Gå til innhold

Unge dropper punktum fordi det kan bety at man er sint eller irritert.................................!...

Anbefalte innlegg

Først måtte jeg sjekke kalenderen for å se om det var 1. april. Det var det ikke, så da kan man bare konstatere at verden er blitt gal.

https://www.nrk.no/sorlandet/unge-dropper-punktum-fordi-det-kan-bety-at-man-er-sint-1.16142542

– Hvis en venninne som vanligvis ikke bruker punktum plutselig bruker det, så er det et signal om noe irritert eller aggressivt.

Unge NRK har snakket med forteller at de unngår punktum når de skriver med jevnaldrende.

Det aller verste er et kort «OK» etterfulgt av et punktum, ifølge de unge.

– Det er veldig passivt aggressivt. Det er ikke passivt en gang. Det er veldig sint.

– Setter jeg punktum, så betyr det at jeg er helt ferdig. Andre kan oppfatte det som om jeg ikke vil ha noe mer med dem å gjøre.

Venninnene forteller at de i stedet for å sette punktum deler opp setninger med smilefjes, hjerter eller andre fargerike emojis.

Eller så skriver de bare én setning i hver melding, og sender flere på rappen.

Hvis din far skriver OK med punktum bak. Hvordan oppfatter du det?

– Da tenker jeg ikke så mye over det, fordi han vet jo ikke bedre.

Jentene får støtte av guttene, som bekrefter at det nærmest er tabu å skrive punktum i meldinger.

– Jeg bruker nesten aldri punktum. Punktum blir frekt å skrive.

Fortsetter under...

slabbedask skrev (2 minutter siden):

Først måtte jeg sjekke kalenderen for å se om det var 1. april. Det var det ikke, så da kan man bare konstatere at verden er blitt gal.

Jeg ble også noe forundret da jeg så den artikkelen og tenker at ungdom i dag har for lite å ta seg til om de oppfatter helt normal, grammatikalsk korrekt rettskriving som aggressivt.

slabbedask skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått med meg denne trenden, så jeg vet for så vidt bedre, men jeg har absolutt ingen planer om å rette meg etter den. 

slabbedask skrev (3 minutter siden):

Venninnene forteller at de i stedet for å sette punktum deler opp setninger med smilefjes, hjerter eller andre fargerike emojis.

Journalisten mener trolig at teksten deles inn i setninger med disse greiene. Punktum brukes ikke til å dele opp setninger, da bruker man f.eks. komma eller tankestrek. Jeg venter spent på hva som kan skjule seg bak disse skumle skilletegnene, i en verden der en prikk er tegn på aggressivitet.

Det tolkes sånn fordi det har blitt brukt passivt aggressivt sånn blant unge. De sier også at dette ikke gjelder i skole eller arbeidsliv, men i personlige SMS-er så dette tar jeg enn så lenge med knusende ro. Jeg tror ikke vi opplever en haug av Genz  og nedover som ikke vil bruke punktum på jobb.

Anonymkode: 263ea...647

Det er ikke lenge siden jeg ble spurt om jeg var sur etter jeg hadde åpnet en SMS med "Heisann!" Jeg skjønte nada og svarte "Hæ??? Aldeles ikke :)." Først da jeg snakket med personen jeg skrev med, ble jeg informert om at utropstegn visst nok kunne bety at man var sur. Jeg synes ikke det finnes noe mer irriterende enn tekst uten skilletegn eller haugevis med emojis. Dessuten har jeg også fått høre det når jeg har brukt kortsvar som "ok" "ringer snart opp igjen" osv. som ligger default på smartkokka mi. Skjønner jeg begynner å bli gammel ;) For meg er det naturlig å skrive slik jeg lærte det på skolen.

Endret av FjellOgDalar

Annonse

🥴 Jeg brukte denne emojien som et utrykk for at jeg var litt flau over noe/himlet med øynene over noe jeg selv hadde gjort. Fikk beskjed fra den yngre generasjonen at jeg da uttrykte at jeg var klar for litt "hyss" og var små-kåt. 😄

Ser at mange på min alder bruker den med samme med meningen jeg la i den, men jeg har i alle fall sluttet å bruke den.

Stikkelsbær skrev (42 minutter siden):

🥴 Jeg brukte denne emojien som et utrykk for at jeg var litt flau over noe/himlet med øynene over noe jeg selv hadde gjort. Fikk beskjed fra den yngre generasjonen at jeg da uttrykte at jeg var klar for litt "hyss" og var små-kåt. 😄

Ser at mange på min alder bruker den med samme med meningen jeg la i den, men jeg har i alle fall sluttet å bruke den.

