Gå til innhold

Beredskapslager


Fru2020

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at verste scenario er langvarig strømstans (folk blir uten elektrisk oppvarming, vanntilførsel, mulighet for matlaging, mulighet for informasjon dersom de ikke har ordnet med batteirdrevet radio) PLUSS radioaktivt nedfall, slik at en ikke kan gå ut. Eller - bombing og invasjon er jo kanskje verre, men det orker jeg ikke å tenke på...

Har en batteridrevet radio for både DAB og FM og brukbare batterier, så kan en vel få informasjon fra FM-nettet dersom internett faller ut (DAB er vel avhengig av internett?) Det finnes vel muligheter for FM, selv om NRK ikke lenger sender på det?

DAB-radio sendes på egne digitale sendere. Men noen lokale radiostasjoner sender på FM-nettet fremdeles, fordi det ble for dyrt å bygge DAB-sendere tett nok utover i vårt :)  

Internettradio er internettradio og trenger enten WiFi eller mobildata fra telefonen din. Men at både strøm og teleselskapene skal slås ut samtidig, virker nokså usannsynlig. Derfor kan det være nyttig å gå til innkjøp av en powerbank eller tre, uansett, slik at man har anledning til å ringe venner og familie, og ev. sjekke nyheter, og lade telefoner selv om strømnettet skulle være nede. Men husk at om mange bruker telenettet samtidig, kan det gå sakte ved høy belastning - da ville jeg personlig valgt å være oppe når folk flest sover... Vi har tre powerbanker her i heimen og vi skal nok kjøpe oss en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Du vet det nok, så dreven som du er på å forberede deg til krisetider, men merk deg utløpsdatoen på jodix-tablettene. Det er ikke mer enn noen års holdbarhetstid på de, og voksne over 40 år er anbefalt å ta én tablett når myndighetene gir instruksjoner om det. For små barn er det mindre doser som gjelder - se på FHI eller pakningsvedlegget. Selv er jeg så nærme 40 år nå at jeg droppet å kjøpe de. Det ansees ikke som fare for at vi over 40 år skal utvikle kreft i skjoldbruskkjertelen.

Når det gjelder kjernefysiske angrep, om disse skulle skje i Ukraina, kan man få varsel noe tid i forveien, men en må også huske at det ferdes atomdrevne båter utenfor Norges kyst som vi helst ikke vil at det skal skje noen ulykke med. Alle husstander mottok jo brosjyren "Du er en del av Norges berredskap"  i 2018 (søk den opp og du vil finne den i oppdatert digital versjon), med tanke på naturkatastrofer, vær og vind, cyberangrep på infrastruktur og vi så jo i februar at det utenkelige kunne skje på europeisk jord. Har du ditt eget beredskapslager og kan klare deg selv, reduserer du trykket på det offentlige og de kan hjelpe de som trenger det mest i en ev. kritisk situasjon.

Selv har vi et beredskapslager, og vi skal nok klare oss. Tenk igjennom at i verste fall kan også internett falle bort... Hva gjør du da? Dette er et verste fall scenario... Men jeg tar det på alvor når både statsminister og NATO-sjefen sier at vi står i den verste situasjonen Europa har stått overfor siden 2. verdenskrig.

Takk, jeg visste ikke at det er så kort utløpsdato på Jod-tablettene så det var et godt tips. 

Ellers peker du på noe viktig - det er skummelt hvor avhengige vi er både av strøm og nett, og dette gjør oss ekstremt sårbare for terror. Det jeg faktisk er minst bekymret for er naturkatastrofer, i og med at jeg tenker at dette ikke vil ramme hele nasjonen like kraftig til samme tid, og at det derfor alltid er noen som kan bistå med hjelp til de som er rammet (typ Gjerdrum). Værre er det med terror, eller som du sier - atomangrep eller lekkasje. Som deg tar jeg utviklingen i Europa og i verden på fullt alvor, og syns det er dristig å ikke lytte til at det snakkes om borgerkrig i USA samtidig som vårt naboland utraderes av en annen nabo. Greit nok at vi er en generasjon som ikke har opplevd krig, men vi har da alle hatt historie og samfunnsfag på skolen, og jeg tenker at det er naivt å tenke at dette ikke kan eskalere og ramme oss også. På toppen av det hele er det ingen selvfølge at matforsyning vil fungere, ei heller i et miljøperspektiv. Krim har feks vært hovedleverandør av mel til svært mange feks, og mange av våre kornlagre er enten tomme eller transformert til studentleiligheter! 

Jeg har fortalt det før, men jeg var på Krim og kjørte opp til Kiev året før den russiske annekteringen. Det var spent mellom ukrainere og russere allerede da, i såpass stor grad at vi forstod at det var alvor. Likevel tror jeg den jevne ukrainer var overrasket den dagen russerne annekterte og - i år - angrep. Å tro at man er "fritatt" fra at noe lignende kan skje andre steder er ikke spesielt langtenkt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (14 minutter siden):

Greit nok at vi er en generasjon som ikke har opplevd krig, men vi har da alle hatt historie og samfunnsfag på skolen, og jeg tenker at det er naivt å tenke at dette ikke kan eskalere og ramme oss også.

Jo, vi er en heldig generasjon i denne delen av verden som ikke har opplevd krig, men det er nok av andre deler av verden hvor bomber har regnet og mennesker har opplevd utenkelige ting. 

Men jeg vil ikke dermed kalle det naivt å ikke gjøre tiltak som å forberede seg i form av beredskapslager, selv om det er anbefalt av myndighetene. Det kan være en form for beskyttelse i det, distansering, "det skjer ikke her", ikke ville ta inn over seg virkeligheten osv. Det er en måte å håndtere krisetidene på det også - med å ta det med ro... Men jeg tenker også at det er forskjell om en har kun seg selv å forsørge eller ansvar for barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også tenker å nevne, når det kommer til beredskapslager, er at vi har skaffet, er noe juice som kan oppbevares i romtemperatur i nødstilfelle - og kan også drikkes i romtemperert til nød om kjøleskap ikke er mulig å bruke. Og selvsagt servietter, våtservietter og det en trenger for å opprettholde hygiene under slike tenkte forhold hvor strøm eller vann blir borte.

Vi har også kjøpt nøtter, tørket frukt/fruktblanding, en del grove kjeks, litt fine kjeks og noen poser med sjokolade - blir det først trasige tider, skal vi gjøre vårt for å holde humøret oppe i hvert fall! 😍

Jeg, som daglig bruker medisinsk forbruksmateriell, er nå anbefalt å ligge litt i forkant. Jeg bestilte i sommer for nesten et halvt år, men bør nå gjøre det samme igjen. Både pga. produksjon- og transportvansker... Jeg nevner det om det er flere som trenger medisinsk forbruksmateriell - vær tidlig ute og bestill litt mer enn du trenger. Ikke pga. egoistisk hamstring, men fordi det er livsnødvendig utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...