Gå til innhold

Hormonplaster - erfaring?

Anbefalte innlegg

laban skrev (7 timer siden):

Jeg forstår at du er veldig ung.

Du kommer til å oppdage at man på ingen måte er halvdød selv om man passerer 40 😉 I Norge har det blitt født ca. 2000 barn av mødre over 40 de siste årene. Men for mange er det langt vanskeligere å bli gravid når man er rundt 40 enn rundt 30 (eller yngre). 

Ang. overgangsalder trenger det ikke bli så ille. Jeg har sluppet billig mht. alle typer reaksjoner på hormonforandringer: Ingen nevneverdige plager med PMS, svangerskapskvalme eller overgangssymptomer. Alle disse tre er vanlige, normale reaksjoner på hormonelle endringer i kvinnekroppen, men det er individuelt hvor sterke de blir. (Og det er ikke nødvendigvis slik at man får like store plager i alle disse fasene, man kan f.eks. være kvalm som gravid uten at det betyr at man får hetetokter i overgangsalderen.)

Går det ikke an å ta tabletter som utsetter prosessen eller gjør at man aldri kommer i overgangsalderen? Synes det var sprekt og få barn når man er 40 år. Men nei jeg er voksen. 

Anonymkode: c36b4...5fd

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det ikke an å ta tabletter som utsetter prosessen eller gjør at man aldri kommer i overgangsalderen? Synes det var sprekt og få barn når man er 40 år. Men nei jeg er voksen. 

Det finnes hormonbehandling, men den kan også ha bivirkninger - det er dette jeg holder på å finne ut av for tiden. :) Det finnes nok ikke noe som gjør at man aldri kommer i overgangsalderen, men det finnes ting som kan hjelpe slik at det blir lettere for den som får mye plager. Problemet er at mange leger vet svært lite om denne perioden i kvinners liv slik at man ofte må lese seg opp selv før man kontakter lege, eller gå til gynekolog som er dyktig på området.

Lillemus skrev (16 minutter siden):

Det finnes hormonbehandling, men den kan også ha bivirkninger - det er dette jeg holder på å finne ut av for tiden. :) Det finnes nok ikke noe som gjør at man aldri kommer i overgangsalderen, men det finnes ting som kan hjelpe slik at det blir lettere for den som får mye plager. Problemet er at mange leger vet svært lite om denne perioden i kvinners liv slik at man ofte må lese seg opp selv før man kontakter lege, eller gå til gynekolog som er dyktig på området.

Det må da finnes noe som p piller som ikke gir menstrasjon? Da er det i såfall på at de finner ut av det. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det må da finnes noe som p piller som ikke gir menstrasjon? Da er det i såfall på at de finner ut av det. 

Ja, du kan så si. Man kan jo bruke p-piller, men det er dette med bivirkninger da. Og når det ikke er flere egg igjen er det jo heller ikke nødvendig å pøse på med hormoner for å hindre eggløsning. Ikke helt enkelt dette.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Ja, du kan så si. Man kan jo bruke p-piller, men det er dette med bivirkninger da. Og når det ikke er flere egg igjen er det jo heller ikke nødvendig å pøse på med hormoner for å hindre eggløsning. Ikke helt enkelt dette.

Har du egg igjen når du er kommet i overgangsalderen og ikke lenger er fruktbar? Hva er poenget med dt da?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du egg igjen når du er kommet i overgangsalderen og ikke lenger er fruktbar? Hva er poenget med dt da?

Jeg tror du må lese deg litt opp på dette men menstruasjon, eggløsninger og overgangsalder. :) Jeg har ikke egg igjen og har kommet i overgangsalderen, hormonproduksjonen i kroppen avtar sterkt og det gir en del plager for mange kvinner, noen slipper unna med fint lite, heldiggrisene. Det er disse plagene jeg prøver å få gjort noe med nå og hormontilskudd hjelper godt for mange, men har samtidig en del bivirkninger som ikke er så hyggelige om man skulle være så uheldig å få dem. Noe høyere risiko for brystkreft f.eks.

Annonse

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du må lese deg litt opp på dette men menstruasjon, eggløsninger og overgangsalder. :) Jeg har ikke egg igjen og har kommet i overgangsalderen, hormonproduksjonen i kroppen avtar sterkt og det gir en del plager for mange kvinner, noen slipper unna med fint lite, heldiggrisene. Det er disse plagene jeg prøver å få gjort noe med nå og hormontilskudd hjelper godt for mange, men har samtidig en del bivirkninger som ikke er så hyggelige om man skulle være så uheldig å få dem. Noe høyere risiko for brystkreft f.eks.

