Gå til innhold

Arbeidstid hos professorer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Savannah skrev (7 minutter siden):

Det er vanlig at professorer har 100% stilling hos universitet/høgskole og så 20% stilling ved en annen.  Hvordan tror dere det er?

Det er ikke uvanlig å ha en professor II-stilling ved et annet universitet enn der man har sin faste 100%-stilling, og for de som har arbeidskapasitet og livssituasjon til å gjennomføre dette går det fint. Min eks hadde det sånn, og for oss betød det at jeg måtte ta fortet hjemme i de periodene han var bortreist for å jobbe på det andre universitetet. Uten min innsats hjemme og fleksibilitet i min jobb hadde det medført større utfordringer for han å gjennomføre dette.

kupton skrev (2 timer siden):

Ja, det er helt vanlig. En blir ikke professor uten å ha meget stor arbeidskapasitet.

Det kjenner jeg godt til.  Nå spurte jeg om hva dere syntes om det, ikke om det var vanlig.  Førsteamanuensis kan også få en 20% ved en annen institusjon.

Savannah skrev (2 minutter siden):

Det kjenner jeg godt til.  Nå spurte jeg om hva dere syntes om det, ikke om det var vanlig.  Førsteamanuensis kan også få en 20% ved en annen institusjon.

Jeg tror det er givende. Utveksle kunnskap med kolleger ved en annen institusjon. 

kupton skrev (11 minutter siden):

Jeg tror det er givende. Utveksle kunnskap med kolleger ved en annen institusjon. 

For min del tror jeg det også, men det er mange her som er redde for å jobbe for mye og mener at da blir man syk.  Professorer kan bli og blir syke som alle andre.

Arbeidskulturen i Norge er spesiell.

Annonse

Savannah skrev (11 minutter siden):

For min del tror jeg det også, men det er mange her som er redde for å jobbe for mye og mener at da blir man syk.  Professorer kan bli og blir syke som alle andre.

Men handlet ikke den andre tråden (hvis det var den som var årsak til denne nye) om å gå rett fra full sykemelding til 140 % jobb? Det er kanskje litt større risiko for å få tilbakefall ved økning fra 0 % til 140 % fordelt på to nye jobber, enn fra 100 % til 120 % innenfor et fagfelt man kjenner?

Selvsagt avhengig av hva man har vært sykemeldt for og av en del andre ting. 

laban skrev (21 minutter siden):

Men handlet ikke den andre tråden (hvis det var den som var årsak til denne nye) om å gå rett fra full sykemelding til 140 % jobb? Det er kanskje litt større risiko for å få tilbakefall ved økning fra 0 % til 140 % fordelt på to nye jobber, enn fra 100 % til 120 % innenfor et fagfelt man kjenner?

Selvsagt avhengig av hva man har vært sykemeldt for og av en del andre ting. 

I den andre tråden sto det ingenting om hvor langvarig sykemeldingen var og en del annet som manglet.  Det ble lest mye mellom linjene og det kan være forskjell på dol linjer og andre linjer.  Jeg setter noen ganger spørsmål ved dol linjene.  Dol er i sin helhet mye preget av psykiatri.

Spørsmålet om professorene kom fordi jeg er godt kjent med den ordningen.

Savannah skrev (1 time siden):

Tenker du på den andre tråden gjaldt det en person som hadde vært 100% sykmeldt i lengre tid. Ingen har sagt at alle blir syke av å jobbe 140%. Skjerpings!

Anonymkode: 0afe8...031

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenker du på den andre tråden gjaldt det en person som hadde vært 100% sykmeldt i lengre tid. Ingen har sagt at alle blir syke av å jobbe 140%. Skjerpings!

Jeg så ingenting om tiden eller grunn til sykemelding.  Skjerp deg nå og slapp av.  Ro deg ned og finn deg noe å drive med.  Gå inn i h

Savannah skrev (42 minutter siden):

Jeg så ingenting om tiden eller grunn til sykemelding.  Skjerp deg nå og slapp av.  Ro deg ned og finn deg noe å drive med.  Gå inn i h

Det er du som bør slappe litt av. Du klarer å komme i konflikt med alle i alle diskusjoner.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er du som bør slappe litt av. Du klarer å komme i konflikt med alle i alle diskusjoner.

Jeg er ikke i konflikt med noen som helst.  Det er du som prøver å lage en konflikt her.  Det er lov å ha meninger.

Annonse

kupton skrev (26 minutter siden):

Ja, det er den. Spesielt slapp. Det er noe helt annet som kreves f.eks i USA.

En venninne av meg i Los Angeles var i flere uker på psykiatrisk avdeling sommeren 2021.  Hun er lærer og brukte tiden som skolen var stengt på den innleggelsen.  Hun måtte begynne å jobbe i september og hun forsto ikke hva jeg snakket om da jeg kom med mine argumenter.  Det går bra med henne nå.

Drømmeautomat

Norge ligger på andreplass i verden når det gjelder arbeidsproduktivitet, USA ligger på sjetteplass. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_labour_productivity 

Når det gjelder akademisk ansatte har de som oftest særlig uavhengige stillinger, så en 120% stilling tilsvarer ikke nødvendigvis 20% mer tid enn en normal stilling. Akademia er en av de få stedene i arbeidslivet der du ikke belønna for tilstedeværelse, men for faktisk produksjon. Du har også svært stor frihet i forhold til hvordan du disponerer tida di.

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du krangler alltid med alle.

Nå har jeg fått nok av din stalking av meg.  Jeg trodde Lillemus var mer oppegående enn å peppe opp sånne personer som har problemer.  Håper Lillemus leser dette og forklarer hva hun definerer som krangling.

Savannah skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått nok av din stalking av meg.  Jeg trodde Lillemus var mer oppegående enn å peppe opp sånne personer som har problemer.  Håper Lillemus leser dette og forklarer hva hun definerer som krangling.

Hvorfor skylder du på Lillemus? Hva har hun med dette å gjøre?

Anonymkode: ed00c...e5d

Savannah skrev (På 19.10.2022 den 22.36):

Det er vanlig at professorer har 100% stilling hos universitet/høgskole og så 20% stilling ved en annen.  Hvordan tror dere det er?

Det ser jeg på som helt uproblematisk. Mange lavtlønnede må jobbe over 100% for å få endene til å møtes og har gjort det i lang tid, hvorfor skulle det være annerledes for andre :) 

Anonymkode: 336d8...a89

Savannah skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare i denna tråden du krangler. Du havner alltid i krangel med Lillemus, Kaia og Nicklausheletia virker det som.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...