Gå til innhold

Beredskapslager


Fru2020

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Ute? Ikke fyll dunkene så fulle at de revner om vannet fryser da... Du kan vel ha dem på verandaen om det er alternativet.

Skrev ikke at det var uteboden, det var kanskje litt vesentlig. Den er isolert så det blir nok ikke frost der inne. Bor ikke i den kalde delen av landet. 

Boden står kanskje fem meter fra huset. Kan jeg ikke lagre der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Skrev ikke at det var uteboden, det var kanskje litt vesentlig. Den er isolert så det blir nok ikke frost der inne. Bor ikke i den kalde delen av landet. 

Boden står kanskje fem meter fra huset. Kan jeg ikke lagre der? 

Aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Skrev ikke at det var uteboden, det var kanskje litt vesentlig. Den er isolert så det blir nok ikke frost der inne. Bor ikke i den kalde delen av landet. 

Boden står kanskje fem meter fra huset. Kan jeg ikke lagre der? 

Hvis man blir rådet til å ikke gå ut, er det best å ha det inne vil jeg tro. Kan du ikke fylle vann på kanne, skru den godt igjen og legge den under sengen eller sofaen eller noe? Du kan også skaffe en sånn under-senga-boks som du kan lagre noe i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (7 minutter siden):

Hvis man blir rådet til å ikke gå ut, er det best å ha det inne vil jeg tro. Kan du ikke fylle vann på kanne, skru den godt igjen og legge den under sengen eller sofaen eller noe? Du kan også skaffe en sånn under-senga-boks som du kan lagre noe i? 

Jeg bor i et pittelite hus. Plassen under sengen er allerede fullstappet 😉

Det er heller ingen bod i huset mitt, desverre.

Hvis jeg setter det rett utenfor terrassedøren vil det stå i solsteiken hele dagen. Det kan vel ikke være særlig bra for kvaliteten av vannet, i forhold til varm plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i et pittelite hus. Plassen under sengen er allerede fullstappet 😉

Det er heller ingen bod i huset mitt, desverre.

Hvis jeg setter det rett utenfor terrassedøren vil det stå i solsteiken hele dagen. Det kan vel ikke være særlig bra for kvaliteten av vannet, i forhold til varm plastikk.

Nei, det er vel ikke så lurt at det står i sol. Vann skal iallfall helst lagres mørkt og ikke for varmt. Da vet jeg ikke flere tips, bunnplassen i skap er kanskje også opptatt? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osten skrev (1 minutt siden):

Nei, det er vel ikke så lurt at det står i sol. Vann skal iallfall helst lagres mørkt og ikke for varmt. Da vet jeg ikke flere tips, bunnplassen i skap er kanskje også opptatt? 😉

Jada. Fullt der også. Og oppå skapet er eskene stablet to i høyden 😂 Tømte akkurat et eksternt lager jeg hadde og flyttet det hjem. Så nå er det fullt her kan du tro. 

Jeg tror nesten jeg bare må lagre vannet ute. Mest sannsynlig er det jo at vannet blir borte av en mer fredelig grunn (håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jada. Fullt der også. Og oppå skapet er eskene stablet to i høyden 😂 Tømte akkurat et eksternt lager jeg hadde og flyttet det hjem. Så nå er det fullt her kan du tro. 

Jeg tror nesten jeg bare må lagre vannet ute. Mest sannsynlig er det jo at vannet blir borte av en mer fredelig grunn (håper jeg)

Ja, håper vi slipper å miste verken vann eller strøm, at det bare blir fredelige hverdager framover ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Jada. Fullt der også. Og oppå skapet er eskene stablet to i høyden 😂 Tømte akkurat et eksternt lager jeg hadde og flyttet det hjem. Så nå er det fullt her kan du tro. 

Jeg tror nesten jeg bare må lagre vannet ute. Mest sannsynlig er det jo at vannet blir borte av en mer fredelig grunn (håper jeg)

Det er bedre enn ingenting. Blir vannet og strømmen borte har du da vann til tannpuss, matlaging og drikke etc i det minste.

Selv ville jeg prøvd å finne plass til to-tre halvlitersflasker inne også, slik man er rådet. Hadde det ikke vært nødvendig kunne man jo like gjerne gått i butikken og kjøpt eller til nærmeste bekk og hente, men rådet om oppbevaring inne i hjemmet handler jo om at det kan komme situasjoner der man ikke skal gå ut, ei heller til en utebod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (20 timer siden):

Det er bedre enn ingenting. Blir vannet og strømmen borte har du da vann til tannpuss, matlaging og drikke etc i det minste.