Oi shit, jeg har også brukt den emojien for å vise at jeg er flau eller litt " tommelomsk". Jeg må kanskje frese opp emojikunnskapene mine hos de yngre 😅

Jeg jobbet som lærer for en syvende klasse for femten år siden. Da kom en jente gruppene til meg og sa at en annen jente hadde sendt henne en melding med tre punktum etterpå. Jeg tok ikkje henne så seriøst med en gang for det tok tid for meg å forstå at tre punktum for dem kunne likestilles med mobbing.

Anonymkode: 23ac5...46a

slabbedask skrev (12 timer siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/unge-dropper-punktum-fordi-det-kan-bety-at-man-er-sint-1.16142542

– Hvis en venninne som vanligvis ikke bruker punktum plutselig bruker det, så er det et signal om noe irritert eller aggressivt.

Unge NRK har snakket med forteller at de unngår punktum når de skriver med jevnaldrende.

Det aller verste er et kort «OK» etterfulgt av et punktum, ifølge de unge.

– Det er veldig passivt aggressivt. Det er ikke passivt en gang. Det er veldig sint.

– Setter jeg punktum, så betyr det at jeg er helt ferdig. Andre kan oppfatte det som om jeg ikke vil ha noe mer med dem å gjøre.

Eller så skriver de bare én setning i hver melding, og sender flere på rappen.

Jentene får støtte av guttene, som bekrefter at det nærmest er tabu å skrive punktum i meldinger.

– Jeg bruker nesten aldri punktum. Punktum blir frekt å skrive.

De kan jo skrive stopp i stedet for punktum, som i telegram i fordums tid.

Selv har jeg nok med å irritere meg over voksne som ikke kan skrive.  Orddeling (sløyd lærer), feil i bruk av og/å, og ikke minst: Altfor mange ord med stor forbokstav.

Babette skrev (3 minutter siden):

De kan jo skrive stopp i stedet for punktum, som i telegram i fordums tid.

Selv har jeg nok med å irritere meg over voksne som ikke kan skrive.  Orddeling (sløyd lærer), feil i bruk av og/å, og ikke minst: Altfor mange ord med stor forbokstav.

Akkurat det med bruk av stor forbokstav på feil sted, skjer ofte i tekstmeldinger - ikke alltid jeg gidder å rette opp det som autokorrekturen forårsaker.  Hvis jeg tekster fort med noen jeg kjenner godt, så er det ikke gitt at jeg synes det er vesentlig at alt er språklig korrekt. 

Annonse

frosken skrev (10 minutter siden):

Akkurat det med bruk av stor forbokstav på feil sted, skjer ofte i tekstmeldinger - ikke alltid jeg gidder å rette opp det som autokorrekturen forårsaker.  Hvis jeg tekster fort med noen jeg kjenner godt, så er det ikke gitt at jeg synes det er vesentlig at alt er språklig korrekt. 

Ja men jeg sikter ikke til tekstmeldinger. Jeg mener i e-post og  sosiale medier - men også i mer formelle sammenhenger, særlig i konsulentbransjen. Så i dag et brev fra et firma som var fullt av stor forbokstav på feil sted. Og det skjer ofte.

For eksempel skrives det ofte Lillevik Skole. Men skole skal skrives med liten s. Det samme skal kommune.

Babette skrev (2 minutter siden):

Ja men jeg sikter ikke til tekstmeldinger. Jeg mener i e-post og  sosiale medier - men også i mer formelle sammenhenger, særlig i konsulentbransjen. Så i dag et brev fra et firma som var fullt av stor forbokstav på feil sted. Og det skjer ofte.

For eksempel skrives det ofte Lillevik Skole. Men skole skal skrives med liten s. Det samme skal kommune.

Enig. Feil i formelle tekster, trekker alltid ned helhetsinntrykket - og er det for ille, så blir jeg tvilende til forfatterne. 

Stikkelsbær skrev (18 timer siden):

Haha! Men verre er at jeg har sett/hørt om noen bruke emojien 😂 under innlegg om noe trist, fordi de tror det betyr «gråter». 

Den betydningen av punktum som omtales i denne tråden har jeg fått med meg, men det har ikke blitt påpekt fra min sønn iallfall, så kanskje han er «for gammel»? Han er iallfall for gammel (eller vel opplært 😇) til å kunne si kj og også unngå Østfold-L. 

Men jeg fikk høre det en gang for noen år siden etter at jeg, i likhet med mange iallfall på min alder, hadde brukt «ordnings» på ting som skulle ordnes. «Det er det de sier i SIMS når de skal ha seg». 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...