Gå til innhold

Bruke pepperkorn opp igjen?

Anbefalte innlegg

I disse miljøtider er det ikke kjekt å kaste mat. I går hadde vi fårikål, og mye pepperkornrester lå igjen i panna. Vurderte på om jeg skulle ta de opp igjen og bruke senere, men ble til at jeg kastet de. Er det noen som vet hvordan det blir om jeg tar vare på sånn og bruker de på nytt neste gang vi har fårikål? Vi elsker den maten så blir nok flere middager i høst med det. Kaster dere de eller bruker dere de på nytt?

Anonymkode: 94dc7...d72

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/468766-bruke-pepperkorn-opp-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I disse miljøtider er det ikke kjekt å kaste mat. I går hadde vi fårikål, og mye pepperkornrester lå igjen i panna. Vurderte på om jeg skulle ta de opp igjen og bruke senere, men ble til at jeg kastet de. Er det noen som vet hvordan det blir om jeg tar vare på sånn og bruker de på nytt neste gang vi har fårikål? Vi elsker den maten så blir nok flere middager i høst med det. Kaster dere de eller bruker dere de på nytt?

Hvis du passer på at de tørker før du ev. legger dem i et glass eller noe annet så skulle det vel gå bra. Jeg aner ikke hvor mye aroma som forsvinner i "en kok".

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ville nok heller tenkt gjennom så og si alle andre områder jeg kunne spart både lommebok og miljø på. For det første forsvinner mye av smaken i første kok (det kjenner du om du spiser en), og for det andre har den kokt i svært fett kjøtt og kål. Fett har den egenskapen at det blir harskt, t.o.m i fryseren. Jeg ville ikke gjenbrukt noe sånt. 

Endret av Kayia
Kayia skrev (47 minutter siden):

Jeg ville nok heller tenkt gjennom så og si alle andre områder jeg kunne spart både lommebok og miljø på. For det første forsvinner mye av smaken i første kok (det kjenner du om du spiser en), og for det andre har den kokt i svært fett kjøtt og kål. Fett har den egenskapen at det blir harskt, t.o.m i fryseren. Jeg ville ikke gjenbrukt noe sånt. 

Ja det er sant. Får se hva jeg gjør, mulig jeg prøver det for moro skyld. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er sant. Får se hva jeg gjør, mulig jeg prøver det for moro skyld. 

Der fikk du meg til å tenke på podens oldemor. Hun hadde ikke full kål på kakeboksene med julebakst på slutten, og det var ikke mye fristende å spise årgangskakene de gangene hun tok feil for å si det sånn. Gjennomfør testingen en dag du ikke skal ha gjester da i det minste ;)  

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...