Gå til innhold

I Norge i dag har vi aktiv dødshjelp, men vi snakker ikke om den

Anbefalte innlegg

Mens dette skrives ligger et ukjent antall pasienter og dør av dehydrering på norske sykehjem/sykehus. Som oftest dør de fort, men det kan også ta tid. 

Hva tenker du når et menneske ligger på sitt 6. døgn uten væske?

Anonymkode: 49387...e4b

Fortsetter under...

Kalles det ikke en form for passiv dødshjelp?

Jeg så faren min dø slik, og når du er kommet til det stadiet der i dødsfaren så klarer ikke kroppen nyttiggjøre seg væske eller mat. Det kastes opp igjen og skaper smerter. Det ert elt naturlig at døende ikke lenger føler sult eller tørst.

Menneskekroppen er laget for primært to ting: å tåle en fødsel, og å dø.

Anonymkode: 8e22f...666

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mens dette skrives ligger et ukjent antall pasienter og dør av dehydrering på norske sykehjem/sykehus. Som oftest dør de fort, men det kan også ta tid. 

Hva tenker du når et menneske ligger på sitt 6. døgn uten væske?

Kjenner ikke til det du snakker om

Men er ikke noe vits å holde folk i live på overtid om de lider mye, synes jeg

Generelt synes jeg fokuset på å leve lenge er helt feil og veldig skadelig for samfunnet

Tenk om tyskerne kom, også sa soldatene nei jeg gidder ikke krige for det vil forkorte min levealder.

På et punkt må en bare si at for samfunnets beste, må folk dø, selv om det føles galt og noe en vil unngå

Et samfunn kan ikke ha maks antall leveår som fokus over alle andre prioriteringer, for det er begrenset med ressurser

Så jeg mener vi bør dø, tidlig og smerteløst, isteden for å leve "evig"/maksimalt lenge men under elendige forhold som jo er alternativet.

Anonymkode: c64e3...182

Det der skjer vanligvis når pasienten ikke lenger orker å spise eller drikke. Da gis de såpass mye morfinpreparater at de sover mesteparten av tiden, for å slippe smerter. 

For mange sykehjemspasienter er det avklart med de pårørende at det ikke skal gis "unødvendig" livsforlengende behandling. Det er ingen grunn til at pasienten skal plages med maskiner, slanger og rør i sine siste halvvåkne timer før døden uansett inntreffer. 

På sykehjemmene har de sett disse tilstandene mange ganger. Men selvsagt kan det gjøres feilvurderinger. 

Å gi unødvendig væske til døende kan skape lungeødem (væske i lungene) og pasienten vil mer eller mindre drukne innenfra. Det er pining. Når den døende slutter å ta til seg væske på egenhånd så er det en naturlig del av prosessen.

Passiv/aktiv - som man ser det. Når alt blir frakoblet er det en aktiv handling. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kalles det ikke en form for passiv dødshjelp?

Jeg så faren min dø slik, og når du er kommet til det stadiet der i dødsfaren så klarer ikke kroppen nyttiggjøre seg væske eller mat. Det kastes opp igjen og skaper smerter. Det ert elt naturlig at døende ikke lenger føler sult eller tørst.

Menneskekroppen er laget for primært to ting: å tåle en fødsel, og å dø.

Aktiv/passiv - som man ser det. Å koble fra alt er en aktiv handling. At det bare gjør vondt verre å fortsette behandling gjør at jeg syns det er helt greit. Der tvilen min begynner å komme er når det drar ut i tid (over tre døgn).

Annonse

Worriesome Plenty 2

Min bestefar sluttet å ta til seg veske og mat. Han sov i to døgn og så døde han. Han var ikke dement men orket ikke tvinge i seg næring lengre. Han fikk en enkel og fin død.

han var i 90 års alder og mett av dage. Det ville være feil å tvangshydrere han. 

Oger skrev (1 minutt siden):

Min bestefar sluttet å ta til seg veske og mat. Han sov i to døgn og så døde han. Han var ikke dement men orket ikke tvinge i seg næring lengre. Han fikk en enkel og fin død.

han var i 90 års alder og mett av dage. Det ville være feil å tvangshydrere han. 

Det er det mest «naturlige». Ville du derimot synes at det var like greit etter 6 døgn? 

Glitter skrev (6 minutter siden):

Å gi unødvendig væske til døende kan skape lungeødem (væske i lungene) og pasienten vil mer eller mindre drukne innenfra. Det er pining. Når den døende slutter å ta til seg væske på egenhånd så er det en naturlig del av prosessen.

Ja, helt enig i at det er en naturlig prosess. Spørsmålet går mer på om det er en feilvurdering når et voksent menneske ligger for døden på sitt 6. døgn uten.

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det mest «naturlige». Ville du derimot synes at det var like greit etter 6 døgn? 

