Gå til innhold

Er det lov å jobbe 140% fast? Min strategi til sterke helse.

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke gå ut fra at alle har samme situasjon og behov som deg.  Takk og pris for at ikke alle tenker sånn.  Da hadde vi f.eks. ikke hatt sykepleiere og leger på jobb i helgene.  Ja eller buss- og togsjåfører.  Hva med flypersonale?

Eller renholdspersonalet eller legevakten? Mange som jobber helg natt kveld og helligdager. 

Anonymkode: 8dd29...dd0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sier det er en plan om å begynne å bearbeide ting snart, men nå sier du at du vil slutte hos behandler? Hvordan henger disse tingene sammen?

Anonymkode: 2da98...b54

Jeg har jo ikke tid å fortsette i terapi om jeg går for jobbene. Det tar mye tid å gå i terapi så da må jeg velge. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo ikke tid å fortsette i terapi om jeg går for jobbene. Det tar mye tid å gå i terapi så da må jeg velge. 

Lykke til, da. Håper det du velger vil gjøre deg bedre.

Savannah skrev (7 timer siden):

Du kan ikke gå ut fra at alle har samme situasjon og behov som deg.  Takk og pris for at ikke alle tenker sånn.  Da hadde vi f.eks. ikke hatt sykepleiere og leger på jobb i helgene.  Ja eller buss- og togsjåfører.  Hva med flypersonale?

Jeg er veldig glad for at vi mennesker er forskjellige. :) Da jeg møtte min mann var han sjømann og var 3 mnd på og 3 mnd av, etter det var han landkrabbe, men pendlet 2 uker på og 3 uker av, så jeg er godt kjent med diverse arbeidstider. :) 

Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig glad for at vi mennesker er forskjellige. :) Da jeg møtte min mann var han sjømann og var 3 mnd på og 3 mnd av, etter det var han landkrabbe, men pendlet 2 uker på og 3 uker av, så jeg er godt kjent med diverse arbeidstider. :) 

Jeg har vært gift med en sjømann som var 2-3 mnd. på og 1 måned av.  Da var jeg i full jobb med to små barn.  En vår hadde jeg en femåring i gips på grunn av leggbrudd.  Jeg måtte bære henne opp og ned trapper bl.a.  Jeg fikk knapt nok søvn.  Det var en periode som gikk over.

Jeg har gått ut fra at trådstarter er enslig, men uten egentlig å vite det.  For en enslig person er ikke det å jobbe 140% noe som jeg stusser på.  Hvis jeg hadde vært i hens spor kunne jeg godt ha valgt de to jobbene og droppet behandling.  Det er ikke noe greit å leve med å ha latt sjanser gå fra seg.  Jeg blir pensjonist om 2 - 3 år og jeg tenker en del på oppgaver jeg skal ha.

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg støtter deg i å slutte i terapi og ta de jobbene.  Det er tydelig at du opplever dette som sjanser og jeg synes du ikke skal la de gå fra deg.  Den gløden du har skal du bruke til noe positivt og følge dit hjerte.

Lykke til.

Savannah skrev (1 time siden):

Jeg støtter deg i å slutte i terapi og ta de jobbene.  Det er tydelig at du opplever dette som sjanser og jeg synes du ikke skal la de gå fra deg.  Den gløden du har skal du bruke til noe positivt og følge dit hjerte.

Lykke til.

Tusen takk❤️ Dette er muligheten min og det er der hjertet mitt ligger, hjelpe andre. Begge jobbene handler om det i mer eller

mindre grad. 

Savannah skrev (1 time siden):

Jeg har gått ut fra at trådstarter er enslig, men uten egentlig å vite det.  For en enslig person er ikke det å jobbe 140% noe som jeg stusser på.  Hvis jeg hadde vært i hens spor kunne jeg godt ha valgt de to jobbene og droppet behandling.  Det er ikke noe greit å leve med å ha latt sjanser gå fra seg.  Jeg blir pensjonist om 2 - 3 år og jeg tenker en del på oppgaver jeg skal ha.

