Gå til innhold

Hormonplaster - erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min gynekolog sier utrogestan kun hver tredje måned (i to uker), hun sier det internasjonalt er ansett som den mest skånsomme behandlingen. 

Anonymkode: 8c852...639

Jeg har også redusert bruken av utrogestan etterhvert, men opprinnelig resept anga 2 uker pr. måned. 

Fortsetter under...

Dorthe skrev (8 timer siden):

De heter Eviana.

Takk!

Babette skrev (7 timer siden):

Når det gjelder tørrhet nedentil, kan jeg anbefale ovesterin stikkpiller (reseptfri, lokal østrogenbehandling som ikke gir økt risiko for brystkreft). Den forebygger også blærekatarr. Men hjelper ikke mot hetetokter. Jeg hadde ubetydelige sådanne, bank i bordet.

Foreløpig fungerer det fint med glidekrem. :)  Hadde egentlig tenkt å be om resept på Vagifem (billigere på resept enn uten) da jeg snakket med en gynekolog som sa at hun uten tvil hadde skrevet ut det til meg med den bakgrunnen jeg nevnte for henne. På det tidspunktet hadde jeg ikke tenkt å begynne med hormoner og var hos henne for noe helt annet, men hun fikk tankene til å begynne å surre.

morsan skrev (7 timer siden):

I flg min venninne hadde det god effekt på underetasjen! 😄 I tillegg til hetetokter/søvn og generelt humør. 

Det er det jeg håper på ja, men det var denne kreftrisikoen på den ene siden og beskyttelse mot annen kreft på den andre...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min gynekolog sier utrogestan kun hver tredje måned (i to uker), hun sier det internasjonalt er ansett som den mest skånsomme behandlingen. 

Anonymkode: 8c852...639

Takk! Jeg noterer alle slike tips her nå for å ha noe å komme med hos legen på mandag! Men forbereder meg egentlig på å finne en gynekolog, dessverre...

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Takk!

Foreløpig fungerer det fint med glidekrem. :)  Hadde egentlig tenkt å be om resept på Vagifem (billigere på resept enn uten) da jeg snakket med en gynekolog som sa at hun uten tvil hadde skrevet ut det til meg med den bakgrunnen jeg nevnte for henne. På det tidspunktet hadde jeg ikke tenkt å begynne med hormoner og var hos henne for noe helt annet, men hun fikk tankene til å begynne å surre.

Det er det jeg håper på ja, men det var denne kreftrisikoen på den ene siden og beskyttelse mot annen kreft på den andre...

Takk! Jeg noterer alle slike tips her nå for å ha noe å komme med hos legen på mandag! Men forbereder meg egentlig på å finne en gynekolog, dessverre...

Ja Vagifem virker enda bedre på tørrhet. Jeg prøvde det, men ble helt tullerusk og svimmel, så måtte gå over til Ovesterin, som er svakere.

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Livet går fort gitt. Jeg synes ikke det er lenge siden vi diskuterte graviditet og småbarn . Nå er vi plutselig her 😳

Sant, sant... Går alt for fort! Tenk at vi har hengt her inne i 25 år...

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Sant, sant... Går alt for fort! Tenk at vi har hengt her inne i 25 år...

Nei, nei, det går ikke fort.  25 år er jo en evighet.  Hva skulle vi har gjort uten Dol 😉.  Jeg som var alene med ungene i så mange år hadde antagelig kjedet vettet av meg 😊

Annonse

Dorthe skrev (4 minutter siden):

Nei, nei, det går ikke fort.  25 år er jo en evighet.  Hva skulle vi har gjort uten Dol 😉.  Jeg som var alene med ungene i så mange år hadde antagelig kjedet vettet av meg 😊

Tør ikke tenke på hvor mange timer jeg har tilbrakt på DOL... 🙈

Lillemus skrev (15 timer siden):

Jeg har kapitulert og skal til legen over helgen for å be om resept på hormonplaster for overgangsalder-plager, fortrinnsvis hetetokter (15-25 stk i døgnet) og tørre slimhinner. Men det er jo en jungel der ute! Noen som har erfaring med hormonplaster? Så vidt jeg har skjønt skal vi som har livmor og eggstokker i behold ha både østrogen og gestagen, betyr det både plaster og tabletter (eller noe annet) eller er begge deler i samme plaster? 

