Gå til innhold

Beredskapslager


Fru2020

Anbefalte innlegg

Har dere det?

Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal få plass til atten liter vann. Har dere ni liter pr. person?

Har dere gode tips til pålegg? Tenkte makrell i tomat og leverpostei, men det liker ikke sønnen. Mulig han hadde spist det om det var alt vi hadde. 

Hvorfor står det at kokemuligheter skal gå på gass? Kan vi ikke ha et på rødsprit? Jeg har ingen av delene og kan ikke bruke det. Jeg er så langt fra et friluftsmenneske som man kan komme. Kjenner det er en irriterende ting å bruke penger på, men står jeg der uten strøm så er jeg vel glad for at jeg har det.

Jeg har heller ingen varmekilde som ikke går på strøm. Det bekymrer meg litt. Nå har jeg heldigvis ikke små barn, så vi tåler jo litt. Og så bor jeg ikke på den kaldeste delen av landet, men det kan jo fremdeles bli kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 3 10-liters kanner i boden. Må fylle dem med vann, ellers hjelper det ikke så mye 😁 De tar jo ikke SÅ mye plass?

Må fylle på snart med mel, gjær, havregryn, bønner og linser. Fylte lageret en del under pandemien, nå er det så å si tomt. Orker ikke å ha mye hermetikk. Poteter har vi masse av, vi har masse ved, vedovn og et lite gassapparat til koking. Det går sikkert fint med rødspritapparat også 😊 Fyrstikker og stearinlys har vi alltid mye av, det samme med ulltøy og tepper. 

Min far har faktisk brønn i kjelleren. Den har riktignok ikke vært i bruk på mange år, men jeg regner med at den kan brukes i nødsfall. Kanskje jeg rømmer dit dersom det blir fare på ferde? Vi har ikke kjeller hos oss, men bor ganske nær tilfluktsrom. 

Litt rart, og nifst, at jeg faktisk tenker gjennom disse tingene på en seriøs måte nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10-liters kanne med vann stående på kjøkkenbenken i en krok under et skap. Så har jeg stormkjøkken som kan brukes til å koke opp vann til kaffe, rett-i-koppen suppe, te og sånn. Vet ikke hvordan det er å steke eller lage noe mer avansert på. 
Du klarer å bruke det, det er ikke vanskelig. Jeg har ikke noe gassovn e.l. 
Jeg har heller ingen varmekilde som går på annet enn strøm.
 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (17 minutter siden):

Googlet sånne gassbrennere. Kan en bruke vanlige gryter på dem eller må jeg kjøpe inn noen spesielle?

Du kan bruke vanlige, små kjeler. :) 

Vi har i alle fall ett, om ikke to, stormkjøkken og på hytta har vi gasskomfyr også. Masse ved har vi og vedovn. Om strømmen går ødelegges jo mye av maten, men vi har så vi klarer oss i en del dager uansett. Vann har vi ikke stående nei, burde kanskje få tak i noen kanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Du kan bruke vanlige, små kjeler. :) 

Vi har i alle fall ett, om ikke to, stormkjøkken og på hytta har vi gasskomfyr også. Masse ved har vi og vedovn. Om strømmen går ødelegges jo mye av maten, men vi har så vi klarer oss i en del dager uansett. Vann har vi ikke stående nei, burde kanskje få tak i noen kanner.

Hørte på radioen at vann kan holde seg i flere år hvis det  oppbevares riktig. Det kan komme litt annerledes smak, men det er ikke farlig.  Har tenkt å kjøpe meg en dunke vann. Knekkebrød, havregryn, makrell i tomat o.l pleier jeg alltid å ha et lite lager av.  Oppvarming er verre, der har jeg ingenting (bortsett fra stearinlys) Har også en dab radio som går på batteri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Hørte på radioen at vann kan holde seg i flere år hvis det  oppbevares riktig. Det kan komme litt annerledes smak, men det er ikke farlig.  Har tenkt å kjøpe meg en dunke vann. Knekkebrød, havregryn, makrell i tomat o.l pleier jeg alltid å ha et lite lager av.  Oppvarming er verre, der har jeg ingenting (bortsett fra stearinlys) Har også en dab radio som går på batteri 

Leste litt om det en plass. Der stod det at dunken skulle vaskes med en klorblanding før fylte på vann. Husker ikke helt hvor jeg leste det så kan ikke linke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Hørte på radioen at vann kan holde seg i flere år hvis det  oppbevares riktig. Det kan komme litt annerledes smak, men det er ikke farlig.  Har tenkt å kjøpe meg en dunke vann. Knekkebrød, havregryn, makrell i tomat o.l pleier jeg alltid å ha et lite lager av.  Oppvarming er verre, der har jeg ingenting (bortsett fra stearinlys) Har også en dab radio som går på batteri 

Vi pleier å ha vann stående på kanner lenge på hytta så akkurat det går nok bra. Tørrmat har vi en del av og pålegg for mange dager ettersom vi har en del syltetøy i fryseren og det holder seg en god stund selv om det tiner.