Joda, men jeg er stygt redd for at det å gå fra 100% sykemeldt til å jobbe 140% og droppe terapi fordi "det har jeg ikke tid til" ikke er særlig smart... Hadde vi snakket om en frisk person så hadde det vært noe annet. 

Lillemus skrev (57 minutter siden):

Joda, men jeg er stygt redd for at det å gå fra 100% sykemeldt til å jobbe 140% og droppe terapi fordi "det har jeg ikke tid til" ikke er særlig smart... Hadde vi snakket om en frisk person så hadde det vært noe annet. 

Jeg er friskemeldt men jeg var 100% sykemeldt. Det er folk som har gjort det før meg. Det er ikke nødvendig alt som skal bearbeides eller snakkes om.

Noen ting får man aldri tilbake og dette er en sånn ting. De traumene jeg har må jeg alltid leve med, om jeg vil eller ikke. Jeg tror det å jobbe kan bidra til mye i positiv retning. 

Lillemus skrev (1 time siden):

Hvem sier at trådstarter er syk?  Alle kan bli sykemeldte i perioder.  Terapi er ikke alltid løsningen for alle, selv om det oftest er det.  Jeg har erfaring av at terapi kan gjøre en sykere.  Det at trådstarter brenner for noe er et sunnhetstegn.

Du fokuserer alt for mye på deg selv i svarene dine.

Savannah skrev (15 minutter siden):

Hvem sier at trådstarter er syk?  Alle kan bli sykemeldte i perioder.  Terapi er ikke alltid løsningen for alle, selv om det oftest er det.  Jeg har erfaring av at terapi kan gjøre en sykere.  Det at trådstarter brenner for noe er et sunnhetstegn.

Ja jeg brenner for å hjelpe andre psykisk fysisk og åndelig fordi jeg vet så altfor godt hvordan livet kan ramme et menneske. Fysisk har har jeg blitt mye sterkere. Jeg tror også terapi kan hjelpe for mange men langt i fra alle. Fortsetter jeg der jeg er og lar mulighetene mine fly vil jeg etterhvert stagnere og bli passiv.

Det er nå sjansen er her for livsstilsendring og den vil jeg gripe. Jeg vet jeg kan klare de mål jeg sette meg for den viljen har jeg medfødt. 

Savannah skrev (3 timer siden):

Hen har i alle fall vært 100% sykemeldt frem til nå og det blir man jo ikke uten grunn. Selvfølgelig er det flott at hen vil ut i jobb og får muligheten til det, jeg er bare redd hen gaper over for mye. Men det er jo hens valg og det er jo bare å prøve og går det bra så er jo ingenting bedre enn det. :) 

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Hen har i alle fall vært 100% sykemeldt frem til nå og det blir man jo ikke uten grunn. Selvfølgelig er det flott at hen vil ut i jobb og får muligheten til det, jeg er bare redd hen gaper over for mye. Men det er jo hens valg og det er jo bare å prøve og går det bra så er jo ingenting bedre enn det. :) 

Jeg var det frem til før helgen engang men i tiden jeg har vært sykemeldt har jeg brukt tiden godt. Selvom mange av dere her inne sier det er dumt valg + de jeg har rundt meg trenger jeg støtte i og gjøre det jeg brenner for. En som tror jeg kan klare det, som @Savannah her sier. Hun her gjort det selv. Jeg trenger støtten og styrken ikke bare «hva hvis» «tenk om» «det kan skje». Det er og fokusere feil. Man vet aldri hva som kan skje, jeg kan jo få en alvorlig fysisk sykdom også. Livet er som et lotteri. Men så lenge man har motivasjon for å for noe klarer man det, om man vil nok. Hvile kan jeg gjøre når jeg blir pensjonist. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var det frem til før helgen engang men i tiden jeg har vært sykemeldt har jeg brukt tiden godt. Selvom mange av dere her inne sier det er dumt valg + de jeg har rundt meg trenger jeg støtte i og gjøre det jeg brenner for. En som tror jeg kan klare det, som @Savannah her sier. Hun her gjort det selv. Jeg trenger støtten og styrken ikke bare «hva hvis» «tenk om» «det kan skje». Det er og fokusere feil. Man vet aldri hva som kan skje, jeg kan jo få en alvorlig fysisk sykdom også. Livet er som et lotteri. Men så lenge man har motivasjon for å for noe klarer man det, om man vil nok. Hvile kan jeg gjøre når jeg blir pensjonist. 

