Gå til innhold

Beredskapslager


Fru2020

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (7 timer siden):

Nå leste jeg forresten gjennom beredskapslageret. Vi har jo mat og sanitetsprodukter til tre dager her i leiligheten, trenger ikke eget lager for det. Men ikke vann. Kunne jo satt opp et par kanner i boden.

De skriver også ting som sovepose - tenker de da at man skal ha et lager slik at man kan klare seg utendørs i tre dager? I så fall må man nesten også arrangere slik at man kan frakte disse tingene i lageret med seg.

Vi har ikke stormkjøkken, men kan fint leve på knekkebrød og kald hermetikkmiddag i tre dager hvis vi må.

Nei innendørs, uten fungerende strømtilførsel. Om vinteren vil det kunne bli en kald opplevelse for alle som varmer opp husene sine med strøm. Jeg er en av dem, og vet at jeg vil ha behov for varmt drikke og varmt tøy i en sånn situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (2 minutter siden):

Nei innendørs, uten fungerende strømtilførsel. Om vinteren vil det kunne bli en kald opplevelse for alle som varmer opp husene sine med strøm. Jeg er en av dem, og vet at jeg vil ha behov for varmt drikke og varmt tøy i en sånn situasjon. 

Har jo alle klærne mine, gensere, jakker osv innendørs. Samme med dyner og ullpledd. Så ser ikke at jeg skal trenge sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (7 timer siden):

Hm... du har rett i det. Jeg har tenkt mest på strømbrudd og sabotasje av vannforsyning, ikke kjemisk angrep. Burde kanskje ha beredskapslageret inni selve huset da, ikke i utebod?

Men - hvis det skulle bli en krisesituasjon, så ville jeg jo ha hjulpet foreldrene mine også, men da måtte jeg jo gå ut av huset...

Kanskje best å samle flokken på forhånd, regner jo med at en ikke får kun ti minutters varsel eller noe sånt?

Man vil aldri kunne vite, og derfor skal man være beredt på worst case scenario i denne sammenhengen. Dette kan bety null forvarsel, ikke gå ut, null lys og varme og null nett-tilgang. En ting som ikke er nevnt her i tråden er at man bør ha en batteridrevet DAB-radio i beredskapskassen sin, samt lommelykt. Vi kan komme til en situasjon der vi bare må låse og lukke dører og vinduer og vente på info via radio. Jeg syns Sikkerhverdag.no er beste kilde. 

En ting ad flokken - det er ikke gitt at man får mulighet til å samle flokken på forhånd eller når alarmen går i en evt angrepssituasjon. Alle bør derfor drilles på hva man bør ha på lager som et minstemål for de første dagene der de selv befinner seg :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mulig jeg har sovnet i timen, men skal vi forberede oss på krig? Hva må jeg kjøpe?

Anonymkode: 4b657...862

Vi skal ikke forberede oss på krig, men vi skal være beredt på at noe ukjent kan skje.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har en ryddig oversikt over det som til enhver tid bør være tilgjengelig i ethvert hjem.

Forhåpentligvis får vi ikke bruk for dette, men skulle noe skje vil vi være svært hjulpet av å ha planlagt for noen dager i isolasjon. Som jeg skrev tidligere - av alle ting jeg har i hjemmet som jeg ikke har bruk for i det daglige, anser jeg denne kassen som den mest fornuftige å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Man vil aldri kunne vite, og derfor skal man være beredt på worst case scenario i denne sammenhengen. Dette kan bety null forvarsel, ikke gå ut, null lys og varme og null nett-tilgang. En ting som ikke er nevnt her i tråden er at man bør ha en batteridrevet DAB-radio i beredskapskassen sin, samt lommelykt. Vi kan komme til en situasjon der vi bare må låse og lukke dører og vinduer og vente på info via radio. Jeg syns Sikkerhverdag.no er beste kilde. 