Dab-radioer spiser batterier, i alle fall den vi hadde som gikk på batteri, 6 store batterier varte ikke mange timene. Dagens radioer er forhåpentligvis mye bedre. :) Vi har faktisk en solcelle-lader til mobilen når jeg tenker meg om - tror den ligger på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at vi ikke har tenkt så mye på et beredskapslager. Vi pleier alltid ha en del tørrvarer av typen knekkebrød, pasta, ris osv. Vi har også en del mel, sukker og gjær slik at vi kan bake en del egne brød. Pleier også ha noen pakker bønner og hermetiske tomater, samt litt annet småplukk. 

Vi er bare to voksne så vi skulle nok klart oss noen dager, kanskje en uke, uten forsyninger, men ikke så veldig mye lenger enn det.

Har ikke tenkt på å lagre vann. Vi pleier ha 4-pk eller 8-pk Cola uten sukker stående - teller det? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Vi har en del tørrvarer stående, og har stormkjøkken og stearinlys. Men vann har vi ikke.. skal vi virkelig ha nesten 50 liter vann stående? 🤔

(Dessuten forstår jeg ikke helt hvorfor kaldt vann forsvinner fra springen om strømmen går et par dager? Skorter på kunnskapen her ja, men opplys meg gjerne! 😂)

Men @Vhanja Hvordan baker du brød uten strøm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man skal ha vann hvis vannforsyningen svikter av en eller annen grunn, f.eks sabotasje e.l. Håper virkelig aldri noe sånt skjer. Men uansett vil vel myndighetene kjøre ut biler eller vogner med vann til folk. Det er nok med tanke på at det kan ta noen dager før det kommer i gang og det blir tilgjengelig for alle. Det er sånn jeg har tenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (53 minutter siden):

Leste litt om det en plass. Der stod det at dunken skulle vaskes med en klorblanding før fylte på vann. Husker ikke helt hvor jeg leste det så kan ikke linke til det.

Det sa de ikke noe om, bare at kanna måtte være ren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder brød, så kan vi lage deig og steke på pinne, på rist i peisen eller i gryte. For de som har vedfyring eller andre gode kokemuligheter uten strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (36 minutter siden):

Må innrømme at vi ikke har tenkt så mye på et beredskapslager. Vi pleier alltid ha en del tørrvarer av typen knekkebrød, pasta, ris osv. Vi har også en del mel, sukker og gjær slik at vi kan bake en del egne brød. Pleier også ha noen pakker bønner og hermetiske tomater, samt litt annet småplukk. 

Vi er bare to voksne så vi skulle nok klart oss noen dager, kanskje en uke, uten forsyninger, men ikke så veldig mye lenger enn det.

Har ikke tenkt på å lagre vann. Vi pleier ha 4-pk eller 8-pk Cola uten sukker stående - teller det? 😅

Litt kjipt å pusse tennene eller å vaske seg i cola, men det går sikkert😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (12 minutter siden):

Men @Vhanja Hvordan baker du brød uten strøm? 

Jeg er visst ikke særlig forberedt, gitt. 🙈

 

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Litt kjipt å pusse tennene eller å vaske seg i cola, men det går sikkert😊

😂

Vel, hvis ting virkelig skulle gå ille og vi ikke har vann, så bor vi i gåavstand fra et vann. Kan evt kjøre til en elv hvis vi heller vil samle rennende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Jeg er visst ikke særlig forberedt, gitt. 🙈

 

😂

Vel, hvis ting virkelig skulle gå ille og vi ikke har vann, så bor vi i gåavstand fra et vann. Kan evt kjøre til en elv hvis vi heller vil samle rennende vann.

Får håpe det ikke er vinter da og det vannet du snakker om er dypfryst. 

Anonymkode: 6425e...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får håpe det ikke er vinter da og det vannet du snakker om er dypfryst. 

Anonymkode: 6425e...be7

Elva fryser ikke over uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (23 minutter siden):

Vi har en del tørrvarer stående, og har stormkjøkken og stearinlys. Men vann har vi ikke.. skal vi virkelig ha nesten 50 liter vann stående? 🤔

(Dessuten forstår jeg ikke helt hvorfor kaldt vann forsvinner fra springen om strømmen går et par dager? Skorter på kunnskapen her ja, men opplys meg gjerne! 😂)

Men @Vhanja Hvordan baker du brød uten strøm? 

Det er ikke når strømmen går man trenger vannet, men hvis det blir skader på vannforsyningen.

Feiret jul i Valdres er år. Mitt på formiddagen stoppet vannforsyningen i hele bygda. Ble kaos på kjøkkenet, ingen kunne dusje, men det verste var nesten at man ikke kunne trekke ned i do.

Hurja skrev (1 minutt siden):

Er vi virkellg der, at vi må ha et beredskapslager nå? 
Denne tråden skremmer meg litt.. huff.. 

De har vel alltid anbefalt oss beredskapslager. Har bare vært litt ekstra fokus på det denne uken. 

Det er jo ikke bare til veldig skumle ting, men en helt vanlig storm kan jo gjøre skade den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (26 minutter siden):

(Dessuten forstår jeg ikke helt hvorfor kaldt vann forsvinner fra springen om strømmen går et par dager? Skorter på kunnskapen her ja, men opplys meg gjerne! 😂)

Vannet renner jo ikke av seg selv fra vannkilden, gjennom rørene og ut i kranen din, det er diverse pumpesystemer og sånt som går på strøm, tupper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...