Gå til innhold

Beredskapslager


Fru2020

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har beredskapslager iht rådene fra Direktoratet for sikkerhet og samfunnsberedskap – nå! Men innrømmer glatt det var mangelfullt både før og under pandemien, selv om det tok seg opp da. «Komplett» lager opprettet jeg først etter invasjonen i Ukraina. Huff…
 

Det eneste jeg mangler ut fra rådene, er alternativ varmekilde. Vi har mulighet til å lage mat både på gass, på rødspritapparat og BioLite som brenner effektivt på småkvist og kongler, men oppvarming av bolig er kun elektrisk. Dvs vi har en åpen gruepeis, men den gir jo kun strålevarme akkurat mens man fyrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (1 time siden):

Ja, jeg har beredskapslager iht rådene fra Direktoratet for sikkerhet og samfunnsberedskap – nå! Men innrømmer glatt det var mangelfullt både før og under pandemien, selv om det tok seg opp da. «Komplett» lager opprettet jeg først etter invasjonen i Ukraina. Huff…
 

Det eneste jeg mangler ut fra rådene, er alternativ varmekilde. Vi har mulighet til å lage mat både på gass, på rødspritapparat og BioLite som brenner effektivt på småkvist og kongler, men oppvarming av bolig er kun elektrisk. Dvs vi har en åpen gruepeis, men den gir jo kun strålevarme akkurat mens man fyrer. 

Jeg har det samme som deg, og har faktisk - nok en gang - googlet "liten vedovn/ peisinnsats" i dag. Jeg kunne godt tenkt meg å ha en alternativ varmekilde til strøm slik det har blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (5 timer siden):

Har dere det?

Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal få plass til atten liter vann. Har dere ni liter pr. person?

Har dere gode tips til pålegg? Tenkte makrell i tomat og leverpostei, men det liker ikke sønnen. Mulig han hadde spist det om det var alt vi hadde. 

Hvorfor står det at kokemuligheter skal gå på gass? Kan vi ikke ha et på rødsprit? Jeg har ingen av delene og kan ikke bruke det. Jeg er så langt fra et friluftsmenneske som man kan komme. Kjenner det er en irriterende ting å bruke penger på, men står jeg der uten strøm så er jeg vel glad for at jeg har det.

Jeg har heller ingen varmekilde som ikke går på strøm. Det bekymrer meg litt. Nå har jeg heldigvis ikke små barn, så vi tåler jo litt. Og så bor jeg ikke på den kaldeste delen av landet, men det kan jo fremdeles bli kaldt.

Ja det har jeg, og det har jeg hatt i en årrekke, faktisk lenge før pandemien. Har alltid hatt kjeller der jeg har bodd, og det har kostet så lite å oppbevare ekstra mat, vann og diverse annet. Jeg har noen bokser lys lapskaus og noen bokser med kjøttboller i tomatsaus, pluss tørrmat (både posesupper og Real Turmat). Jeg har også alltid ekstra knekkebrød, pasta og flatbrød i kjelleren. Av pålegg har jeg både leverpostei på boks og makrell i tomat, og i tillegg har jeg et par bokser kokt kalkun og oliven. Knekkebrød, flatbrød og pålegget tar jeg av etterhvert som det blir tomt på kjøkkenet og erstatter med nytt. Jeg har både farris, brus, øl og vin også, så jeg skal fint kunne leve langt lenger neddi kjelleren enn de tre dagene vi er anbefalt å lagre for. Jeg har turklær og dyner i boden ved siden av, både til jr og meg om noe skulle skje. Jeg har også satt meg inn i hvor jeg finner tilfluktsrom, og har to innen 300 meters rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Ja det har jeg, og det har jeg hatt i en årrekke, faktisk lenge før pandemien. Har alltid hatt kjeller der jeg har bodd, og det har kostet så lite å oppbevare ekstra mat, vann og diverse annet. Jeg har noen bokser lys lapskaus og noen bokser med kjøttboller i tomatsaus, pluss tørrmat (både posesupper og Real Turmat). Jeg har også alltid ekstra knekkebrød, pasta og flatbrød i kjelleren. Av pålegg har jeg både leverpostei på boks og makrell i tomat, og i tillegg har jeg et par bokser kokt kalkun og oliven. Knekkebrød, flatbrød og pålegget tar jeg av etterhvert som det blir tomt på kjøkkenet og erstatter med nytt. Jeg har både farris, brus, øl og vin også, så jeg skal fint kunne leve langt lenger neddi kjelleren enn de tre dagene vi er anbefalt å lagre for. Jeg har turklær og dyner i boden ved siden av, både til jr og meg om noe skulle skje. Jeg har også satt meg inn i hvor jeg finner tilfluktsrom, og har to innen 300 meters rekkevidde. 

