn gjør det vanskelig, synes jeg. Den eneste løsningen jeg ser for meg, er at vi går til advokat og frasier oss pliktdelsarven etter hverandre . Er det mulig, tror du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

En stund siden vi hadde denne diskusjonen nå og jeg tenkte ikke at jeg skulle bli fridd til på dette tidspunktet. Dette med særkullsbarn gjør det vanskelig, synes jeg. Den eneste løsningen jeg ser for meg, er at vi går til advokat og frasier oss pliktdelsarven etter hverandre . Er det mulig, tror du ?

Hvorfor vil du det?

Anonymkode: e3e9b...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil du det?

Anonymkode: e3e9b...7cd

Fordi vi traff hverandre da vi var godt voksne. Vi klarer oss selv.  Vi ønsker begge at arven etter oss skal gå til egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Fordi vi traff hverandre da vi var godt voksne. Vi klarer oss selv.  Vi ønsker begge at arven etter oss skal gå til egne barn. 

Er dere gifte da?

Anonymkode: e3e9b...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da går arven ikke til hverandre?

Anonymkode: e3e9b...7cd

Ingen av oss ønsker å arve hverandre nei. Vi ønsker kun å sitte i uskiftet bo. Vi var etablert før vi traff hverandre. Vi er heldigvis veldig enig i dette, så spørsmålet er hvordan vi kan løse det. Jeg tror morsan har greie på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (17 minutter siden):

Fordi vi traff hverandre da vi var godt voksne. Vi klarer oss selv.  Vi ønsker begge at arven etter oss skal gå til egne barn. 

Høres lite fornuftig ut. Du risikerer å stå på bar bakke om mannen faller fra.

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Ingen av oss ønsker å arve hverandre nei. Vi ønsker kun å sitte i uskiftet bo. Vi var etablert før vi traff hverandre. Vi er heldigvis veldig enig i dette, så spørsmålet er hvordan vi kan løse det. Jeg tror morsan har greie på dette. 

Man kan ikke regne med at barn går med på å la gjenlevende ektefelle sitte i uskifte etter gjengifte. Det er ikke en liten sak (re. «kun»), særlig ikke for barna til den som eide mest. Tross alt sier de da fra seg å disponere over arv på (kanskje) mange år. De fleste trenger arven mest før de er middelaldrende. Kjenner til flere tilfeller av splid på grunn av slike forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (28 minutter siden):

Høres lite fornuftig ut. Du risikerer å stå på bar bakke om mannen faller fra.

Man kan ikke regne med at barn går med på å la gjenlevende ektefelle sitte i uskifte etter gjengifte. Det er ikke en liten sak (re. «kun»), særlig ikke for barna til den som eide mest. Tross alt sier de da fra seg å disponere over arv på (kanskje) mange år. De fleste trenger arven mest før de er middelaldrende. Kjenner til flere tilfeller av splid på grunn av slike forventninger.

De må i så fall godta det på forhånd. Vi ønsker uansett ikke å sitte i usikfte over mange år. Vi ønsker kun å sitte i uskifte etter en viss alder når vi er gamle og skrøpelige og det kan bli vanskelig å få flyttet på oss. Det er en slik avtale vi ønsker å lage. La oss si at vi setter grensa ved 80 år kanskje. Vi kan jo dø når som helst, men da er uskifte uaktuelt. Mye man må tenke på gitt ;)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...