Hvis han sov så ja. Ønsket han drikke og næring skulle han selvsagt fått det.

jeg er veldig for aktiv dødshjelp. Og det er noe annet.

laban skrev (8 minutter siden):

Det der skjer vanligvis når pasienten ikke lenger orker å spise eller drikke. Da gis de såpass mye morfinpreparater at de sover mesteparten av tiden, for å slippe smerter. 

For mange sykehjemspasienter er det avklart med de pårørende at det ikke skal gis "unødvendig" livsforlengende behandling. Det er ingen grunn til at pasienten skal plages med maskiner, slanger og rør i sine siste halvvåkne timer før døden uansett inntreffer. 

På sykehjemmene har de sett disse tilstandene mange ganger. Men selvsagt kan det gjøres feilvurderinger. 

Spørsmålet er vel om det er en feilvurdering når det går over 3 døgn?

Dette er jo ikke unikt for Norge. Det å dø med mye væske i kroppen er langt verre enn å dø med lite væske. Det å tilføre mat/væske de siste døgnene vil ofte skape langt mer ubehag i form av anstrengelser, væske i lungene, oppkast o.l.

Nå er jeg langt unna alderen hvor jeg må tenke på dette i den form, men jeg er klar på at jeg skal ikke ha væske den siste periode.

Anonymkode: 2b6d0...852

Oger skrev (5 minutter siden):

Hvis han sov så ja. Ønsket han drikke og næring skulle han selvsagt fått det.

jeg er veldig for aktiv dødshjelp. Og det er noe annet.

Det kan være vanskelig, for ikke å si umulig, å uttrykke hva man ønsker og enda vanskeligere å kjempe for det.

Fem døgn etter frakobling var fortsatt vedkommende sterk nok til å gi livstegn.

Jeg er også for aktiv dødshjelp. Det jeg undres over er om dette er riktig avgjørelse eller om det er gjort en feilvurdering. Det er mer enn 6 døgn siden vedkommende tok til seg noen som helst næring selv.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo ikke unikt for Norge. Det å dø med mye væske i kroppen er langt verre enn å dø med lite væske. Det å tilføre mat/væske de siste døgnene vil ofte skape langt mer ubehag i form av anstrengelser, væske i lungene, oppkast o.l.

Nå er jeg langt unna alderen hvor jeg må tenke på dette i den form, men jeg er klar på at jeg skal ikke ha væske den siste periode.

Anonymkode: 2b6d0...852

Enig i det. Det er bare i de tilfellene det drar veldig ut i tid, jeg tenker på.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være vanskelig, for ikke å si umulig, å uttrykke hva man ønsker og enda vanskeligere å kjempe for det.

Fem døgn etter frakobling var fortsatt vedkommende sterk nok til å gi livstegn.

Jeg er også for aktiv dødshjelp. Det jeg undres over er om dette er riktig avgjørelse eller om det er gjort en feilvurdering. Det er mer enn 6 døgn siden vedkommende tok til seg noen som helst næring selv.

Folk bruker ulik tid på å dø. Min far lå lengre en 6 dager uten noe næring, for det meste i en slags morfindøs. Hver gang de prøvde å gi ham noe, som yoghurt,vann, brødskiver så kom det rett opp igjen og han ynket av smerte. 

En kamerat sluttet i sykepleien pga en mann på 100 år som ikke fikk mat. Han sa «unnskyld meg, men kan jeg få litt mat. Jeg har ikke spise på flere dager. Kameraten min ga han mat og han takket. da han kom på vakt igjen var mannen død, de hadde sluttet å gi han mer mat

Marye skrev (1 minutt siden):

En kamerat sluttet i sykepleien pga en mann på 100 år som ikke fikk mat. Han sa «unnskyld meg, men kan jeg få litt mat. Jeg har ikke spise på flere dager. Kameraten min ga han mat og han takket. da han kom på vakt igjen var mannen død, de hadde sluttet å gi han mer mat

Sånt er vondt å høre. Det burde vært en selvfølge at de som er oppegående nok i form av at de greier å ta til seg næring selv, får tilbud om mat og drikke.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk bruker ulik tid på å dø. Min far lå lengre en 6 dager uten noe næring, for det meste i en slags morfindøs. Hver gang de prøvde å gi ham noe, som yoghurt,vann, brødskiver så kom det rett opp igjen og han ynket av smerte. 

Her er det ikke snakk om å gjøre et forsøk på å gi mat/drikke i verken fast eller flytende form. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her er det ikke snakk om å gjøre et forsøk på å gi mat/drikke i verken fast eller flytende form. 

Høres ut som riktig vurdering. Hadde det vært opp til meg så skulle min far sluppet plagingen med unødvendig mat og drikke på slutten.

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 12.04):

Høres ut som riktig vurdering. Hadde det vært opp til meg så skulle min far sluppet plagingen med unødvendig mat og drikke på slutten.

Skjønner. Det bør alltid gjøres en individuell vurdering. Symptomer og tegn som er fremtredende nær døden vil kunne variere. Noen er våkne til de siste timene. Noen spiser og drikker til siste dag. Noen ligger på dagevis uten å være i stand til noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...