Vi har mye tørrmat, men det er på kjøkkenet og ikke ute i boden, der jeg tenker beredskapslageret vårt egentlig skal være. Vi har stor fryseboks med mat som nok kan holde en stund selv om strømmen går.

Vi bor nær sjøen, og hos min far (som bor 8 km unna - altså kan vi gå dit til fots dersom det skulle være nødvendig) har vi masse fiskeutstyr, så jeg regner med at vi kan få tak i fisk.

Jeg har også rimelig god kunnskap om nyttevekster i naturen. Dessverre er det få ville planter med mye fett og protein her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (13 minutter siden):

Jeg har det samme som deg, og har faktisk - nok en gang - googlet "liten vedovn/ peisinnsats" i dag. Jeg kunne godt tenkt meg å ha en alternativ varmekilde til strøm slik det har blitt. 

Ja, jeg har egentlig et ønske om at det skal være en glassdør el innsats av noe slag i peisen, men vet ikke helt hvor jeg bør begynne å finne ut av det.. Mye av det jeg har funnet på nett er typisk at man putter en standard type kassett inn i en standard type peis, eller at man endrer peisens utseende totalt. Jeg liker peisens utseende og størrelse og føler den er en viktig «statement» i stua, men hadde vært mye mer praktisk om den kunne lukkes  

Jeg har også googlet og lest om flyttbare gassovner, men usikker på om jeg skal gå til det skritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (32 minutter siden):

Vi har mye tørrmat, men det er på kjøkkenet og ikke ute i boden, der jeg tenker beredskapslageret vårt egentlig skal være. Vi har stor fryseboks med mat som nok kan holde en stund selv om strømmen går.

Vi bor nær sjøen, og hos min far (som bor 8 km unna - altså kan vi gå dit til fots dersom det skulle være nødvendig) har vi masse fiskeutstyr, så jeg regner med at vi kan få tak i fisk.

Jeg har også rimelig god kunnskap om nyttevekster i naturen. Dessverre er det få ville planter med mye fett og protein her til lands.

Det er jo fint, men litt av poenget er jo at man ikke skal gå ut om det er et kjemisk angrep. Den første tiden etter et evt angrep skal man verken innta mat eller vann som har vært utendørs, det vil være "angrepet" av kjemikalier. Litt annerledes om det kun er et strømbrudd selvfølgelig, da trenger man verken primus eller ekstra varmekilde, da kan man jo bevege seg til et varmt sted og/eller grille maten. Beredskapslageret skal imidlertid ta høyde for at man ikke skal forlate huset, ikke åpne dører eller vinduer, og om man har kjeller - oppbevare seg der. Jeg er relativt greit beredt for å kunne holde meg innendørs et par uker vil jeg tro.  

Nå høres jeg sikkert helt koko ut, men akkurat dette koster det meg lite å ha på stell. Det betyr ikke at jeg t r o r jeg vil få bruk for det, men av alle ting jeg har i huset som jeg strengt tatt ikke har bruk for er dette det jeg er mest fornøyd med ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (23 minutter siden):

Ja, jeg har egentlig et ønske om at det skal være en glassdør el innsats av noe slag i peisen, men vet ikke helt hvor jeg bør begynne å finne ut av det.. Mye av det jeg har funnet på nett er typisk at man putter en standard type kassett inn i en standard type peis, eller at man endrer peisens utseende totalt. Jeg liker peisens utseende og størrelse og føler den er en viktig «statement» i stua, men hadde vært mye mer praktisk om den kunne lukkes  

Jeg har også googlet og lest om flyttbare gassovner, men usikker på om jeg skal gå til det skritt. 