Selv ville jeg prøvd å finne plass til to-tre halvlitersflasker inne også, slik man er rådet. Hadde det ikke vært nødvendig kunne man jo like gjerne gått i butikken og kjøpt eller til nærmeste bekk og hente, men rådet om oppbevaring inne i hjemmet handler jo om at det kan komme situasjoner der man ikke skal gå ut, ei heller til en utebod. 

Kanskje jeg kan få plass til noen halvlitere. Men jeg har lest inne på sikkerhverdag.no og der skriver de at vannet kan oppbevares ute så da ble jeg litt beroliget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått satt i stand en god del av beredskapslageret:

En stor plastboks med lokk der de viktigste tingene skal ligge,  er kjøpt inn.

3 x 10 liters kanner fylt med vann (rengjorde dem med litt klor, slik det stod på den nettsiden)

Har kjøpt ny lommelykt. Har batterier, skal legge dem i boksen i morgen.

Gaffatape (tenkte at det kan komme til nytte, selv om det ikke stod på lista 😁)

DAB radio som kan gå på batterier kjøpte jeg i dag. Batterier skal i boksen i morgen.

Plaster. Litt annet førstehjelpsutstyr + jodtabletter skal i boksen i morgen.

Stearinlys. Fyrstikker må jeg huske å legge i boksen!

Bind og tamponger, våtservietter,  tannkrem.

Matvarer: knekkebrød, havregryn, 2 bokser lapskaus, hermetiske bønner og linser og tomater, ris, svisker, mandler, rosiner, tørre linser, 2 bokser makrell i tomat, 2 bokser leverpostei.

I tillegg skal jeg kjøpe inn mer mel, sukker og gjær.

Må sjekke over gassblusset vi har, kanskje kjøpe inn en ekstra gassflaske.

Tøy, tepper og soveposer har vi jo. Ved har vi masse av, og poteter (de er ikke tatt opp ennå 😳) Og så har vi jo en del tørrvarer på kjøkkenet, pluss maten i frysen som kan holde noen dager dersom strømmen går.

@Kayia og dere andre, hva mer burde jeg ha på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (7 minutter siden):

@Kayia og dere andre, hva mer burde jeg ha på plass?

Ser ut som at du har fått med det meste. Eneste jeg ser du ikke har på listen som jeg ser er anbefalt er ladet batteribank og mobillader til bilen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vann stående. Tror ikke det vannet her bør stå veldig lenge. Men det er en diger elv et par km unna, så jeg skal nok alltids få tak i litt vann til kaffen. Jeg har ikke masse ekstra mat heller. Blir det krig på en onsdag, sliter jeg 🤣 Fryseren tiner ikke umiddelbart og jeg har masse mat der. Jeg har også alltid havregryn og knekkebrød for noen dager. Gassbrenner og gass har jeg selvfølgelig, et par soveposer, powerbank (mulig den trenger en liten oppladning), hodelykt med minst ett full-ladet batteri, stearin-lys, fyrstikker, lighter, ved, vedovn, grill, bålpanne. Men hvis både vann og strøm blir borte, kan jeg jo like godt dra på telttur, eller flytte inn i bilen 😅 Hadde forsåvidt kommet langt med et diesel-aggregat. Men det har jeg ikke og det står ikke akkurat øverst på lista over ting jeg burde ha. 

Det spiller forresten ingen rolle om du har gass eller rødsprit, men med rødsprit bør du også ha et lass med tålmodighet, så jeg anbefaler gass. Hvis sønnen din ikke liker makrell i tomat og leverpostei, kan du jo ha f.eks syltetøy eller nugatti. Det holder vel ganske lenge. Ihvertfall holder syltetøy til langt over datoen når det er uåpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt inn mesteparten av maten. El-bilen er en dab-radio på hjul med kjempebatteri. Den er også en mobillader, så det trenger vi ikke kjøpe. Vurderer å kjøpe en ekstra flaske til gassgrillen. Det er en veldig stor beholder sammenlignet med gassflasken til en primus.

Vi er nok litt på etterskudd. Vi har en vanntank som ikke er fylt.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt inn mesteparten av maten. El-bilen er en dab-radio på hjul med kjempebatteri. Den er også en mobillader, så det trenger vi ikke kjøpe. Vurderer å kjøpe en ekstra flaske til gassgrillen. Det er en veldig stor beholder sammenlignet med gassflasken til en primus.

Vi er nok litt på etterskudd. Vi har en vanntank som ikke er fylt.

