Gå til innhold

Hvem synes du var strengest i oppveksten? Mor eller far?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kayia skrev (38 minutter siden):

Far. Men mor har hatt langt mer innvirkning på oss ungenes utvikling av moral og etikk med sin milde og dialogbaserte stil. 

Står nærmest mor i følelser og føler meg alltid hun vil mitt beste men liker ikke at hun bestemmer eller skal styre ting jeg ikke er enig i. 

Anonymkode: a288a...b01

Annonse

morsan skrev (1 time siden):

Mor var den «hverdagsstrenge», mens far var mer ettergivende. Men når far satte foten ned og var streng, var veldig han mye strengere enn mor. 

Omtrent akkurat som hos oss.

Mor var også mer konsekvent og forutsigbar, men tilsnakkelig.

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Omtrent akkurat som hos oss.

Mor var også mer konsekvent og forutsigbar, men tilsnakkelig.

Det var mor vi alltid henvendte oss til med hverdagens små og store spørsmål, så ikke så rart at vi dermed merket «hverdagsstrengheten». 

morsan skrev (1 minutt siden):

Det var mor vi alltid henvendte oss til med hverdagens små og store spørsmål, så ikke så rart at vi dermed merket «hverdagsstrengheten». 

Og far jeg gikk til om jeg ønsket penger til et ufornuftig moteplagg 😅 (fikk dog ikke mye sånt)

Min mor. Men det var delvis fordi min far jobbet offshore og var borte flere uker av gangen så hun hadde hovedansvaret for oppdragelsen. Og delvis fordi han var så konfliktsky at hvis han ble irritert på noe vi barna gjorde så ville han heller gå til mor og be henne ta det opp og ordne det. Dermed ble hun den "store, stygge ulven". 

Min mor var så streng at hun underkuet oss og faren min. Hadde ingen trygge omsorgspersoner i noen av foreldrene mine siden pappa var for redd for å stå opp for oss. Han jattet med henne i alt for husfredens skyld, men han var/er mildere enn henne. Ser på ham som egentlig snill. 

Begge mine foreldre var veldig strenge, men på en litt forskjellig måte. De hadde bla streng sosial kontroll på oss, dog slapp broren min litt lettere da. Min far er borte, men min mor lever. Har et litt bedre forhold til henne i dag.

Annonse

UtakknemligDiva

Far deltok ikke i min oppvekst. Men hadde en stefar. På hver sine områder. Mamma var alltid den redde og bekymrede. Hun var mer på det å gå alene som jente, at jeg ikke skulle bli full, holde fartsgrensa. Husker også jeg ville bli glamour modell da jeg var 15. dette ville såklart mamma IKKE.

Stefar sa ja til alt over. Øvelseskjørte med han i 160 km/t. Kappkjørte med kompiser av han. Når jeg var sånn 16. Han sendte med meg hjemmebrent på fest. Syntes det var veldig kult at jeg ville bli glamour modell (jeg ble heldigvis ikke det da). Men derimot, var han mye strengere når det kom til menn. Syntes jeg måtte være forsiktig med å forelske meg og ble ofte sint hvis jeg var det. 

Nicklusheletida

Min mor var strengest. Spesielt gjald det leggetider, husker jeg. Faren min forsto ikke vitsen med at vi måtte legge oss så tidlig når vi alle sammen sto i soveromsdøra like etterpå og fant på alt mulig for å få lov til å stå opp. Vi var tørst, sultne, måtte på do osv.  Jeg gikk alltid til min far hvis jeg skulle oppnå noe. F. eks hvis jeg skulle spørre om å få lov til å dra på en fest.

Han svarte alltid sånn : - Du får lov av meg, hvis du får lov av mamma. Min mor var sjefen. Deretter gikk jeg til min mor og sa at jeg fikk lov av pappa, så da burde hun si ja også. Min far var også den greieste sjåføren av alle fedrene i vennegjengen.  Han stilte alltid opp midt på natta og hentet oss.

Endret av Nicklusheletida
.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...