Ja men det er ikke et tema jeg er er rammet av nå, det kommer når det kommer om det ikke er kommet noe forsking som lar det forsvinne til den tid. Virker ikke hyggelig akkurat. Men du sa jo du hadde egg igjen? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men det er ikke et tema jeg er er rammet av nå, det kommer når det kommer om det ikke er kommet noe forsking som lar det forsvinne til den tid. Virker ikke hyggelig akkurat. Men du sa jo du hadde egg igjen? 

Nei, ettersom jeg (forhåpentligvis) har sluttet å ha mensen har jeg ingen egg igjen. :) Og da er det jo ingen vits å ta p-piller for å hindre eggløsning.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Nei, ettersom jeg (forhåpentligvis) har sluttet å ha mensen har jeg ingen egg igjen. :) Og da er det jo ingen vits å ta p-piller for å hindre eggløsning.

Da er livet over på mange måter også. Er det ikke? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På ingen måte! :D Livet er heldigvis ikke over fordi jeg ikke har mensen lengre! Å få barn var jeg ferdig med for 22 år siden og mensen er det bare godt å slippe.

Lillemus skrev (2 timer siden):

Har det noen sammenheng!?

Nei, det tror jeg ikke. Det var derfor jeg skrev at man ikke nødvendigvis får like mye eller like lite plager i disse fasene. Den eneste likheten er at både PMS, svangerskapskvalme og overgangsplager er vanlige reaksjoner på hormonelle forandringer. Hormonendringene inntrer uansett, for at mensen skal komme og svangerskapet / menopausen skal gå sin gang. Plagene er normale reaksjoner på endringene, men det er ikke alle som får dem.  

laban skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. Det var derfor jeg skrev at man ikke nødvendigvis får like mye eller like lite plager i disse fasene. Den eneste likheten er at både PMS, svangerskapskvalme og overgangsplager er vanlige reaksjoner på hormonelle forandringer. Hormonendringene inntrer uansett, for at mensen skal komme og svangerskapet / menopausen skal gå sin gang. Plagene er normale reaksjoner på endringene, men det er ikke alle som får dem.  

Ah, sånn ja. Begynte å lure på om det var noe som hadde gått med totalt hus forbi her nå. :) Det er faktisk en del kvinner som opplever økt kvalme i overgangsalderen også, har ikke falt meg inn å sammenligne det med kvalme i svangerskap, men det er jo logisk når du sier det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går det ikke an å ta tabletter som utsetter prosessen eller gjør at man aldri kommer i overgangsalderen?

Det finnes hjelpemidler mot plagene, men man kan ikke eliminere overgangsprosessen uten å gripe alvorlig inn i det som er naturens gang. Dessuten, når man har hatt mensen i ca. 40 år, er det ikke noe savn at den forsvinner og at prevensjon ikke er nødvendig lenger. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det var sprekt og få barn når man er 40 år.

Hvis man er frisk og motivert, tror jeg det spiller liten rolle om man er 20, 30 eller 40. 

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

He he, heldigvis ikke. Tross svettetokter, så er det deilig å være ferdig med pms. Humøret blir jevnere. Snakker for meg selv. Det er noe negstivt og positivt med det meste. 

Endret av Nicklusheletida
.
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

He he, heldigvis ikke. Tross svettetokter, så er det deilig å være ferdig med pms. Humøret blir jevnere. Snakker for meg selv. Det er noe negstivt og positivt med det meste. 

Men pms man kan jo bare fjerne ? Jeg lurer på hvorfor noen blir deprimert under pms hvorfor det skjer? Det kunne vært en  egen diagnose. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men pms man kan jo bare fjerne ? Jeg lurer på hvorfor noen blir deprimert under pms hvorfor det skjer? Det kunne vært en  egen diagnose. 

Man kan ikke bare fjerne pms, mange blir bedre ved hormonbehandling eller antidepressiva, men som sagt mange ganger i denne tråden så kan slike medisiner ha bivirkninger også. Dersom man går på hormon-prevensjon (det er bare noen typer p-piller som hjelper mot pms, ikke alle) for å hindre pms kan man ikke bli gravid dersom det er ønskelig. Årsakene til pms er ikke helt klare, men man tror at hormonsvigningene i løpet av syklusen har betydning og det høres jo veldig naturlig ut synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...