Gå til innhold

Jeg føler at jeg ofte dummer meg ut fordi jeg er for seriøs

Anbefalte innlegg

Fordi jeg vil være konstruktiv, fornuftig og finne løsninger. Jeg prøver å gjøre det beste ut av ting mens andre snakker mye svada, snakker om andre og snakker som om livet er problemfritt. De er positive fordi de ikke er som meg. Jeg finner ut at andre, de jeg omgås, ikke er som meg på det området. Jeg er en kjedelig og grå mus, for seriøs. Noen kan også bli lei av meg og irritert på meg pga det, og ganger føler jeg at noen reagerer sånn når jeg er positiv og vil dele hyggelige også. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c8724...aa1

Fortsetter under...

Tenker ikke at seriøse mennesker er dumme. Men kan av og til, av og til, være litt kjedelig å være sammen med. Og jeg blir lett usikker.  Føler kanskje meg dum selv da. 

Dette i situasjoner en ikke må være seriøs. Noen situasjoner krever jo seriøsitet.

Anonymkode: ec333...68c

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du noen eksempler på situasjoner hvor du føler du er for seriøs?

Anonymkode: 4fcdf...e20

Feks om andre snakker useriøst om ett eller annet tema, og så kommer jeg med noe som er seriøst rundt temaet vi snakker om. Jeg føler at jeg «kveler» humoren rundt temaet eller at jeg dummer meg ut. Føler meg dum og at andre også synes det. Og så kan jeg feks  (i mottatt fall) komme med noe som er hyggelig, men andre responderer som at det ikke var hyggelg.

Jeg føler at jeg ofte blir feiltolket. Jeg føler meg rett og slett dum. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Feks om andre snakker useriøst om ett eller annet tema, og så kommer jeg med noe som er seriøst rundt temaet vi snakker om. Jeg føler at jeg «kveler» humoren rundt temaet eller at jeg dummer meg ut. Føler meg dum og at andre også synes det. Og så kan jeg feks  (i mottatt fall) komme med noe som er hyggelig, men andre responderer som at det ikke var hyggelg.

Jeg føler at jeg ofte blir feiltolket. Jeg føler meg rett og slett dum. 

Har det alltid vært slik? Har du asperger, det med å ikke beherske small talk kan være et symptom på det (sier for all del ikke at du har det, bare et forslag du kan se litt på dersom det er slik at du gjentatte ganger ikke behersker sosiale koder)

Anonymkode: 86abd...f85

Annonse

Min eksmann var litt slik. Han mestret absolutt ikke small talk. Han fikk ikke diagnosen asberger da han ble utredet, men fikk konstantert at han hadde skyhøy iq. Folk med veldig høy iq kommuniserer ofte annerledes enn oss som er mitt på treet. En glemmer ofte at folk med svært høy iq skiller seg like mye fra normalen som folk med psykisk utviklingshemming.

Kan det være at du rett og slett har en høy iq?

Fru2020 skrev (58 minutter siden):

Min eksmann var litt slik. Han mestret absolutt ikke small talk. Han fikk ikke diagnosen asberger da han ble utredet, men fikk konstantert at han hadde skyhøy iq. Folk med veldig høy iq kommuniserer ofte annerledes enn oss som er mitt på treet. En glemmer ofte at folk med svært høy iq skiller seg like mye fra normalen som folk med psykisk utviklingshemming.

Denne forklaringen synes jeg ikke du bør feste stor lit til.

Fru2020 skrev (11 timer siden):

Nei, jeg har ikke høy iq. Jeg dummer meg ut og er sosialt klønete. Andre tror feks jeg er negativ når jeg er positiv. 

Jeg får en sterk følelse av at det har med overtenkning eller nervøsitet å gjøre.

Du tenker mye hva du skal si, og når du sier noe så blir det kanskje litt malplassert.

Endret av Grendel
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg får en sterk følelse av at det har med overtenkning eller nervøsitet å gjøre.

Du tenker mye hva du skal si, og når du sier noe så blir det kanskje litt malplassert.

Det kjenner jeg meg mye igjen i. 

Annonse

Fru2020 skrev (13 timer siden):

Jeg har utdannelse på universitetsnivå på tema.

Det er en myte at mennesker med høy IQ er sosialt klønete. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mangler-smartinger-sosiale-antenner_-1.14405263

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en myte at mennesker med høy IQ er sosialt klønete. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mangler-smartinger-sosiale-antenner_-1.14405263

Jeg mener ikke at folk med høy iq er sosialt klønete. De er vel like forskjellige som andre. 

Men for noen med veldig høy iq kan enkelte tema bli vel trivielle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...