Vil noen av disse fungere da? De ville passet fint her hos meg i allefall :) Syns også Nordpeis har mye lekkert, men prisen er ganske lekker også.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (30 minutter siden):

Vil noen av disse fungere da? De ville passet fint her hos meg i allefall :) Syns også Nordpeis har mye lekkert, men prisen er ganske lekker også.... ;) 

Mye lekkert, men blir både feil fasong og feil størrelse. Redd vi enten må endre hele peisens design eller få «skreddersydd» løsning. Det første ønsker vi ikke, og det andre er jeg redd er ekstremt dyrt (om det i det hele tatt går) … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var mye. Holder det ikke å gå til familie? 

Anonymkode: 4b657...862

Det er ikke alle som har familie eller mulighet til å komme seg til noen andre. Man bør ha noe stående til eget bruk i tilfelle noe skjer.

Anonymkode: b6e53...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var mye. Holder det ikke å gå til familie? 

Anonymkode: 4b657...862

Man kan ikke forvente at familie har beredskapslager til andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg forresten gjennom beredskapslageret. Vi har jo mat og sanitetsprodukter til tre dager her i leiligheten, trenger ikke eget lager for det. Men ikke vann. Kunne jo satt opp et par kanner i boden.

De skriver også ting som sovepose - tenker de da at man skal ha et lager slik at man kan klare seg utendørs i tre dager? I så fall må man nesten også arrangere slik at man kan frakte disse tingene i lageret med seg.

Vi har ikke stormkjøkken, men kan fint leve på knekkebrød og kald hermetikkmiddag i tre dager hvis vi må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fylt en stor plastkasse som står mørkt og kaldt. Hermetikk, knekkebrød, pasta, havregryn, lommelykt, batterier, lys og lighter, saft, te og pulverkaffe + noen suppeposer. Selv om det går ut på dato, vil det ikke være farlig å spise det.

Vi kjøpte også en liten vedovn på Finn for en stund siden, som vi har koblet til pipa i kjelleren. Den kan det kokes på hvis vi må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 timer siden):

Det er jo fint, men litt av poenget er jo at man ikke skal gå ut om det er et kjemisk angrep. Den første tiden etter et evt angrep skal man verken innta mat eller vann som har vært utendørs, det vil være "angrepet" av kjemikalier. Litt annerledes om det kun er et strømbrudd selvfølgelig, da trenger man verken primus eller ekstra varmekilde, da kan man jo bevege seg til et varmt sted og/eller grille maten. Beredskapslageret skal imidlertid ta høyde for at man ikke skal forlate huset, ikke åpne dører eller vinduer, og om man har kjeller - oppbevare seg der. Jeg er relativt greit beredt for å kunne holde meg innendørs et par uker vil jeg tro.  

Nå høres jeg sikkert helt koko ut, men akkurat dette koster det meg lite å ha på stell. Det betyr ikke at jeg t r o r jeg vil få bruk for det, men av alle ting jeg har i huset som jeg strengt tatt ikke har bruk for er dette det jeg er mest fornøyd med ;) 

Hm... du har rett i det. Jeg har tenkt mest på strømbrudd og sabotasje av vannforsyning, ikke kjemisk angrep. Burde kanskje ha beredskapslageret inni selve huset da, ikke i utebod?

Men - hvis det skulle bli en krisesituasjon, så ville jeg jo ha hjulpet foreldrene mine også, men da måtte jeg jo gå ut av huset...

Kanskje best å samle flokken på forhånd, regner jo med at en ikke får kun ti minutters varsel eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg faktisk akkurat sms fra kommunen om at de skal spyle vannledningene i området der jeg bor, og at vannet kan bli uklart og grumsete en periode 😮 Det er jo ikke farlig altså, men det var unektelig litt ekkelt at det kom akkurat når jeg var i beredskapsmodus..... Skal virkelig få fylt de kannene mine i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...