En ting ad flokken - det er ikke gitt at man får mulighet til å samle flokken på forhånd eller når alarmen går i en evt angrepssituasjon. Alle bør derfor drilles på hva man bør ha på lager som et minstemål for de første dagene der de selv befinner seg :) 

Nettopp. Mange bor jo kanskje øde til eller langt fra sivilisasjonen, har familien på andre siden av landet osv så man burde sørge for å være beredt. :) 

Jeg bor i Oslo blant et stort og godt naboskap, men har alt man trenger lagret i tilfelle noe skulle skje som gjør at man ikke kommer seg ut med det første. 

Anonymkode: b6e53...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (16 minutter siden):

Har jo alle klærne mine, gensere, jakker osv innendørs. Samme med dyner og ullpledd. Så ser ikke at jeg skal trenge sovepose. 

Ok. Det er uansett ikke meg eller andre du skal forsvare egne valg overfor, med myndighetene ber deg nå - med det urolige bildet vi har rundt oss som bakteppe - om å vurdere hva du selv ser at du må anskaffe deg for at du skal kunne være isolert noen dager. Dette betyr selvfølgelig at de som har vedfyring ikke trenger sovepose, de som har vedovn med kokemulighet ikke trenger stormkjøkken, gass eller sprit etc etc.

Men noe trenger alle, feks radio, for man vil kunne være helt avskjermet fra omverden uten å vite hva som skjer og hvor lenge det er utrygt. Mat trenger også alle, og vann trenger alle. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (9 timer siden):

Nå leste jeg forresten gjennom beredskapslageret. Vi har jo mat og sanitetsprodukter til tre dager her i leiligheten, trenger ikke eget lager for det. Men ikke vann. Kunne jo satt opp et par kanner i boden.

De skriver også ting som sovepose - tenker de da at man skal ha et lager slik at man kan klare seg utendørs i tre dager? I så fall må man nesten også arrangere slik at man kan frakte disse tingene i lageret med seg.

Vi har ikke stormkjøkken, men kan fint leve på knekkebrød og kald hermetikkmiddag i tre dager hvis vi må.

Det er vel helst hvis strømmen går at det er bra med sovepose.  Blir rimelig kaldt inne uten noe varme på.   En annen ting som kan være bra å ha, er powerbank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 timer siden):

Nå fikk jeg faktisk akkurat sms fra kommunen om at de skal spyle vannledningene i området der jeg bor, og at vannet kan bli uklart og grumsete en periode 😮 Det er jo ikke farlig altså, men det var unektelig litt ekkelt at det kom akkurat når jeg var i beredskapsmodus..... Skal virkelig få fylt de kannene mine i kveld!

Ja, tråden omhandler jo kriser. Men det er aldri dumt med litt vann i bakhånd. Det etset seg inn i et ungt barnesinn en morgen vi våknet opp og det ikke var vann i huset - noe hadde skjedd ila natten. Foreldrene mine brukte å koke vann i en kaffekjel (hadde ikke vannkoker), og den sto halvfull på komfyren med vann fra i går. Alle fikk aller nådigst utdelt en liten kopp vann til tannpussen. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Har ingenting ekstra utover standardvarene som allerede er i kjøkkenskapene. Kommer ikke til å ordne meg et beredskapslager heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (21 minutter siden):

Ja, tråden omhandler jo kriser. Men det er aldri dumt med litt vann i bakhånd. Det etset seg inn i et ungt barnesinn en morgen vi våknet opp og det ikke var vann i huset - noe hadde skjedd ila natten. Foreldrene mine brukte å koke vann i en kaffekjel (hadde ikke vannkoker), og den sto halvfull på komfyren med vann fra i går. Alle fikk aller nådigst utdelt en liten kopp vann til tannpussen. 😆

Nå vet jeg at "kassen" min er Rolls Royce, men jeg har tilgjengelig det jeg ville trengt om jeg skulle på telt-tur. Boden brukes til vanlig til lagring og oppbevaring av diverse som feks øl, vin (brus, stabilt 7 grader hele året der inne), men også sånne ting som jeg kjøper flere av for å slippe å drasse meg på butikken når jeg er tom for rengjøringsmidler, toalettpapir, mel, pasta etc etc. Jeg oppbevarer også noe turutstyr her, så feks fat, bestikk, glass, termoser, våtservietter etc er å finne her. Til og med potetgull og nøtter finner jeg på en god uke :D 