 

Samme her. :) Vi har jo alt det der i huset fra før, bare at det ikke er samlet i en boks på loftet liksom. Har ikke tenkt på at jeg selvfølgelig har dab-radio i bilen! Takk for den! Vi har masse ved, dessverre er det røykuttak på toppen av vedovnen, men i en knipe er det da plass til et par små kjeler ved siden av. Vanndunker mangler vi også, det må jeg vel få tak i da. Så noen som handlet det på Europris her om dagen, så folk er nok blitt mer påpasselige. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (19 timer siden):

@Kayia og dere andre, hva mer burde jeg ha på plass?

Solid start dette :D 👌

Jeg ville sørget for å ha noe å spise på og med om jeg var dere. Dersom lapskaus skal spises med fingrene går det fort tomt for våtservietter, og leverpostei og makrell er ikke stas å smøre på knekkebrødet med fingrene når man ikke har mulighet til å skrubbe fingre etterpå :P Jeg har en pakke 4-liters plastposer (og for så vidt bæreposer og søppelsekker - mitt ligger jo i en bod) sånn at jeg kan unngå at søppel blir liggende åpent i mitt litte bomberom :D I en skikkelig ekstremsituasjon må man tenke at man skal på do også, sant, selv om også jeg håper at vi ikke kommer dit. 

Dere er så mange i husstanden at jeg ville nok kostet på meg litt mer mat, både middag og pålegg, enn det du har så langt, og heller gjøre som jeg og flere gjør - ta derfra for så å fylle på for å unngå at det ikke blir gammelt. Salt, pepper og sukker vil også være fint å finne. Og selv har jeg flere pakker med ekstra batterier. Blir det krise vil det bli vanskeligere å kjøpe ting i butikken, og det gjør meg nada å ha tre-fire 24-pk med batterier i kjelleren sånn i tilfelle Anton. Det samme med stearinlys og telys, dopapir og torky. I dag har jeg feks satt ut vinterbelysning i lykter på terrassene, og bare der gikk det med en 24-pk :) Kjøper nytt på lørdag for å etterfylle :D Seriøst - krise eller ikke - jeg syns det er veldig greit å knapt være skikkelig tom for noe selv om det er tomt på badet eller kjøkkenet - det er mer av det samme i boden og jeg trenger ikke løpe på butikken hele tiden.

Et tips: Hva med å skrive ned hva dere bruker i løpet av en uke eller to? Det gir deg en pekepinn på hva du har lyst til å finne vil jeg tro. Men altså - kudos for god start :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 3.11.2022 den 10.25):

Selv oppdaget jeg at jeg ikke hadde batteridrevet DAB-radio under pandemien, så radio og jod-tabletter ble tilført kassen da.

Du vet det nok, så dreven som du er på å forberede deg til krisetider, men merk deg utløpsdatoen på jodix-tablettene. Det er ikke mer enn noen års holdbarhetstid på de, og voksne over 40 år er anbefalt å ta én tablett når myndighetene gir instruksjoner om det. For små barn er det mindre doser som gjelder - se på FHI eller pakningsvedlegget. Selv er jeg så nærme 40 år nå at jeg droppet å kjøpe de. Det ansees ikke som fare for at vi over 40 år skal utvikle kreft i skjoldbruskkjertelen.

Når det gjelder kjernefysiske angrep, om disse skulle skje i Ukraina, kan man få varsel noe tid i forveien, men en må også huske at det ferdes atomdrevne båter utenfor Norges kyst som vi helst ikke vil at det skal skje noen ulykke med. Alle husstander mottok jo brosjyren "Du er en del av Norges berredskap"  i 2018 (søk den opp og du vil finne den i oppdatert digital versjon), med tanke på naturkatastrofer, vær og vind, cyberangrep på infrastruktur og vi så jo i februar at det utenkelige kunne skje på europeisk jord. Har du ditt eget beredskapslager og kan klare deg selv, reduserer du trykket på det offentlige og de kan hjelpe de som trenger det mest i en ev. kritisk situasjon.

Selv har vi et beredskapslager, og vi skal nok klare oss. Tenk igjennom at i verste fall kan også internett falle bort... Hva gjør du da? Dette er et verste fall scenario... Men jeg tar det på alvor når både statsminister og NATO-sjefen sier at vi står i den verste situasjonen Europa har stått overfor siden 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (16 timer siden):

Solid start dette :D 👌

Jeg ville sørget for å ha noe å spise på og med om jeg var dere. Dersom lapskaus skal spises med fingrene går det fort tomt for våtservietter, og leverpostei og makrell er ikke stas å smøre på knekkebrødet med fingrene når man ikke har mulighet til å skrubbe fingre etterpå :P Jeg har en pakke 4-liters plastposer (og for så vidt bæreposer og søppelsekker - mitt ligger jo i en bod) sånn at jeg kan unngå at søppel blir liggende åpent i mitt litte bomberom :D I en skikkelig ekstremsituasjon må man tenke at man skal på do også, sant, selv om også jeg håper at vi ikke kommer dit. 