Hvis du vet med deg selv, innerst inne, at dette er hva du vil og dette er hva du klarer, så trenger du ikke andres bekreftelser. Din egen viten og motivasjon vil da være nok. 

Jeg kan ikke se meg selv i speilet hvis jeg bare jatter med noen uten å vite at de har nøye tenkt gjennom noe som for meg høres ut som noe som kan ha stor fallhøyde. 

Lillemus skrev (2 timer siden):

Hvis hen har vært sykemeldt pga. psyken så kan jobb være bedre enn terapi.  Det er altfor mange som blir langtidssykemeldte pga.  psykiske plager som faller ut av arbeidsmarkedet for godt, og blir uføretrygdet.  Det er ingen som har sagt at de blir det uten grunn, men hvis vi sammenligner Norge med andre land så er arbeidstiden kortere og ingen steder så mange sykemeldte som her.

Det er virkelig bekymringsvekkende hvor mange kvinner faller ut av arbeidsmarkedet midt i livet, og hvor mange i min alder er uføretrygdet.  Jeg har aldri tenkt at noen velger uføretrygd, men vårt gode velferdssystem er bygget opp slik at mange blir dyttet ut av arbeidsmarkedet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du vet med deg selv, innerst inne, at dette er hva du vil og dette er hva du klarer, så trenger du ikke andres bekreftelser. Din egen viten og motivasjon vil da være nok. 

Jeg kan ikke se meg selv i speilet hvis jeg bare jatter med noen uten å vite at de har nøye tenkt gjennom noe som for meg høres ut som noe som kan ha stor fallhøyde. 

Jeg hadde ikke "jattet" med uten å ha lest det som ble skrevet først, og undret meg over reaksjonene.  Hvis hen er ung og enslig så er dette lystbetont og en sjanse i livet.  En i min alder (midt i sekstiårene) så er det noe annet.  

Det hadde vært greit å skru litt ned på noen av tilbudene til sykemeldte.  Det foregår så mye useriøst at jeg blir svett når jeg tenker tilbake.

Det er ofte greit i en tankeprosess og sette ord på tankene sine.  Skriftlig eller muntlig.  Det er det som samtaleterapi går ut på.

Savannah skrev (9 minutter siden):

Hvis hen har vært sykemeldt pga. psyken så kan jobb være bedre enn terapi. 

Jeg sier ikke at hen ikke skal jobbe, men det holder kanskje med 100% jobb tenker jeg, at hen vil jobbe og har fått tilbud om en jobb er helt supert!

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg sier ikke at hen ikke skal jobbe, men det holder kanskje med 100% jobb tenker jeg, at hen vil jobbe og har fått tilbud om en jobb er helt supert!

Kan du forklare meg hva 100% jobb er i dine øyne?

Savannah skrev (23 timer siden):

Det er ikke snakk om å jobbe døgnet rundt her.  Å jobbe ekstra om kvelden og i helger er vanlig uten mangel på søvn.

Her er jeg nok veldig uenig med deg. Ts legger opp til å gå fra 0 til nesten 60 timer på jobb pr uke, og det skal man være robust for å stå i over lengre tid. Mange vil kunne greie dette over noe tid, andre over lenger tid/ på fast basis, men ettersom TS begrunner valget med at det skal bidra til redusere/ unngå tankekjør ringer i allefall mine varselklokker. Jeg tror verken dette vil være bærekraftig, sunt eller spesielt lurt ut fra det TS har sagt om egen situasjon i tråden. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...