De rundt meg har alltid sagt at de kommer til meg om det blir krise ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (14 timer siden):

Nå vet jeg at "kassen" min er Rolls Royce, men jeg har tilgjengelig det jeg ville trengt om jeg skulle på telt-tur. Boden brukes til vanlig til lagring og oppbevaring av diverse som feks øl, vin (brus, stabilt 7 grader hele året der inne), men også sånne ting som jeg kjøper flere av for å slippe å drasse meg på butikken når jeg er tom for rengjøringsmidler, toalettpapir, mel, pasta etc etc. Jeg oppbevarer også noe turutstyr her, så feks fat, bestikk, glass, termoser, våtservietter etc er å finne her. Til og med potetgull og nøtter finner jeg på en god uke :D 

De rundt meg har alltid sagt at de kommer til meg om det blir krise ;) 

Hehehe!! Jeg er også flink til å ha det meste på lur av slikt du nevner. Men jeg oppdaget likevel da jeg så på listen over det man ble anbefalt å ha, at jeg likevel manglet noe. Og det var først og fremst VANN! Dernest at hermetikken jeg typisk har på lager ikke nødvendigvis er så næringsrik. Noen bønnevarianter, ja, men ellers mye tomat og tomatpuré og mais. Og jeg har heller normalt ikke knekkebrød i hus. En fin ting ved nå inkludere knekkebrød i nødlageret, er jo at jeg jo må rullere litt, og spise av nødlageret og supplere med nytt. Det har gjort at jeg nå av og til tar meg et knekkebrød, og det er jo egentlig ganske godt. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 timer siden):

Det har gjort at jeg nå av og til tar meg et knekkebrød

Bonus! :D 

Selv oppdaget jeg at jeg ikke hadde batteridrevet DAB-radio under pandemien, så radio og jod-tabletter ble tilført kassen da. Nå er det å få på plass vedfyring som er fokus... #stillgoingon :P 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Imponert over preppingen her. Selv tar jeg det med ro foreløpig, men har et par dunker vann.

Det meste har vi ser jeg, ikke jodtabletter, men det er vel bare anbefalt for de under 40 så... Vannkanner har vi bare på hytta, skal få tak i 2-3 stk og ha stående i tilfelle vi får bruk for da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (19 timer siden):

Har jo alle klærne mine, gensere, jakker osv innendørs. Samme med dyner og ullpledd. Så ser ikke at jeg skal trenge sovepose. 

Er nok i tilfelle man må flykte, da er det lettere å dra med seg en sovepose enn dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (21 timer siden):

Er nok i tilfelle man må flykte, da er det lettere å dra med seg en sovepose enn dyne.

Nei. Det er for å holde varmen inne uten strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Nei. Det er for å holde varmen inne uten strøm. 

Dynen min er nok varmere enn soveposen selv om jeg har en vinterpose. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst. Kan jeg ikke oppbevare vannet i boksen ute fordi det kan hende vi ikke får gå ut? 

Vet ikke hvor jeg skal få plass inne til verken vann eller gassbrenner. Tenkte å oppbevare hermetikken ute også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (13 minutter siden):

Men seriøst. Kan jeg ikke oppbevare vannet i boksen ute fordi det kan hende vi ikke får gå ut? 

Vet ikke hvor jeg skal få plass inne til verken vann eller gassbrenner. Tenkte å oppbevare hermetikken ute også 

Vi har ikke beredskapslager. Hadde greud oss noen dager med maten vi har, men vanndunker har vi ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (13 minutter siden):

Men seriøst. Kan jeg ikke oppbevare vannet i boksen ute fordi det kan hende vi ikke får gå ut? 

Vet ikke hvor jeg skal få plass inne til verken vann eller gassbrenner. Tenkte å oppbevare hermetikken ute også 

Ute? Ikke fyll dunkene så fulle at de revner om vannet fryser da... Du kan vel ha dem på verandaen om det er alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...