Dere er så mange i husstanden at jeg ville nok kostet på meg litt mer mat, både middag og pålegg, enn det du har så langt, og heller gjøre som jeg og flere gjør - ta derfra for så å fylle på for å unngå at det ikke blir gammelt. Salt, pepper og sukker vil også være fint å finne. Og selv har jeg flere pakker med ekstra batterier. Blir det krise vil det bli vanskeligere å kjøpe ting i butikken, og det gjør meg nada å ha tre-fire 24-pk med batterier i kjelleren sånn i tilfelle Anton. Det samme med stearinlys og telys, dopapir og torky. I dag har jeg feks satt ut vinterbelysning i lykter på terrassene, og bare der gikk det med en 24-pk :) Kjøper nytt på lørdag for å etterfylle :D Seriøst - krise eller ikke - jeg syns det er veldig greit å knapt være skikkelig tom for noe selv om det er tomt på badet eller kjøkkenet - det er mer av det samme i boden og jeg trenger ikke løpe på butikken hele tiden.

Et tips: Hva med å skrive ned hva dere bruker i løpet av en uke eller to? Det gir deg en pekepinn på hva du har lyst til å finne vil jeg tro. Men altså - kudos for god start :) 

Takk 🙂

Men - til det med å spise på og med, så har vi jo masse av det i huset. Vi har ikke kjeller, så vi må enten være inne i selve huset, i utebod eller i garasje hvis det skulle skje noe katastrofalt. I uteboden har vi lagret (fra før) en del turting, som bl.a. tallerkner og turbestikk (tror jeg i alle fall). Inne i huset har vi jo alt det vi bruker til vanlig. Noen ekstra poser var ikke så dumt, ellers har vi ruller med søppelsekker i boden (til vanlig)

Vi er bare 3 i husstanden nå, så derfor tror jeg det holder til noen dagers beleiring, det jeg har kjøpt og lagret (2 x 10 liter vann - men det holder jo kun til drikke og tannpuss, ikke til noe mer). Ser at det er lite fett i den maten jeg har lagret, burde kanskje hatt med ei flaske med olje også. "En skje med olje til hver om morgenen!" 😉 

Kikket over batteriene våre, og vi har en gode del AA-batterier, som er det både lykt og radio går på. Så forresten at det var holdbarhetsdato på dem, og at noen var gått ut i 2017 😮 Må kanskje bare kvitte meg med de eldste da.... Ang det noen skrev om at bilen hadde DAB-radio med stort batteri, så er vel fryktet scenario at at strømmen går, og dersom en er uheldig og ikke har ladet opp bilen, så står en uten radiotilgang dersom bilen er tom for strøm, og derfor er det lurt med en liten radio på lageret.

Det med toalett i en unntakstilstand er tungvint. Jeg er for så vidt helt vant med å bruke både utedo og naturen, men dersom en sitter 3 stykker i en bitteliten utebod uten mulighet for å komme seg ut pga strålingsfare, sliter vi litt... Ubehagelig å tenke på...

Jeg besøkte min far i går, og vi snakket om beredskap. Han har brønn i kjelleren, men den har ikke vært i bruk på mange år, og ikke sikkert det vannet er så godt. Men det er nok ikke farlig å drikke, tror jeg. Han humret også litt da han fant ut at han kunne leve en god stund på hermetisk frukt og syltetøy på glass 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Selv har vi et beredskapslager, og vi skal nok klare oss. Tenk igjennom at i verste fall kan også internett falle bort... Hva gjør du da? Dette er et verste fall scenario... Men jeg tar det på alvor når både statsminister og NATO-sjefen sier at vi står i den verste situasjonen Europa har stått overfor siden 2. verdenskrig.

Jeg tenker at verste scenario er langvarig strømstans (folk blir uten elektrisk oppvarming, vanntilførsel, mulighet for matlaging, mulighet for informasjon dersom de ikke har ordnet med batteirdrevet radio) PLUSS radioaktivt nedfall, slik at en ikke kan gå ut. Eller - bombing og invasjon er jo kanskje verre, men det orker jeg ikke å tenke på...

Har en batteridrevet radio for både DAB og FM og brukbare batterier, så kan en vel få informasjon fra FM-nettet dersom internett faller ut (DAB er vel avhengig av internett?) Det finnes vel muligheter for FM, selv om NRK ikke lenger sender på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...