Gå til innhold

Hormonplaster - erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg har kapitulert og skal til legen over helgen for å be om resept på hormonplaster for overgangsalder-plager, fortrinnsvis hetetokter (15-25 stk i døgnet) og tørre slimhinner. Men det er jo en jungel der ute! Noen som har erfaring med hormonplaster? Så vidt jeg har skjønt skal vi som har livmor og eggstokker i behold ha både østrogen og gestagen, betyr det både plaster og tabletter (eller noe annet) eller er begge deler i samme plaster? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469286-hormonplaster-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (12 minutter siden):

Ingen erfaring selv (ennå), men snakket nylig med en venninne som snakket varmt om østrogenplaster hun hadde på magen. Vet dessverre ikke merke. Men hun hadde tidligere tatt piller, og var veldig tydelig på at plaster var best. 

Jeg tenker å gå for plaster ja, da kan man jo bare fjerne det dersom man får bivirkninger man ikke orker, det blir litt verre med tabletter - tenker jeg da. :)  

Nicklusheletida

Jeg vil gjerne høre erfaringen din hvis du prøver. Jeg har vært hos 2 gynekologer for å få tabletter, men begge nekter meg pga brystkreft på farsiden. Nå har jeg plagdes sånn med svettetokter i 3 år og det er til å bli gal av innimellom. 

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg vil gjerne høre erfaringen din hvis du prøver. Jeg har vært hos 2 gynekologer for å få tabletter, men begge nekter meg pga brystkreft på farsiden. Nå har jeg plagdes sånn med svettetokter i 3 år og det er til å bli gal av innimellom. 

Det er det jeg frykter da... Min mor døde av brystkreft, men på den annen side beskytter det mot tarmkreft som det har vært flere tilfeller av på farsiden hos meg, så det blir på en måte ett av to onder og jeg anser det som å være lettere å oppdage brystkreft selv enn tarmkreft?

Nicklusheletida
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg frykter da... Min mor døde av brystkreft, men på den annen side beskytter det mot tarmkreft som det har vært flere tilfeller av på farsiden hos meg, så det blir på en måte ett av to onder og jeg anser det som å være lettere å oppdage brystkreft selv enn tarmkreft?

Jeg var litt irritert over ikke å få lov, men det var helt til jeg fikk høre at kjæresten til x- en måtte fjerne brystet og hun hadde brukt tabletter. 

Jeg vet ikke om plaster er like skummelt ?

Annonse

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Jeg var litt irritert over ikke å få lov, men det var helt til jeg fikk høre at kjæresten til x- en måtte fjerne brystet og hun hadde brukt tabletter. 

Jeg vet ikke om plaster er like skummelt ?

Aner ikke, vet ikke om plasteret virker litt mer lokalt mot underlivet etter som det skal festes på magen?

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Har prøvd e-vitaminer, Femarelle og rødkløvertinktur. Hjelper ikke stort. Koker like fullt og er like tørr nedentil.

Jeg går på hormontabletter og har gjort det i mange år.  Jeg har flere ganger prøvd å trappe ned, men etter to dager er det omtrent like ille som før jeg startet på dem.
Merkelig forresten at mannlige gynekologer vil at man skulle slutte mens kvinnelige sier at man gjerne kan bruke de resten av livet.  Og at de beskytter mot livmorkreft, osteoporose og Alzheimer.  Uansett er det ikke noe liv å ikke sove pga hetetokter.

Plaster har jeg dessverre ingen erfaring med.

Endret av Dorthe
Nicklusheletida
Dorthe skrev (6 minutter siden):

Jeg går på hormontabletter og har gjort det i mange år.  Jeg har flere ganger prøvd å trappe ned, men etter to dager er det omtrent like ille som før jeg startet på dem.
Merkelig forresten at mannlige gynekologer vil at man skulle slutte mens kvinnelige sier at man gjerne kan bruke de resten av livet.  Og at de beskytter mot livmorkreft, osteoporose og Alzheimer.  Uansett er det ikke noe liv å ikke sove pga hetetokter.

Det var damer jeg gikk til. Før jeg legger meg om kvelden, må jeg stå lenge i dusjen i kaldt vann for å kjøle ned kroppen ordentlig. Ellers har jeg ikke sjans til å få sove. Likevel må jeg kaste dyna flere ganger i løpet av natta selv om jeg bare bruker en tynn sommerdyne. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle oppleve dette  . Jeg har vært en frysepinne bestandig før dette startet  

Jeg har i flere år brukt Estradot plaster som skiftes to ganger pr. uke. Kombinert med utrogestan (progesteron) tabletter som tas 2 uker pr. måned. 

I motsetning til helsekostprodukter har medisiner faktisk virkning 😉

Veldig fornøyd, minst 95% av hetetoktplagene forsvant i løpet av ett par uker. 

En viss økning i faren for brystkreft er det nok, derfor understreket gynekologen viktigheten av å følge mammografi-programmet. 

E7H7 skrev (35 minutter siden):

Jeg har i flere år brukt Estradot plaster som skiftes to ganger pr. uke. Kombinert med utrogestan (progesteron) tabletter som tas 2 uker pr. måned. 

En viss økning i faren for brystkreft er det nok, derfor understreket gynekologen viktigheten av å følge mammografi-programmet. 

Takk takk! :) Jeg er klar over kreftfaren på den ene side, men på den annen side beskytter det jo litt mot andre typer kreft så...

Annonse

Dorthe skrev (1 time siden):

Husker du navnet på de tablettene du bruker? Noen finnes jo både i tablett og plaster-form.

Lillemus skrev (1 time siden):

Har prøvd e-vitaminer, Femarelle og rødkløvertinktur. Hjelper ikke stort. Koker like fullt og er like tørr nedentil.

Når det gjelder tørrhet nedentil, kan jeg anbefale ovesterin stikkpiller (reseptfri, lokal østrogenbehandling som ikke gir økt risiko for brystkreft). Den forebygger også blærekatarr. Men hjelper ikke mot hetetokter. Jeg hadde ubetydelige sådanne, bank i bordet.

Lillemus skrev (2 timer siden):

Aner ikke, vet ikke om plasteret virker litt mer lokalt mot underlivet etter som det skal festes på magen?

I flg min venninne hadde det god effekt på underetasjen! 😄 I tillegg til hetetokter/søvn og generelt humør. 

E7H7 skrev (3 timer siden):

Min gynekolog sier utrogestan kun hver tredje måned (i to uker), hun sier det internasjonalt er ansett som den mest skånsomme behandlingen. 

Anonymkode: 8c852...639

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...