Skal du bli gravid ???

Anonymkode: c36b4...5fd

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du bli gravid ???

Nope, jeg er i den andre enden og er nok ufruktbar. :) Dette handler om overgangsalder, det er tydeligvis en stund til du er der ennå, men ha det i mente til du runder midten av 40-årene at det skjer mye rart med kroppen din frem til du runder 60 og vel så det. 

Nicklusheletida
Lillemus skrev (32 minutter siden):

Nope, jeg er i den andre enden og er nok ufruktbar. :) Dette handler om overgangsalder, det er tydeligvis en stund til du er der ennå, men ha det i mente til du runder midten av 40-årene at det skjer mye rart med kroppen din frem til du runder 60 og vel så det. 

Det varierer jo. I midten av 40- årene var jeg på topp vil jeg påstå og det varte til jeg ble ca 50. Den besten tiden :) Etter 50 begynte det å skje endringer :)

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Det varierer jo. I midten av 40- årene var jeg på topp vil jeg påstå og det varte til jeg ble ca 50. Den besten tiden :) Etter 50 begynte det å skje endringer :)

Jeg har fått det nå i en alder av 54, men mange opplever det jo fra midten av 40-årene også. :) Snittet ligger på 50-52 år leste jeg i går.

Jeg var veldig plaget med hetetokter, og dermed dårlig søvn. Strengt lavkarbo-kosthold ble min løsning, og det var helt utrolig hvor fort det endret seg. Nå har jeg levd sånn noen år. Av og til går jeg amok med is og sjokolade, og da tar det ikke mange timene før hetebølgen kommer. I tillegg verker det i armene og hofter.  Det er irriterende, men jeg har innfunnet med med at sukker, mjøl, poteter og ris ikke er for meg. 

Jeg gikk også ned 15 kilo (jeg var ikke overvektig) og ble kvitt mange år med kronisk betennelse i armer og skuldre. Må minne meg selv på dette når sukker-trollet av og til overtar all hjerneaktivitet 😀

Endret av Stikkelsbær

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Det er heldigvis mange mange år til. 

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg har fått det nå i en alder av 54, men mange opplever det jo fra midten av 40-årene også. :) Snittet ligger på 50-52 år leste jeg i går.

Jeg var 42 da det startet og det var rett etter jeg fikk minstemann.  Men der tror jeg ICSI-behandlingen hadde skylda.  Så jeg kom meg kjapt til gynekolog og fikk tatt blodprøver slik at det ble konstatert.

Dorthe skrev (Akkurat nå):

Jeg var 42 da det startet og det var rett etter jeg fikk minstemann.  Men der tror jeg ICSI-behandlingen hadde skylda.  Så jeg kom meg kjapt til gynekolog og fikk tatt blodprøver slik at det ble konstatert.

Fikk du barn når var 42 år!?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er heldigvis mange mange år til. 

Jeg forstår at du er veldig ung.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fikk du barn når var 42 år!?

Du kommer til å oppdage at man på ingen måte er halvdød selv om man passerer 40 😉 I Norge har det blitt født ca. 2000 barn av mødre over 40 de siste årene. Men for mange er det langt vanskeligere å bli gravid når man er rundt 40 enn rundt 30 (eller yngre). 

Ang. overgangsalder trenger det ikke bli så ille. Jeg har sluppet billig mht. alle typer reaksjoner på hormonforandringer: Ingen nevneverdige plager med PMS, svangerskapskvalme eller overgangssymptomer. Alle disse tre er vanlige, normale reaksjoner på hormonelle endringer i kvinnekroppen, men det er individuelt hvor sterke de blir. (Og det er ikke nødvendigvis slik at man får like store plager i alle disse fasene, man kan f.eks. være kvalm som gravid uten at det betyr at man får hetetokter i overgangsalderen.)

laban skrev (6 timer siden):

(Og det er ikke nødvendigvis slik at man får like store plager i alle disse fasene, man kan f.eks. være kvalm som gravid uten at det betyr at man får hetetokter i overgangsalderen.)

Har det noen sammenheng!? Jeg var noe kvalm i begge mine svangerskap, men ikke så mye at jeg kastet opp. Men disse hetetoktene altså... Hadde aldri trodd jeg kunne bli søkkvåt-svett i hodebunnen i løpet av 2 sekunder!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...